ییلاق سیلوانا ، لطفاً بیایید نرویم!

۱۲
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
درختانی نظیر سیب وحشی، گلابی وحشی،گردو، بادام وحشی، سنجد و... همه و همه از زیبایی‎های بی‎نظیر ییلاق سیلوانااست. آیا به سرزمین آلیس سفر کرده‎ایم؟ «آلیس در سرزمین عجایب؟!»
ییلاق سیلوانا

از مناطق ییلاقی چه می‎خواهیم؟ زیبایی؟ طبیعت بکر؟ جایی برای کمپ زنی؟ روشن کردن آتش؟ چرخاندن زغال‎های گُرگرفته برای چاق کردن قلیان؟ گرفتن ماهی با چوب و چماق کباب کردن آن؟خوردن پرتقال در طبیعت و انداختن پوست آن در آتش؟  آره، چون نمی‎خواهیم جنگل را کثیف کنیم، پوست‎ها را در آتش می‎اندازیم تا دود شود و بترکد و بمیرد. اصلاً هیچ کدام. ما بسیار دوستدار طبیعتیم، نهایت سیگاری روشن کنیم و ته سیگارمان را هم با پا له کنیم تا ییلاق یک وقت خدایی نکرده آتش نگیرد.

می‎آیید ییلاق نرویم؟ می‎آیید ته‎مانده لیوان چایی‎مان را نپرانیم داخل سبزه‎ها؟ به خدا جاهایی مثل ییلاق سیلوانا حیفند، حیفند که این بلاها را سرش بیاریم. حیف است سبزه هایش را زیر پای آفرودهای‎مان له و میخ‎های بلند چادرمان را، آن میله‎های زمخت و سرد را در زمینش فرو کنیم.

ییلاق سیلوانا

اصلاً  ییلاق سیلوانا کجاست؟

در جنوب غربی استان آذربایجان غربی و در فاصله ۳۰ کیلومتری غرب ارومیه، در دامنه ارتفاعات بلند مشرف بر خط مرزی ایران و ترکیه قرار دارد. ییلاق سیلوانا از شرق به شهر ارومیه و از غرب با شهر شمزینان ترکیه و از شمال با شهر سرو وَ از سمت جنوب در داخل کشور با منطقه دشتبیل شهرستان اشنویه، محدود می‎شود. با چشمه‌ها و دریاچه‌هایی که از آب شدن طبیعی برف ارتفاعات به‌وجود آمده، آخی. منطقه‌ای بکر و بسیار زیبااست.

ییلاق سیلوانا

زمین‌های آبی و دیمی مستعد در منطقه، آب‌های فراوان زیرزمینی و جاری، اقلیم کوهستانی، بارندگی مناسب سالیانه، طبیعت زیبا و همیشه سرسبز و باغ‎هایی همچون سیب، گلابی، گردو، زردآلو، گیلاس، آلوچه، هلو، به و همچنین درختانی نظیر سیب وحشی، گلابی وحشی، بوتهٔ سماق، گردو، بلوط، زالزالک، بادام وحشی، سنجد و… همه و همه از زیبایی‎های بی‎نظیر ییلاق سیلوانااست. نکند به سرزمین عجایب سفر کرده‎ایم؟ همانجا که بی نهایت زیبایی های شگفت داشت… «آلیس در سرزمین عجایب؟!»

ییلاق سیلوانا

سیلوانا با اکسیژن خالص

منطقه سیلوانا به عنوان یکی از ۱۹ منطقه جهان که دارای اکسیژن خالص است؛ یکی از مناطق نمونه گردشگری استان آذربایجان‌ غربی و حتی ایران. کلمه‌ی سیلوانا یا سیلوانه، کلمه‌ای است که ریشه‌ی ایتالیایی دارد، به معنی بهشت و در لغت به معنی جنگل و بیشه‌ی سبز است. منطقه‎ای بکر و بسیار زیبا با دریاچه‌های کوچک در پای کوه‌ها، رودخانه‌ها و آبشارهایی که در این منطقه ییلاقی سرازیر هستند، سرزمینی به صورت تکه‌ای از بهشت که هرکس پای در این سرزمین می‌گذارد، مات و مبهوت از زیبایی‌هایش می‌شود و هر بار که به آنجا سفر کنی، انگار برای نخستین بار است که آن را می‌بینی و مکان‌ها و زیبایی‌ها را کشف می‌کنی. ییلاق سیلوانا حیف است.

ییلاق سیلوانا

اما:

این منطقه در ۴ شهریور ۱۳۹۴ شهر پاراگلایدر و مسابقات ملی پاراگلایدر در این منطقه و در سایت پروازی کاوه خلیل ارومیه برگزار شد و در این مسابقات ۲۵۰ خلبان زن و مرد به مدت ۳ روز با هم به رقابت پرداختند.

ییلاق سیلوانا

از ویژگی‎های ییلاق سیلوانا تولید مرغوب‎ترین عسل طبیعی در ایران است که توسط زنبورداران این منطقه انجام می‎شود. صنایع دستی منطقه شامل فرش، گلیم، جاجیم، کلاه و جوراب پشمی و نیز انواع فراورده‌های لبنی مانند ماست، پنیر، کره، روغن حیوانی و پشم از محصولات دامی اشاره کرد. همچنین، عکس‎های کارت پستالی‎تان را در این منطقه ثبت خواهید کرد.

ییلاق سیلوانا

۱۲ دیدگاه

  1. بهلولی

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۸ ب٫ظ

    چقدر زیباست. اینجا ماهی گرفتم خیلی زیباست واقعا. ممنون

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۸ ق٫ظ

      سلامت باشید
      بلی بلی واقعاً همینطوره.
      امیدوارم ماهی بندانگشتی نبوده باشه. مثلا قزل‎آلا گرفته باشید. 🙂

      پاسخ

  2. شادمان

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ در ۱:۳۴ ب٫ظ

    چقدر جالب و عالی

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۸ ب٫ظ

      بلی بلی
      🙂

      پاسخ

  3. علي حنيفه پور

    ۹ خرداد ۱۳۹۸ در ۲:۰۶ ب٫ظ

    جای جالب و دیدنیی هست؛ ممنون

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۸ ب٫ظ

      بلی بلی
      کاملاً همینطوره

      پاسخ

  4. مهدی مختاری

    ۹ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۴ ب٫ظ

    عالی و زیبا
    سپاسگذارم

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۸ ب٫ظ

      سپاسگزارم 🙂

      پاسخ

  5. شعبانی

    ۹ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۴ ب٫ظ

    بسیار زیبا

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۸ ب٫ظ

      🙂

      پاسخ

  6. بیگدلی

    ۹ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۳ ب٫ظ

    چقدر زیبا و چشم نواز
    سپاسگذارم

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۸ ب٫ظ

      سپاسگزارم از شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…