تغییری مثبت در پرداخت تسهیلات بانکی

۰
0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
تغییری مثبت در پرداخت تسهیلات بانکی

آمارهای رسمی شبکه بانکی کشور از میزان ریالی و تعداد تسهیلات پرداخت شده برای ساخت و خرید آپارتمان‌‌های مسکونی در هشت ماهه امسال با تغییری مثبت در چگونگی پرداخت وام به متقاضیان، نشان‌دهنده آغاز رونق در بازار مسکن است.

هرچند هنوز رونق کامل در بازار مسکن دیده نمی‌شود، اما توقف شیب منفی پرداخت تسهیلات بانکی به بخش مسکن و همچنین آغاز رشد مثبت در چگونگی پرداخت وام به متقاضیان خرید و ساخت واحدهای مسکونی در مقایسه با میزان کل تسهیلات بانکی پرداخت شده به بخش‌های مختلف در هشت ماه امسال‌، حاکی از رسیدن بازار مسکن به وضعیت رونق است.

سهم تسهیلات پرداخت شده شبکه بانکی کشور به بخش مسکن از کل تسهیلات پرداخت شده به تمام  بخش‌ها درحالی در هشت ماهه امسال به ۵/۸ درصد افزایش یافته که این سهم در هفت ماهه سال‌ ۹۶ معادل ۶/۷ درصد بود.

سهم تسهیلات مسکن از کل تسهیلات پرداخت شده شبکه بانکی به بخش‌های مختلف، در هفت ماه امسال به پایین‌ترین سطح خود طی سال‌های گذشته رسید؛ طوری‌که این میزان از سهم نزدیک به ۲۵ درصد در اوایل دهه ۸۰ به سهم ۶/۷ درصدی در هفت ماه امسال سقوط کرد.

همچنین سهم تسهیلات مسکن از تسهیلات بانکی پرداخت شده به بخش‌های مختلف اقتصادی، در فاصله سال‌های ۸۶ تا ۹۱ به میانگین ۱۹ درصد کاهش یافت و در سال‌های ۹۲ و ۹۳ به‌ترتیب معادل ۷/۱۲ و ۸/۱۱ درصد بود؛ در سال ۹۴ سهم تسهیلات پرداخت شده بانک‌ها به بخش مسکن به ۳۳/۱۰ درصد رسید و در سال ۹۵ این سهم به کمتر از ۱۰ درصد (۱۴/۹درصد) کاهش یافت.

در یک سال گذشته با وجود قرار گرفتن بازار مسکن در دوره «پیش‌رونق» و افزایش نسبی تقاضا برای خرید واحدهای مسکونی مصرفی، سهم تسهیلات مسکن از کل تسهیلات پرداخت شده به بخش‌های مختلف همچنان در پایین‌ترین سطح قرار دارد. دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…