تنبلی و ویژگی های شخصیتی که آدم را تنبل می کند

۵
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شاید شما  هم در بین اطرافیان خود آدم‎هایی را می‌شناسید که هر بار آن‎ها را می‌بینید همچنان از ایده‌های بسیار بزرگ خود با شما صحبت می‌کنند؛ اما حتی یک‎بار هم خودشان را در موقعیتی قرار نداده‌اند که این رویاهای بزرگ را به واقعیت تبدیل کنند.
تنبلی

تنبلی یعنی انجام ندادن کار مفید و انجام کار غیر مفید. با تنبلی کردن، حساب کارها از دست‎مان خارج شده و متوجه نیستیم در طول یک روز، چه مقدار زمان را هدر می‌دهیم.

زندگی مدرن دلیلی برای تنبل شدن!

یکی از دلایلی که باعث بیشتر شدن تنبلی شده است، زندگی مدرن انسان در جامعه کنونی است؛ زیرا امکاناتی که امروزه داریم از ما آدم‎هایی ساخته که فعالیت کردن را کنار گذاشته‌ایم و به تنبلی روی آورده‌ایم.

به جای انجام کارهای مفید، با چک کردن مرتبط اخبار، سر زدن به شبکه‌های اجتماعی و چت کردن اینترنتی، زمان خود را هدر می‌دهیم و وارد یک چرخه غیرقابل توقف شده‌ایم.

هرچند روند تنبلی در حال رشد است، اما قرار نیست صرفاً تکنولوژی را سرزنش کنیم. در ذات همه انسان‎ها، تمایل به تنبلی وجود دارد. تنبل بودن یا نبودن، به میزان بسیار قوی به حس و حال افراد بستگی دارد.

سیستم عصبی پیچیده‌ای که انسان دارد، بر این اساس طراحی شده که واکنش‌های سریعی در هنگام خطر از خود نشان دهد، به عبارت دیگر سیستم عصبی ما در ابتدا باعث ایجاد حس در ما می‌شود و در نتیجه وقتی حس ما منفی است؛ مثلاً وقتی یک خبر بد می‌شنویم، به دنبال راهی می‌گردیم که این حس بد را از خود دور کنیم.

تنبلی

همین مسئله به خوبی دلیل این‎که ما تمایل به تنبلی داریم را بیان می‌کند. چراکه به طور مثال اگر در محل کارمان، به ما گفته ‌شود باید در یک مدت زمان معین، یک‎سری کارهای تحقیقاتی را برای شرکت انجام دهیم، اگر کار تحقیقات، کاری باشد که ما علاقه‌ای به آن نداریم، یعنی یک حس منفی در ما ایجاد شده و در نتیجه به طور ناخودآگاه به دنبال راهی هستیم تا یک جوری از زیر کار در برویم.

این‎جااست که به طور مرتب قهوه یا چایی می‌خوریم، یا شروع به‎ سر زدن به شبکه‌های اجتماعی می‌کنیم یا کلاً هر کار، به‎جز کاری که به ما محول شده است را انجام می‌دهیم.

۵ نوع ویژگی شخصیتی، که منجر به تنبلی می‌شوند:

۱- افراد کمال گرا

بی عیب و نقص بودن، یکی از موضوعاتی است که افراد کمال گرا به آن تمایل دارند و اغلب به همین دلیل است که آن‎ها از اینکه اندکی نقص در کار خود داشته باشند، به شدت هراسان هستند.

از نظر افراد کمال گرا، هیچ کاری نیست که صددرصد بی عیب و نقص باشد و آن‎ها هم هرگز نمی‌توانند کاری را بی عیب و نقص تمام کنند. شکی نیست که چنین طرز تفکری در زندگی این افراد تاثیر زیادی می‌گذارد. آن‎ها به جای تمام کردن یک کار، مرتباً در حال ویرایش و تکمیل آن هستند و هیچ وقت هم آن‌را تمام نمی‌کنند.

۲- افراد رویا پرداز

شخص رویاپرداز، تمایل دارد در همان حالت رویا، باقی بماند. حالتی که نیازی نیست با نکات منفی و استرس‌های زندگی روبه‌رو شود. شاید شما  هم در بین اطرافیان خود چنین آدم‎هایی را می‌شناسید و هر بار که آن‎ها را می‌بینید، همچنان از ایده‌های بسیار بزرگ خود با شما صحبت می‌کنند؛ اما حتی یک‎بار هم خودشان را در موقعیتی قرار نداده‌اند که این رویاهای بزرگ را به واقعیت تبدیل کنند.

تنبلی

۳- افرادی که از هر کار اجتناب می‌کنند

این افراد عقیده دارند با انجام ندادن کار، هیچ اشتباهی هم نخواهند داشت!

۴- افراد تندرو و عجول

این افراد کسانی هستند که فکر می‌کنند باید خیلی سریع و فوری کارها را انجام دهند. در نتیجه به جای این‎که یک برنامه زمان‎بندی شده برای خودشان بریزند و طبق برنامه هر روز مقداری از کارشان را انجام دهند، خیلی سریع می‌خواهند به نتیجه برسند و اغلب به همین دلیل است که کیفیت کار آن‎ها نامطلوب است.

۵- آدمهای تنبل اما پر کار

این افراد همیشه مشغول کار بوده و چون فاقد توانایی برنامه‎ریزی و اولویت‎بندی در کارهایشان هستند، همیشه در انجام کارهایی که ضروری است تاخیر دارند؛ چون نمی‌دانند کدام کارها در اولویت است. این افراد با اینکه خیلی پر کار هستند، در واقع کار مفیدی انجام نداده‌اند.

منبع: سلامت نیوز

۵ دیدگاه

  1. ابراهیمی

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۵ ق٫ظ

    برام افراد تنبل پرکار جالب بود از این زاویه تا حالا به تنبلی نگاه نکرده بودم

    پاسخ

    • راضیه قربانی

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ در ۸:۰۸ ب٫ظ

      عالی

      پاسخ

  2. هاتف

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۴ ق٫ظ

    جالب بود ممنون

    پاسخ

    • راضیه قربانی

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ در ۸:۰۹ ب٫ظ

      سپاس از همراهی شما

      پاسخ

  3. شادمان

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۲ ق٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…