شیوه پرداخت وام مسکن با تعداد متقاضیان تناسب ندارد

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

باگذشت حدود ۳۰ ماه از زمان راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم، و به‌رغم این که سررسید بسیاری از وام‌ها فرارسیده، بررسی‌ها حاکی است که ورودی‌ های این صندوق بیش از پنج برابر خروجی آن است.

پاییز امسال تقاضا برای سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز مسکن یکم (خانه اولی‌ها) درحالی با رشد ۵۸ درصدی در مقایسه با پارسال روبه روشد که تعداد وام ‌گیرندگان با سپرده‌گذاران متناسب نیست.

هم‌اکنون ماهانه بیش از ۲۰ هزار نفر برای دریافت وام در این صندوق سپرده‌گذاری می‌کنند، اما تسهیلات پرداختی کمتر از یک پنجم این میزان است؛ در حالی که زمان سررسید بسیاری از تسهیلات فرا رسیده است.

گزارش ها حاکی است که بازارمسکن تهران آماده ورود به مرحله پیش رونق شده است. در آذرماه امسال میانگین قیمت مسکن دراین کلان شهر به متری ۴ میلیون و ۹۶۶ هزار تومان رسید که ۱۳.۶ درصد در مقایسه با ماه مشابه پارسال افزایش یافت.

تعداد معاملات نیز ۱۷ هزار و ۹۸۵ مورد بود که نشان دهنده رشد ۵۲ درصدی نسبت به آذرماه پارسال است.

یکی از دلایل این افزایش، استفاده شهروندان تهرانی از تسهیلات مسکن یکم و اوراق حق تقدم “تسه” اعلام می‌شود. این درحالی است که هنوز بخش عمده‌ای از سپرده‌گذاران مسکن خود را خریداری نکرده اند.

برآوردها حاکی است که از زمان گشایش صندوق پس‌انداز مسکن یکم در ۱۸ خرداد ۹۴ بیش از ۳۰۰ هزار نفر در این صندوق سپرده‌گذاری کرده اند؛ اما تعداد تسهیلات پرداختی کمتر از ۳۰ هزارمورد بوده است.

علت این عدم تناسب، به زیاد بودن قیمت خانه نسبت به وام، ناتوانی در تهیه مبلغ تکمیلی برای خرید و البته انتظار برای کاهش قیمت مسکن باز می گردد.

با وجود این، تقاضا برای این نوع وام هر روز بیشتر می‌شود. بنابر اعلام بانک مسکن، پارسال در هرماه به طور متوسط حدود ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر به گشایش حساب و سپرده گذاری در صندوق پس انداز یکم اقدام ‌کردند؛ در واقع به طور میانگین پارسال در هر روز حدود ۵۰۰ نفر در این صندوق سپرده گذاری و ثبت نام کرده اند؛ این درحالی است که پاییز امسال در هر ماه بیش از ۲۰ هزار نفر در صندوق یکم حساب باز کرده اند.

ثبت نام ماهانه بیش از ۲۰ هزار متقاضی دریافت تسهیلات یکم در صندوق مختص تسهیلات خانه‌اولی‌ها به منزله افزوده شدن روزانه حدود ۸۰۰ نفر از خانه اولی ها به آمار صاحبان حساب و متقاضیان دریافت تسهیلات خانه اولی‌هاست. ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…