حکایت ساخت و ساز های غیر اصولی در زلزله کرمانشاه

۰
0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
هزینه ساخت یک متر مربع مسکن در تهران

نادر شکوفی مقیمیان، عضو جامعه مهندسان مشاور، در بیستمین همایش بتن و زلزله با اشاره به گزارش میدانی مقدماتی زلزله استان کرمانشاه در پاسخ به این پرسش که آیا آیین‌نامه موجود در ساخت‌وسازها به‌درستی اجرا شده است، اظهار کرد:‌ میزان اشتباهات اجرایی در ساخت‌وسازها به‌قدری زیاد بود که هنوز نتوانسته ایم  از آیین نامه راستی‌آزمایی کنیم!

وی با بیان این‌که میان قاب‌ها در زلزله روی رفتار سازه تأثیرگذار بوده‌اند، افزود:‌ بیشتر ساختمان‌های کرمانشاه یک تا شش طبقه بود و اشتباهات اجرایی فاحشی در ساخت و سازها را شاهد بودیم.

او مقاطع ضعیف، فواصل زیاد لقمه‌ها، ضعف ستون و متصل نبودن کاست به تیر فوقانی را از مشکلات ساختمان‌ها در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه برشمرد و افزود: یک شاهکار ساخت‌وساز از سازنده‌ای وجود داشت که باعث تخریب‌های زیادی شد و فقط در یکی از ساختمان‌های آن سازنده  حدود ۳۷ نفر جان خود را از دست دادند.

وی با بیان این‌که تعداد زیادی پله و خرپشته‌های تخریب شده در مناطق زلزله‌زده مشاهده شد که بخش زیادی از تلفات جانی نیز در این دو نقطه رخ داده است، افزود: ‌ضعف اتصال در برابر نیروی محوری و فرو ریختن سقف طاق ضربی از جمله معضلات ساختمان‌ها بود.

در این همایش همچنین، تمیمی عضو مهندسان مشاور نیز با اشاره به ساخت‌وسازهای شهری و عمومی، گفت: در اسلام‌آباد غرب دربازدیدهای میدانی شاهد ریزش کامل سازه بتن مسلح در برخی ساختمان‌ها بودیم،‌ این در حالی بود که سازه بتنی مسلح تعاونی فرهنگیان سالم مانده بر جا مانده است/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…