آیا مضرات گوشت سفید از گوشت قرمز بیشتر است؟

۱۳
6
زمان مطالعه: 3 دقیقه
درست است که گوشت قرمز علاوه‌بر فواید آن برای بدن مضرات زیادی نیز به‌همراه دارد اما گوشت سفید نیز از این مضرات احتمالی مبری نیست.
گوشت سفید

گوشت سفید اغلب به‌عنوان جایگزینی مناسب برای گوشت قرمز توصیه می‌شود اما این مصرف این نوع از گوشت که به گوشت‌ جاندارانی از قبیل مرغ و ماهی گفته می‌شود، نیز مضراتی به همراه دارد. با ما در مجله اینترنتی دلتا همراه باشید تا از مضرات گوشت سفید آگاه شوید.

آیا مصرف مرغ و ماهی جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز است؟

درست است که خواص گوشت سفید از مضرات آن پیشی می‌گیرد اما این مضرات بالقوه نیز می‌توانند در نوع خود آسیب ‌زننده باشند. برخی از این مضرات عبارتند از:

۱. بیماری‌های ناشی از طیور

مصرف گوشت سفید، به ویژه مرغ، می‌ تواند منبع بیماری‌های مختلف ناشی از غذا باشد. باکتری‌هایی مانند سالمونلا، کامپیلوباکتر گوشت سفید خام یا نیم پز را آلوده کرده و در صورت مصرف باعث عفونت می‌شوند. علائم بیماری‌های ناشی از غذا عبارتند از تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکم و تب.

انجام اقدامات مناسب ایمنی مواد غذایی، مانند پختن مرغ در دمای مناسب و جلوگیری از آلودگی، به کاهش خطر بیماری‌های ناشی از غذا کمک می‌کند.

گوشت سفید

۲. مقاومت آنتی‌بیوتیکی

استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در پرورش طیور برای بالا بردن سرعت رشد و پیشگیری از بیماری‌ها اقدامی شایع است. اما استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها در حیوانات  به توسعه باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک کمک می‌کند.

هنگامی‌که انسان از گوشت سفید با محتویاتی از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کند یا در معرض این باکتری‌های مقاوم قرار می‌گیرد، اثربخشی آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان عفونت‌های باکتریایی در انسان محدود می‌شود. برای کاهش این خطر، برخی از کشورها مقرراتی را برای محدود کردن استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در پرورش طیور اجرا کرده‌اند.

۳. اثرات زیست محیطی

تولید گوشت سفید، به ویژه پرورش طیور در مقیاس بزرگ، می‌تواند پیامدهای زیست محیطی قابل توجهی داشته باشد. پرورش گسترده طیور به منابع قابل توجهی از جمله آب و خوراک نیاز دارد که اکوسیستم‌های محلی را تحت فشار قرار می‌دهد.

گوشت سفید

دفع زباله‌های طیور منجر به آلودگی آب و انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز می‌شود. شیوه‌های کشاورزی پایدار، مانند کشاورزی ارگانیک و سیستم‌های مدیریت ضایعات، می‌‌‌‌‌‌توانند به کاهش اثرات زیست‌محیطی تولید گوشت سفید کمک کنند.

۴. آلرژی و حساسیت

برخی از افراد ممکن است به انواع خاصی از گوشت سفید مانند ماهی یا صدف، آلرژی یا حساسیت داشته باشند. آلرژی به ماهی یکی از شایع‌ترین آلرژی‌های غذایی است و علائم ممکن است از واکنش‌های خفیف مانند خارش یا کهیر تا واکنش‌های آلرژیک شدید مانند دشواری تنفس یا آنافیلاکسی متغیر باشد.

آلرژی به صدف نیز شایع است و علائم مشابهی ایجاد می‌کند. افراد مبتلا به آلرژی‌ها یا حساسیت‌های شناخته شده باید از مصرف نوع خاصی از گوشت سفید که برای سلامتی آن‌ها مضر است اجتناب کنند.

۵. ملاحظات غذایی شخصی

در حالی‌که خواص گوشت سفید در مقایسه با گوشت قرمز به دلیل محتوای چربی کمتر، از آن انتخابی مناسب‌تر می‌سازد، ممکن است بر اساس نیازها و ترجیحات غذایی برای همه مناسب نباشد.

گوشت سفید

برخی از افراد، مانند ورزشکاران یا افرادی که نیاز به انرژی بالایی دارند، ممکن است به محتوای کالری و چربی بالاتر موجود در برخی از گوشت‌های قرمز نیاز داشته باشند. توجه به تعادل کلی رژیم غذایی و نیازهای غذایی فردی هنگام انتخاب غذا ضروری است.

۶. محتوای کلسترول بالا

در حالی‌که گوشت سفید به‌طور کلی چربی کمتری نسبت به گوشت قرمز دارد، اما همچنان در برخی از اجزای آن مثل پوست مرغ حاوی مقادیر قابل توجهی کلسترول است.

مصرف زیاد کلسترول به ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی از جمله بیماری عروق کرونر منجر می‌شود. افرادی که سطح کلسترول خون بالایی دارند یا سابقه بیماری قلبی دارند باید مصرف گوشت سفید خود را محدود کرده و وعده‌های کوچک‌تری از آن را برگزینند. همچنین برای کاهش کلسترول دریافتی، پوست مرغ و ماهی باید تمیز شده و از آن‌ها جدا شوند.

با آگاهی از این عوارض، می‌‌‌‌‌‌توانید تصمیم آگاهانه‌ای در مورد مصرف گوشت سفید بگیرید. استفاده صحیح، پختن و تهیه گوشت سفید به همراه ملاحظات غذایی شخصی به کاهش خطرات احتمالی و ترویج یک رژیم غذایی متعادل و سالم کمک خواهد کرد. مشاوره با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا متخصص تغذیه ثبت شده می‌‌‌‌‌ تواند راهنمایی‌های شخصی را بر اساس شرایط خاص سلامتی یا اهداف رژیم غذایی ارائه دهد.

پیشنهاد مطالعه: خواص امگا ۳ : معجزه باورنکردنی سلامتی را بخوانید.

۱۳ دیدگاه

  1. عاطفه

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ در ۷:۲۰ ب٫ظ

    جالب بود تاحالا نمی دونستم گوشت سفیدهم کلسترول دارد مرسی از شما 🙏👍

    پاسخ

    • منا رستمیان

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ در ۹:۳۲ ق٫ظ

      مرسی از شما که می‌خونید عاطفه جونم

      پاسخ

  2. رضوی

    ۱۴ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۹ ب٫ظ

    مطالب خوب و مفیدی بود سپاس

    پاسخ

  3. فروزش

    ۹ تیر ۱۳۹۸ در ۵:۱۳ ب٫ظ

    ممنون.

    پاسخ

  4. مهدی فراهانی

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۱ ق٫ظ

    مطلب مفیدی بود.متشکرم

    پاسخ

  5. حاجیان

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ در ۸:۱۴ ب٫ظ

    مطلب عجیب و کاربردی بود

    پاسخ

  6. هایک

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ در ۸:۰۷ ب٫ظ

    مرسی

    پاسخ

  7. میرعبدالباقی

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۷:۴۴ ب٫ظ

    بخدا اخرش نفهمیدیم بلاخره سفید خوبه یا قرمز؟؟؟

    پاسخ

    • زهرا نوری درخشان

      ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۱:۱۶ ب٫ظ

      شما از هر دو میل کنید. نوش جان! اما زیاده‌روی در خوردن هر دو برای سلامتی مضر است.

      پاسخ

  8. مسرور

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۷:۱۷ ب٫ظ

    مطلب خوب و آموزنده ای بود
    خداقوت به تیم زحمتکش دلتا

    پاسخ

  9. هاتف

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۴:۵۸ ب٫ظ

    اکثرا طرفدار غذای خوشمزه هستند

    پاسخ

  10. فرامرزی

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۴:۳۲ ب٫ظ

    واقعا

    پاسخ

  11. هایک

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۳:۵۳ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…