۷ نکته قانونی آپارتمان‌ نشینی

۱
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نمای ساختمان، ورودی آپارتمان‌ها و سردر آن‌ها که در ظاهر و زیبایی مؤثر و پیدا است، بخش مشترک و متعلق به همه مالکان است. بنابراین هیچ تغییر و اصلاحی در این موارد نباید بدون موافقت دیگر مالکان انجام شود.
نکات قانونی آپارتمان‌ نشینی

با شکل‌گیری شهرهای بزرگ و محدود شدن زمین‌های محدوده شهری، شاهد تغییر فضاهای زندگی از خانه‌های ویلایی به آپارتمان‌ها و در پی آن گسترش  آپارتمان‌نشینی هستیم. در این میان لازمه هم‌زیستی بهتر در این مکان‌ها، برخورداری همه مالکان از فرهنگ لازم و همچنین آگاهی هر یک از آنان به قوانین و مقررات و حقوق ساکنان است. در مجله دلتا به نکات قانونی آپارتمان‌ نشینی پرداخته شده است.

نکات قانونی آپارتمان‌ نشینی

۱. مشاعات مجتمع‌های آپارتمانی؛ شامل زمین، تأسیسات مشترک همچون سیستم گرمایش و سرمایش، چاه، انشعاب برق، بالابر، فاضلاب، انشعاب آب، انباری، لوله‌ها و سیم‌های برق، اسکلت ساختمان، بام، راهرو و راه‌پله‌ها، در و پنجره‌های بخش‌های عمومی، رخت‌شوی خانه، حیاط، محوطه ساختمان که بخشی از ملک است، حیاط خلوت، اتاق سرایدار، نمای ساختمان، انباری عمومی و تلفن مرکزی و هر آنچه که مطابق صورت‌جلسه تفکیک آپارتمان‌ها به آپارتمانی خاص اختصاص ندارد، مشترک و مورد استفاده همه مالکان و متصرفان قانونی است. این بخش‌ها غیرقابل انتقال است و هر یک از مالکان یا نماینده ایشان به نسبت مالکیت خود و مساحت آپارتمانش در آن به‌ صورت مشترک و مشاعی سهیم است.

۲. قسمت‌های اختصاصی هر ساختمان؛ شامل قسمت‌هایی است که برای آن سند مالکیت جداگانه با تعیین مالک صادر شده یا به‌ صورت عرفی به یکی از مالکان اختصاص دارد. پارکینگ و انباری اگر به‌ طور رسمی یا عرفی به یک آپارتمان تعلق داشته باشد، متعلق به آن و مالکش است و در غیر اینصورت باید به‌ طور مشترک با توافق مالکان دیگر بهره‌برداری شود.

آپارتمان‌ نشینی

۳. هزینه‌های مشترک، هزینه‌هایی است که برای استفاده، حفظ و نگهداری عادی ساختمان و تأسیسات و تجهیزات و همچنین هزینه‌های اداری و حق‌الزحمه مدیر یا مدیران ساختمان پرداخت می‌شود. این هزینه‌ها مواردی همچون رنگ‌آمیزی دیوارها و نرده‌های مشترک و سرایدار و…. را شامل می‌شود. هزینه‌های مشترک هم به صورت مساوی از همگان دریافت خواهد شد. در صورتیکه قسمتی از بخش‌های عمومی مشترک مورد استفاده اختصاصی کسی یا کسانی است، باید هزینه‌های آن‌ را استفاده‌کننده بپردازد. در عین‌حال امکان قانونی برای تنظیم قرارداد بین مالکان برای چگونگی محاسبه سهم هر مالک در هزینه‌ها وجود دارد. همچنین مالکان می‌توانند توافق کنند که برخی از آن‌ها هزینه‌های بخشی از ساختمان را به‌ صورت انحصاری تقبل کنند.

۴. نمای ساختمان، ورودی آپارتمان‌ها و سردر آن‌ها که در ظاهر و زیبایی مؤثر و پیداست، بخش مشترک و متعلق به همه مالکان است. بنابراین هیچ تغییر و اصلاحی در این موارد نباید بدون موافقت دیگر مالکان انجام شود.

۵. در هر ساختمان مشمول قانون تملک آپارتمان‌ها که مالکان بیش از سه نفر باشند، باید مدیر یا مدیرانی توسط مجمع عمومی مالکان انتخاب شود.

قانون آپارتمان‌ نشینی

۶. اداره و حفظ ساختمان، دریافت و پرداخت هزینه‌ها، بیمه آتش‌سوزی ساختمان، تعیین سهم هر آپارتمان در هزینه‌ها و اعلام آن، جلوگیری از ارائه خدمات مشترک به بدهکاران، درخواست طلب از بدهکاران با طرح دعوی در دادگستری و مراجعه به اداره ثبت توسط مدیر ساختمان صورت می‌گیرد.

۷. پرداخت نشدن هزینه‌های مشترک از جمله مشکلات مهمی است که مالکان و مدیریت ساختمان با آن روبه‌رو می‌شوند. به‌ طور معمول با ابلاغ نامه یا نصب فهرست بدهی‌ها در ساختمان از بدهکار خواسته می‌شود که بدهی خود را بدهد؛ اما قانون به مدیر این اختیار را داده است که با ارسال اظهارنامه و یا مراجعه به دادگاه این طلب را دریافت کند. در صورت خودداری مالک یا استفاده‌کننده آپارتمان از پرداخت بدهی، مدیر می‌تواند دسترسی بدهکار به خدمات مشترک، مانند سرمایش، گرمایش و برق و آب مشترک را محدود یا ناممکن کند. در صورت  امکان نداشتن قطع دسترسی بدهکار، مدیر می‌تواند با مراجعه به دادگاه و رسیدگی خارج از نوبت، درخواست ارائه نشدن خدمات مشترک به بدهکار کند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با شرایط اجاره پارکینگ آپارتمان به سایر افراد “اجاره پارکینگ آپارتمان به چه افرادی مجاز است؟” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۹:۵۵ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …