موسیقی ؛ تاثیری خوش بر سلامت قلب هر انسان

۶
8
زمان مطالعه: 2 دقیقه
موسیقی بسیار شخصی است؛ یک موسیقی که ممکن است برای شما بسیار آرامش‌بخش باشد، ممکن است شخصی دیگر را بسیار بیازارد.
موسیقی

موسیقی می‌تواند شما را بخنداند یا بگریاند، شما رابه وجد آورد یا آرام کند. به اعتقاد برخی از صاحب‎نظران، موسیقی شفادهنده روح است؛ اما به‌جز این‌ها موسیقی می‎تواند برای سلامت قلب شما هم سودمند باشد.

به طور یقین، موسیقی نمی‌تواند پلاک‌های چربی در شریان‌های شما را بزداید و دریچه معیوب قلب شما را ترمیم کند، اما می‌تواند به سرعت بهبودی‌ پس از عمل جراحی قلب، کمک کند و پس از حمله قلبی یا سکته مغزی شما را زودتر به زندگی طبیعی بازگرداند. همچنین، استرس شما را کاهش داده و فشارخون شما را پایین بیاورد.

تاثیر موزیک یا خُنیا بر سلامت قلب

در پژوهش‌های اخیر نشان داده‌ شده که موسیقی می‌تواند در درمان افراد از بیماری آلزایمر تا درد مزمن و مشکلات سوءمصرف مواد روان‌گردان سودمند باشد. در زیر به نتایج برخی از این تحقیقات اشاره می‎کنیم:

  1. بیماران قلبی بستری شده که برای ۳۰ دقیقه در روز موسیقی گوش می‌کنند، فشار خون کمتر، سرعت ضربان قلب پایین‌تر و ناراحتی کمتری نسبت به بیمارانی دارند که این‎کار را انجام نمی‎دهند.
  2. بیمارانی که حمله قلبی را از سر گذرانده‌اند و فقط برای ۲۰ دقیقه در روز در محیطی ساکت به موسیقی آرام‎بخش گوش می‌دهند، نسبت به بیماران مشابهی که در اتاقی ساکت استراحت می‌کنند، اضطراب و تشویش کمتری دارند.
  3. مردان و زنانی که مدت کوتاهی پس از جراحی قلب به موسیقی گوش‌ می‎دهند، نسبت به افرادی که پس از جراحی در اتاق ساکتی قرار گرفته بودند، اضطراب کمتری داشتند و همچنین، درد کمتری را گزارش کرده‎اند.

موسیقی

مزایای گوش دادن به موسیقی

امروزه در مراکز درمانی پیشرو در جهان موسیقی‌درمانی، به‌طور رایج برای افرادی که تحت عمل جراحی قلب قرار می‌گیرند یا در حال بهبودی از حمله قلبی هستند یا در حال کنار آمدن با نارسایی قلبی یا عوارض قلبی دیگرشان هستند، به کار می‌رود.

بیماران ترغیب می‎شوند پیش از جراحی، در حین جراحی و پس از جراحی به موسیقی گوش کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که این موضوع، به تسکین درد و اضطراب یاری می‌رساند.

نواختن موسیقی آرامش‌بخش به شما امکان می‌دهد که خودتان را در فضایی بزرگ و آزاد حس کنید، نه در اتاق محصور بیمارستان.

یک کاربرد مهم دیگر موسیقی‌درمانی در افرادی است که باید با یک عارضه قلبی کنار بیایند، چه افرادی که در حال بهبودی از حمله قلبی هستند و چه افرادی که باید با درد قفسه صدری، نارسایی قلبی و لنگش ناشی از بیماری شریان‌های محیطی زندگی کنند.

بیماری قلبی می‌تواند بسیار استرس‌زا باشد و برخی افراد احساس می‌کنند کنترلی روی ‎زندگی‌ خود، ندارند. موسیقی‌درمانی می‌تواند استرس را بکاهد، یک راهبرد خوشایند برای کنار آمدن با شرایط باشد و احساس کنترل بر موقعیت را به افراد بدهد.

شایان ذکر است موسیقی بسیار شخصی است؛ یک موسیقی که ممکن است برای شما بسیار آرامش‌بخش باشد، ممکن است شخصی دیگر را بسیار بیازارد.

۶ دیدگاه

  1. فرشاد

    ۲۴ تیر ۱۳۹۸ در ۸:۱۹ ب٫ظ

    کاش ۲۴ ساعت شبانه روز ۲۸ ساعت بود تا وقت بیشتری داشتیم. ممنون

    پاسخ

  2. بزرگی

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ در ۶:۴۵ ب٫ظ

    جالب بود سپاس از مدریت مجله دلتا بابت انتخاب مطالب متنوع

    پاسخ

  3. مهدی فراهانی

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ در ۴:۱۷ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  4. ماکان

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ در ۳:۲۷ ب٫ظ

    منم تاثیر موسیقی بر روی زندگیمو احساس میکنم.ممنون از خانواده دلتا.

    پاسخ

  5. الهی

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ در ۳:۲۳ ب٫ظ

    حالا یه عده هم هستن موسیقی رو حرام اعلام میکنن

    پاسخ

  6. آژن

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ در ۳:۲۱ ب٫ظ

    تشکر عالی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…