اعتماد به نفس تان را بالا ببرید؛ با ۸ رفتار ساده اما مهم

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
عدم اعتماد به نفس احساسی است که ممکن است در هر مقطعی از زندگی به سراغ‌ ما بیاید. افراد موفق این را می‌دانند که اگر احساس اعتماد به‌ نفس کافی ندارند، حداقل لازم است تا با اعتمادبه‌نفس به نظر بیایند. شما هم می‌توانید با خواندن این مطلب در سخت ترین شرایط اعتماد به نفس تا را حفظ کنید.
اعتماد به نفس

اعتماد به نفس یکی از مهم‌ترین راه های رسیدن به موفقیت است. براساس تحقیقات انجام شده، افرادی که نسبت به شایستگی‌هایشان، اعتماد به‌ نفس بیشتری از خود نشان می‌دهند، بیشتر مورد تحسین قرار می‌گیرند. موقعیت اجتماعی بالاتری دارند و نفوذ بیشتری روی مردم خواهند داشت.

اما در بعضی مواقع به عنوان مثال، در هنگام صحبت کردن در جمع، زمانی که با فرد جدید یا یک همکار عصبانی به صورت رودررو گفتگو یا زمانی که در یک جلسه شرکت می‌کنید، ممکن است اعتمادبه‌نفس لازم را نداشته باشید؛ اما بااین‌حال، باز هم شانس این را دارید که فردی با اعتماد به‌ نفس به نظر برسید! واقعاً عالی نیست؟

کافی است روی وضعیت فیزیکی خود تمرکز کنید. می‌توانید حتی قبل از گفتن کلمات، با استفاده از زبان بدن خود، اعتماد به‌ نفس‌تان را ابراز کنید. این کار سبب می‌شود که دیگران  شما را به چشم یک رهبر نگاه کنند.

در ادامه ۸ روش ساده‌ که افراد موفق برای ابراز اعتماد‌ به‌ نفس خود انجام می‌دهند، گردآوری کرده‌ایم که می‌توانید به‌راحتی آنها را به‌کار ببرید.

۱. ارتباط چشمی برقرار کنید

هنگام برقراری ارتباط با دیگران، با آنها تماس چشمی برقرار کنید. در چنین موقعیت‌هایی به محیط یا وسایل الکترونیکی مثل گوشی همراه نگاه نکنید. اگر به افراد توجه کنید، به آنها احساس مهم‌بودن می‌دهید و اگر آنها این احساس را داشته باشند، به شما احترام می‌گذارند.

موفقیت در اعتماد به نفس

۲. با دست‌دادن منظورتان را برسانید

هنگامی‌که یکی از همکاران‌تان را ملاقات می‌کنید، برای دست‌دادن پیش‌قدم شوید، چه این فرد را برای اولین بار دیده باشید یا دوست قدیمی شما باشد. محکم دست‌دادن به این معنی است که شما قصد سلام‌کردن دارید و به آنها توجه می‌کنید. بهتر است آداب دست دادن را به‌خوبی یاد بگیرید.

۳. به‌آرامی شانه‌های شخص مقابل را بگیرید

همان‌طور که دست طرف مقابل را می‌گیرید، همزمان برای نشان‌دادن اعتمادبه‌نفس و خون‌گرمیِ خودتان، خیلی آرام شانه‌های شخص مقابل را لمس کنید. لمس‌کردن تأثیر زیادی دارد و اگر به‌ درستی انجام شود، علاوه‌بر نمایش اعتمادبه‌نفسِ‌ شما، به شخص مقابل احساس راحتی می‌دهد.

این رفتار ممکن است در نظر عده‌ای جسورانه تلقی شود، مخصوصاً اگر شما نسبت به آنها جوان‌تر یا در موقعیت پایین‌تری قرار داشته باشید. اما اگر به‌دنبال پیشرفت شغلی هستید، باید رفتار‌تان درست مثل یک رهبر باشد. لمس‌کردن شانه‌ها باید اعتمادبه‌نفس و رهبری شما را نشان دهد (هرچند گاهی ممکن است در بعضی مراحل نتوانید این کار را به خوبی انجام دهید). یادتان باشد که این روش نباید تلاشی برای اِعمال سلطه بر دیگران باشد.

۴. راست بایستید و به اشیاء تکیه ندهید

اگر ایستاده‌اید و در مقابل حضار یا با یک نفر صحبت می‌کنید، به میز، دیوار یا وسایل دیگر تکیه ندهید. راست بایستید. هدف شما این است که نشان دهید با آنها ارتباط برقرار می‌کنید، در بحث مشارکت دارید، یک شنونده‌ی معمولی نیستید و با مهارت گوش دادن آشنایید.

۵. هر دو پای‌تان را روی زمین بگذارید

زمانی‌که برای عموم یا یک فرد خاص سخنرانی می‌کنید، هر دو پای‌ خود را کاملاً روی زمین بگذارید. گذاشتن یک پا روی پای دیگر و انداختن وزن‌تان روی یکی از پاها، شما را بی‌قرار و عصبی نشان می‌دهد.

۶. از دست‌هایتان استفاده کنید

اعتماد به نفس بیشتر

هرچقدر فضای بیشتری را تحت تأثیر خود قرار دهید، بیشتر فردی با اعتمادبه‌نفس به نظر می‌رسید. از بازکردن بازوها و استفاده از حرکات دست خود نترسید. بخشی از میز جلسه را در اختیار بگیرید. خود را بزرگ نشان دهید، اما حرکات‌ خود را کنترل کنید. حرکات بیش‌از‌اندازه یا سریع می‌تواند بی‌نظم به نظر برسد.

۷. از دست‌هایتان به عنوان سپر محافظ استفاده نکنید

بسیاری از مردم بی این‎که بدانند دست به سینه می‌ایستند، انگار که در مراسم ترحیم شرکت کرده‌اند. این کار اشتباه است. پوشش یا محافظت از بخشی از بدن نشانه‌ی عصبی‌بودن شما است. همچنین این کار شما را یک فرد سرد و کناره‌گیر نشان می‌دهد و دیگران در کنارتان احساس راحتی نخواهند داشت. اگر روی سِن هستید، سعی کنید که کف دست‌های خود را باز نگه دارید، اگر با شخصی به صورت رودررو صحبت می‌کنید، دست‌ها را در محدوده‌ی شکم نگه دارید و اگر در جلسه هستید، دست‌هایتان را روی میز بگذارید.

۸. کنار بقیه پشت میز بنشینید

پشت میز بنشینید. بسیاری از زنان در صندلی‌های اضافی کنار دیوار یا بیرون از اتاق می‌نشینند. اگر به یک جلسه دعوت شده‎اید، پشت میز بنشینید. این برای شما فرصتی است تا دیده شَوید و در گفت‌وگو شرکت کنید. «شرلی چیزم»، اولین زن آمریکایی­-آفریقایی که در مجلس آمریکا انتخاب شده است، می‌گوید: «اگر پشت میز جایی برای نشستن ندارید، یک صندلی تاشو با خودتان بیاورید».

منبع: چطور

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۳۳ ق٫ظ

  2. بهمن

    ۲۵ تیر ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۷ ق٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  3. اسکندری

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۴۸ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

  4. هاتف

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ در ۱:۵۲ ب٫ظ

    مفید و کاربردی ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…