خانه سلامتی استرس شدید ؛ استرس به کدام عضو ها بیشتر آسیب می زند؟

استرس شدید ؛ استرس به کدام عضو ها بیشتر آسیب می زند؟

۱۰
1
85
استرس وضعیتی است که موجب آغاز پاسخ بیولوژیکی خاص در بدن می‌شود.
استرس شدید

استرس شدید بیماری نام آشنای این روزهای ما است که تقریبا به طور متوسط تمام انسان‎ها را به خود درگیر می‎کند.

استرس دربرابر شرایط سخت و دشوار زندگی یا بر اساس شوک‎های وارده از آنها ایجاد می‎شود و تاثیر منفی زیادی را روی ارگان‎های حیاتی بدن و عضوهای مهم آن می‎گذارد.

بر اساس اهمیت این موضوع قصد داریم تا در گزارش امروز شما را با عواقب استرس آشنا کنیم و بگوییم مواقعی که استرس شدید دارید کدام یک از اعضای بدن‎تان بیشتر آسیب می‎بیند.

به گزارش مجله دلتا به نقل از بهداشت نیوز، نتایج پژوهشی که در انجمن روانشناسی آمریکا APA انجام شده است نشان می‎دهد، ۴۰ درصد افراد بزرگسالی که از استرس رنج می‎برند، دچار مشکلات و اختلالات خواب هستند. حتما خودتان از عواقب جدی کم خوابی مطلع هستید.

علاوه بر این استرس اندام‎هایی را تهدید می‎کند که ضعف آنها کیفیت زندگی فرد را پایین می‎آورد. در واقع استرس از پوست‎تان گرفته تا ریه‎ها، قلب و روده هایتان را درگیر می‎کند.

اما در ادامه گزارش به طور مختصر اعضایی را که بیشترین آسیب را از این فرایند متحمل می‎شوند به شما معرفی می‎کنیم.

استرس دشمن پوست

زمانی که دچار استرس و تنش می‎شوید، پوست‎تان کدر شده و طراوت خود را از دست می‎دهد. فشارهای روحی و استرس، شرایطی را فراهم می‎سازد که بدن در معرض واکنش‎های التهابی قرار بگیرد. این مسئله نیز باعث مسدود شدن منافذ پوستی می‎شود.

در این صورت نیز پوست قرمز شده و محل تجمع چربی و چرک می‎شود. به طور خلاصه، استرس سلامت پوست را به خطر انداخته و یکی از عوامل اصلی بروز آکنه محسوب می‎شود.

استرس شدید

ریه ها

ریه‎ها جزو ارگان‎های حیاتی و البته حساس بدن هستند. نتایج پژوهشی که در دانشگاه سائوپولو انجام شده است نشان می‎دهد که بین استرس و بیماری آسم ارتباط وجود دارد.

ریه‎ها زمانی مریض می‎شوند که عملکرد آنها تحت تاثیر استرس و تنش‎های روحی دچار اختلال شود و نتوانند به طور موثر در برابر عوامل خارجی عکس العمل نشان دهند.

احتمالا برای خودتان نیز پیش آمده است، زمانی که دچار استرس می‎شوید نمی‎توانید به درستی نفس بکشید.

قلب

قرار گرفتن طولانی مدت و دائمی در معرض تنش و فشارهای روحی باعث می‎شود که استرس زیاد شده و میزان کلسترول، فشار خون و همچنین تری گلیسیرید خون افزایش پیدا کند.

متخصصان آمریکایی بر این عقیده‎اند، افرادی که تحت استرس طولانی مدت و مزمن قرار می‎گیرند، با اختلال در ضربان قلب مواجه می‎شوند.

چشم ها

نتایج پژوهش‎های محققان اروپایی نشان می‎دهد که فشار روحی و جسمی زیاد می‎تواند باعث بروز لرزش و ارتعاشاتی در ناحیه چشم ها شود. این مسئله نیز باعث بروز تحریکاتی در عضلات کوچکی می‎شود که وظیفه‎ی بالا بردن پلک‎ها را دارند. علاوه بر این، استرس باعث بروز التهاب چشم و تاری دید می‎شود.

استرس

کبد

تجمع هورمون‎های استرس در بدن باعث تخریب سلول‎های کبدی می‎شود. در نتیجه کبد ضعیف شده و در معرض بیماری قرار می‎گیرد.

مغز

استرس و فشارهای روحی باعث افزایش میزان هورمونی به نام کورتیزول می‎شود. این هورمون را هورمون استرس می‎نامند.

میزان بالای کورتیزول روی لب فرونتال مغز تاثیر منفی می‎گذارد. باید بدانید که این منطقه از مغز مسئول تصمیم گیری، افکار خلاقانه، حل مسئله، حافظه و غیره است.

کلیه ها

میزان بالای کورتیزول باعث می‎شود که برخی ارگان‎ها تحت تاثیر دفع فسفات از طریق کلیه‎ها قرار بگیرند. این مسئله نیز باعث حساسیت و آسیب پذیری عضلانی و تخریب بافت استخوانی مانند راشیتیسم می‎شود.

روده ها

سلامت روده‎ها تاثیر زیادی روی سلامت عمومی بدن دارد. به همین دلیل باید مراقب سلامتی روده‎ها و دستگاه گوارش بود.  زمانی‎که استرس بالا می‎رود، مشکلات روده‎ای نیز بروز می‎کند و علائمی مانند گاز معده، دل درد و التهاب افزایش پیدا می‎کند.

نگرانی

راه های مقابله با استرس شدید

1.هر روز ورزش کنید.

2.در محل کارتان حتماً ساعتی را برای استراحت، کشش عضلات و هواخوری اختصاص دهید.

3.زمانی که خسته می‎شوید دست از کار بکشید.

4.فعالیت‎هایی مانند یوگا انجام دهید.

یوگا

5.از افراد منفی باف و بدبین دوری کنید.

6.به تغذیه‎تان اهمیت دهید و مصرف آب را بیشتر کنید.

7.عادت‎های بدی مانند مصرف دخانیات یا الکل را ترک کنید.

منبع: بهداشت نیوز

بیشتر ببینید در سلامتی

۱۰ دیدگاه

  1. سعدی

    ۱۶ خرداد، ۱۳۹۸ در ۱:۰۰ ب.ظ

    بسیار عالی و مفید بود، تا این لحظه، در مورد استرس بدینگونه فکر نمی کردم،
    پس حتی الامکان سعی میکنم تا این معضل استرس را در تمامی مراحل زندگی
    از خودم دورش کنم ،
    با تشکر از راهنمایی شما عزیزان
    سعدی

    پاسخ

    • پیروی

      ۱۸ خرداد، ۱۳۹۸ در ۴:۴۴ ب.ظ

      ممنون از توجه و دقت شما.

      پاسخ

  2. زارع

    ۱۶ خرداد، ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۰ ب.ظ

    استرس بخش عمده ی زندگی روزمره ی ما ها شده

    پاسخ

    • پیروی

      ۱۸ خرداد، ۱۳۹۸ در ۴:۴۴ ب.ظ

      بله متاسفانه، اما با راهکارهایی کوچک میتوان به آرامش دست پیدا کرد.

      پاسخ

  3. ماکان

    ۱۶ خرداد، ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۶ ق.ظ

    بسیار عالی و مفید بود.ممنون از دلتا.

    پاسخ

    • پیروی

      ۱۸ خرداد، ۱۳۹۸ در ۴:۴۴ ب.ظ

      زنده باشید.

      پاسخ

  4. الهی

    ۱۶ خرداد، ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۹ ق.ظ

    استرس کاتالیزور بیماری هاست

    پاسخ

    • پیروی

      ۱۸ خرداد، ۱۳۹۸ در ۴:۴۵ ب.ظ

      همینطوره ممنون از توجه تان.

      پاسخ

  5. شادمان

    ۱۶ خرداد، ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۶ ق.ظ

    استرس سر منشا همه بیماریها 🙁

    پاسخ

    • پیروی

      ۱۸ خرداد، ۱۳۹۸ در ۴:۴۵ ب.ظ

      بله متاسفانه همینطور هست.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.