خیابان ولیعصر تهران ؛ خیابان خوب چنارها

۵
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خیابان ولیعصر تهران با 11 هزار چنار محصور شده است. همین چنارهای نازنین اصلی‌ترین دلیل دلربایی خیابان ولیعصر به شمار می‌روند. پیتر دلاواله، جهانگرد معروف دنیای قدیم در سفرنامه‌اش گفته: تهران شهر چنارهااست.
خیابان ولیعصر تهران

خیابان ولیعصر تهران یکی از خوب‌های خیابان گردی است. ولیعصر، پایتخت را به دو نیمه غربی و شرقی تقسیم کرده است. این خیابان در محور شمالی- جنوبی قرار دارد. خیابان ولیعصر زیبا، با وقار و تاریخی است. به اندازه‌ای دیدنی است که هر فرد واجب است که حداقل یک بار در زندگی‌اش در ولیعصر قدم بزند.  شوخی که نیست! طولانی‌ترین خیابان ایران است.

در خیابان ولیعصر تهران- جایی که به خیابان چنارها شهرت دارد- راه بروید. برای خودتان خاطره‌ای ماندگار بسازید و لذت ببرید.

بلندترین است

گفته می‌شود خیابان ولیعصر طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه است. راست و دروغش پای گوینده! با این حال می‌توانید با خیال راحت، روی اینکه خیابان ولیعصر، طولانی‌ترین خیابان ایران است، حساب کنید. به اعداد و ارقام علاقه دارید؟ پس شاید جالب باشد اگر بدانید خیابان ولیعصر  ۱۸ کیلومتر درازا و ۱۱ هزار چنار دارد.

تهران شهر چنارهااست

خیابان ولیعصر با ۱۱ هزار چنار محصور شده است. همین چنارهای نازنین اصلی‌ترین دلیل دلربایی خیابان ولیعصر به شمار می‌روند. پیتر دلاواله، جهانگرد معروف دنیای قدیم در سفرنامه‌اش گفته: “تهران شهر چنارهااست”.

چنارها در بعضی قسمت‌های خیابان، با کمک هنرهای تجسمی هنرمندان خوش ذوق، به زیبایی آراسته شده‌اند. جان می‌دهند برای عکاسی. آن هم چه عکس‌هایی! خوراک پروفایل شبکه‌های اجتماعی.

چنارهای خیابان در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده‌اند. از همان زمان که خیابان طراحی و ساخته شد، در محدوده زعفرانیه سه حلقه چاه برای آبیاری این درخت‌ها حفر شد. امروزه هم همین چاه‌ها اصلی‌ترین منبع آبیاری چنارهای خیابان ولیعصر هستند.

نکته‌ای نسبتاً جالب

نکته نسبتاً جالب اینکه خیابان ولیعصر با آن همه درازایی که دارد، فقط از پنج میدان در طول مسیرش برخوردار است. میدان تجریش، میدان ونک، میدان ولیعصر، میدان منیریه و میدان راه آهن تنها میدان‌هایی هستند که در درازای ۱۸ کیلومتری خیابان ولیعصر قرار دارند.

تاریخ خیابان ولیعصر

خیابان ولیعصر تقریبا صد سال دارد. روزگاری برای وصل کردن کاخ مرمر در مرکز تهران به کاخ سعدآباد در دهکده تجریش ساخته شد. تا پیش از انقلاب اسلامی نیز با نام خیابان پهلوی شناخته می‌شد. این خیابان اختصاصی بود. سنگفرش شده بود و اعیان و اشراف با کالسکه در این جاده تردد می‌کردند. مردم عادی از طریق جاده‌ای دیگر- همانی که امروزه خیابان شریعتی نامیده می‌شود- خودشان را از تهران به شمیرانات و تجریش می‌رساندند.

خیابان ولیعصر تهران
خیابان ولیعصر تهران در اوایل بهره‌برداری

دیدنی های خیابان ولیعصر

خیابان ولیعصر خاطره‎ساز است. بسیاری از دانشگاه‎ها، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، ساختمان‌های معروف و دیدنی‌های تهران در امتداد این خیابان قرار گرفته است. مثلاً هتل استقلال، هتل هما، هتل بزرگ تهران، از جمله هتل‌های مهمی هستند که در طول این خیابان قرار دارند.

بازارچه تجریش که همه چیز از جان آدمیزاد تا شیر مرغ در آن پیدا می‌شود، در ابتدای خیابان ولیعصر قرار دارد. امامزاده صالح تجریش، سالن تئاتر شهر، پارک ساعی، پارک ملت، ایستگاه راه آهن تهران از دیگر دیدنی‌های خیابان ولیعصر هستند. پارک دانشجو، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر، صدا و سیما و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خیابان ولیعصر قرار دارند.

کاخ مرمر، مهدیه تهران، موزه سینمای ایران، باغ فردوس و دانشکده پرستاری دانشگاه شهید بهشتی تهران نیز از جمله جاهای مهم این خیابان هستند. از همه جذاب‌تر، پله‌های خیابان ولیعصر هستند. این پله‌ها که به خیابان‌های اطراف راه دارند؛ به زیباترین شکل ممکن نقاشی شده‌اند. حتی اگر حوصله قدم زدن در ولیعصر را ندارید، خودتان را از داشتن عکسی با این پله‌های دل انگیز محروم نکنید.

خیابان ولیعصر تهران
پله گذرگاه‌های خیابان ولیعصر تهران

چه جوری بریم ولیعصر؟

برای رفتن به خیابان ولیعصر کافی است به نقشه نگاه کنید و بلندترین خیابان شمالی جنوبی را بیابید. تقریبا همه خطوط متروی تهران در طول این خیابان ایستگاه دارند. همچنین اتوبوس‌های تندرو یا بی آر تی در محور شمالی جنوبی در این خیابان در تردد است و در چند تقاطع از خیابان ولیعصر نیز، بی آر تی حرکت می‌کند.

۵ دیدگاه

  1. بهمن

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۲۱ ب٫ظ

    چه زیبا

    پاسخ

  2. سلیمی

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ در ۴:۵۵ ب٫ظ

    ولیعصر عالیه

    پاسخ

  3. بهلولی

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۴:۰۹ ب٫ظ

    جالب بود. فقط از سه میدان? فکر کنم میدان منیریه یادتون رفته

    پاسخ

  4. روزبهاني

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۳:۵۵ ب٫ظ

    تشکر

    پاسخ

  5. ابراهیمی

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۳:۴۲ ب٫ظ

    خیابانی دل انگیز برای تایم های بیکاری

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…