خرید خانه ارزان در تهران هنوز ممکن است

ارزان ترین خانه ها در تهران ؛ گرانی به کدام منطقه سرایت نکرده؟

۵
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بررسی دلتا از بازار خرید و فروش نشان می‌دهد که ارزان ترین خانه ها در بازه قیمتی 200 تا 400 میلیون هنوز در بخشی از مناطق تهران وجود دارد. این درحالی است که این ارقام برای رهن واحدهای 60 تا 70 متری در مناطق مرکزی و شمال شهر هم کافی نیست.
ارزان ترین خانه ها

تورم ۲۰۰ درصدی در بخش خرید و فروش مسکن در سال گذشته از مناطق شمالی شهر شروع شد و تا پایان سال عملاً کل مناطق تهران را در بر گرفت. این روند تاجایی پیش رفته است که قشر متوسط و ضعیف تهران قدرت خرید خانه در پایتخت را تا حد زیادی از دست داده‌اند. از این رو برای خرید ارزان ترین خانه ها در تهران باید مناطق جنوبی را مورد بررسی قرارداد.

بنا بر آمار ثبت شده در سایت ملکی دلتا می‌توان در برخی مناطق  جنوب تهران با ۳۰۰ میلیون تومان یک واحد ۶۰ متری خرید. همچنین بررسی‌ها از فایل‌های ثبت شده نشان از وجود آپارتمان‌های زیر ۷۰ متر در مناطقی مثل راه‌ آهن، دروازه غار، استاد معین، جوادیه و  ابوذر با قیمت هایی در بازه ۲۵۰ تا ۳۶۰ میلیون تومان دارد.

منطقه ۱۸ ارزان تر از همه جا

به گزارش دلتا به نقل از ایسنا، آماری که از سوی بانک مرکزی ارائه شده می‌گوید در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ ارزان‌ترین میانگین قیمت مسکن شهر تهران به ترتیب متعلق به مناطق ۱۸ با قیمت ۵.۹۸ میلیون تومان، ۱۹ با ۵.۹۹ میلیون تومان، ۲۰ با ۶.۳۳ میلیون تومان، ۱۷ با ۶.۳۷ میلیون تومان و منطقه ۱۶ با ۶.۳۹ میلیون تومان در هر متر مربع بوده است.

سال گذشته مناطق ۵ و ۱ معمولاً در هر ماه بیشترین افزایش نقطه به نقطه سالانه قیمت مسکن پایتخت را به خود اختصاص می‌دادند. اردیبهشت سال قبل منطقه ۵ با ۵۳ درصد افزایش قیمت سالانه، بالاترین نرخ تورم را در مناطق شهر تهران به ثبت رساند و منطقه ۱۶ با ۱۲ درصد از پایین‌ترین نرخ رشد قیمت برخوردار بود. نکته جالب اینکه امسال افزایش قیمت منطقه ۱۶ به ۱۱۳ درصد رسیده و منطقه ۵ بالغ بر ۱۰۶ درصد رشد کرده است.

خرید خانه ارزان در تهران

به تدریج از نیمه دوم سال ۱۳۹۷ با اشباع قیمت در مناطق شمالی و از دست رفتن متقاضیان مؤثر بازار این مناطق، افزایش قیمت مسکن به مناطق جنوبی سرایت کرد تا جایی که در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ منطقه ۹ با ۱۳۴ درصد رشد سالانه از بالاترین نرخ افزایش قیمت برخوردار بود و مناطق ۱۰، ۱۴ و ۱۵ در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

هم اکنون میانگین قیمت مسکن در مناطق ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵ و ۱۶ به ترتیب ۹.۴، ۸.۷، ۸.۸، ۶.۹، ۱۲، ۹.۸، ۷.۱ و ۶.۳ میلیون تومان در هر متر مربع است. اما به دلیل پایین بودن توان خرید متقاضیان این مناطق، آمار معاملات در این مناطق حدود ۳۰ درصد نسبت به سال قبل کمتر شده است.

آپارتمان‌های خوش فروش بازار کدامند؟

هجوم بخش عمده تقاضا به سمت آپارتمان‌های ۵۰ تا ۷۰ متر مربع در ماه‌های گذشته باعث شده تا فایل‌های این دسته از آپارتمان‌های کوچک در دفاتر املاک پایتخت بسیار کمیاب و در مقابل، سهم واحدهای بزرگ متراژ افزایش پیدا کند.

غفلت از عرضه متناسب با تقاضا در سال‌های گذشته تناقض‌های آشکاری را در بازار مسکن شهر تهران در پی داشته است. کارشناسان معتقدند: بازار مسکن به طور دائم آمادگی جذب آپارتمان‌های کوچک را دارد؛ زیرا با وجود اینکه طرف عرضه در سال‌های اخیر تمرکز خود را بر ساخت واحدهای بالای ۹۰ متر مربع به دلیل سودآوری بالای آنها گذاشته، همواره آپارتمان‌های کمتر از ۸۰ متر مربع بیشترین سهم را از معاملات به خود اختصاص داده‌اند.

ارزان ترین خانه تهران

در فروردین ماه۱۳۹۸ واحدهای ۶۰ تا ۷۰ متر مربع با سهم ۱۵.۲ درصد از معاملات، بیشترین تقاضا را به خود اختصاص داده‌اند. واحدهای دارای زیربنای ۵۰ تا ۶۰ متر و ۷۰ تا ۸۰ متر نیز به ترتیب با سهم‌های ۱۵ و ۱۱.۹ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مجموع در فروردین ماه ۱۳۹۸ واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع ۵۵.۳ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند.

بانک مرکزی متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران را در اردیبهشت ماه امسال ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان اعلام کرد که نسبت به ماه قبل ۱۲.۵ درصد و نسبت به اردیبهشت سال گذشته ۱۱۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. هم‌چنین تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در اردیبهشت امسال به ۱۲.۱ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال گذشته  ۳۶.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

۵ دیدگاه

  1. پویان

    ۱۲ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۹ ق٫ظ

    متاسفانه قیمت های اعلامی از سوی بانک مرکزی چندان با آنچه در بازار مورد معامله قرار می گیرد همخوانی ندارد

    پاسخ

  2. مسعود

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۳۶ ق٫ظ

    قیمت های منطقه ۵ در برخی از محله ها تا ۶ برابر قیمت پارسال در همین فصل رشد داشته است

    پاسخ

  3. علي حنيفه پور

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ در ۵:۱۲ ب٫ظ

    مطلب مفیدی بود؛ ممنونم

    پاسخ

  4. آزادگان

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۳:۰۴ ب٫ظ

    مطلب عالی بود??????

    پاسخ

  5. خانم طلوعی

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۲:۴۴ ب٫ظ

    بسیارعالی بود.سپاس ازشمابرای این همه اطلاعاتی که دراختیارمامیگذارید.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…