خانه سلامتی تغذیه متعادل ، سنگ بنای سلامتی

تغذیه متعادل ، سنگ بنای سلامتی

۰
1
تغذیه متعادل، اصل اولیه سلامتی است.

تندرستی؛ تعادل جسمی،‌ ذهنی، روحی و احساسی فرد است. تغذیه متعادل در تمام عوامل مذکور نقش دارد و ضامن سلامتی انسان است.

به گزارش مجله دلتا؛ باید در نظر داشت ورزش، به‌عنوان فعالیت بدنی لازم است و باید جزء ثابت زندگی روزمره باشد؛ زیرا فعالیت، مصرف انرژی را افزایش داده و سبب ارتقای تندرستی می‌شود. توصیه می‌شود روزانه 45 دقیقه تا یک ساعت به ورزش بپردازید تا چربی بیشتری بسوزانید.

تغذیه متعادل چیست؟

تغذیه متعادل

تغذیه متعادل نوعی رژیم غذایی‌ است که همه نیازهای انسان را در شرایط مختلف فیزیولوژیک، سنی و جنسی تأمین کند. رژیم غذایی باید دارای دو ویژگی باشد:

1- تنوع در مواد غذایی مصرفی

2- مصرف مقدار کافی از مواد غذایی مختلف

بر اساس ارزش تغذیه‌ای مواد غذایی و تشابه ترکیبات مواد غذایی، آن‌ها را به چهار گروه تقسیم کرده‌اند:

1- گروه غلات

غلات

شامل: نان،‌ برنج، انواع رشته و سیب‌زمینی (منبع هیدرات کربن)

ارزش تغذیه‎ای عمده این گروه تأمین انرژی و همچنین پروتئین است. نشاسته،‌ ترکیب اصلی آن است. این دسته از مواد غذایی بهترین و ارزان‌ترین منبع انرژی هستند و مقدار قابل توجهی از پروتئین را نیز تأمین می‌کند. همچنین ارزش بیولوژیکی پروتئین‌های گیاهی، کمتر از پروتئین‌های حیوانی است. این گروه مقداری از ویتامین‌ها، به‌خصوص ویتامین‌های گروه B و عمدتاً ویتامین B1 را تأمین کرده و مقداری از عناصر معدنی را به بدن می‌رسانند.

2- گروه لبنیات

لبنیات

شامل: شیر، ماست، پنیر و کشک (منبع پروتئین کلسیم‌دار)

این گروه بیشتر از نظر تأمین پروتئین مرغوب،‌ کلسیم و ویتامین B2 اهمیت دارند. لبنیات یک غذای نسبتاً کامل برای تمام گروه‌های سنی محسوب می‌شود؛ زیرا علاوه‌بر مواد مغذی نام‌برده تقریباً تمام ویتامین‌ها و عناصر مغذی را نیز دارد، اما از نظر آهن فقیر است.

3- گروه گوشت‌ها

گوشت ها

شامل: گوشت،‌ مرغ، ماهی، تخم‎مرغ و حبوبات (منبع پروتئین آهن‌دار)

اهمیت اصلی این گروه در تأمین پروتئین، آهن و انرژی است. این گروه در تأمین سایر ویتامین‌ها به‌خصوص ویتامین B12 که منحصراً در غذاهای حیوانی وجود دارد، اهمیت بسیاری دارد.

4- گروه سبزی‎ ها

سبزیجات

شامل: انواع سبزی و میوه (منبع فیبر)

اهمیت این گروه در تأمین ویتامین‌ها به ویژه ویتامین C و پیش‌ساز ویتامین A است. درضمن ویتامین‌های گروه B، غیر از ویتامین B12، کم‎وبیش در انواع مواد غذایی این گروه وجود دارد.

عناصر مغذی مانند کلسیم و آهن به مقدار کم و سدیم، پتاسیم و منیزیم در این مواد غذایی وجود دارد. اهمیت دیگر سبزی‌ها و میوه‌ها در دارا بودن فیبرهای غذایی است که امروزه ثابت شده آن‎ها در رژیم غذایی از ابتلا به سرطان روده بزرگ (کولون) جلوگیری کرده و خطر ابتلا به بعضی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی و عروقی را به دلیل ممانعت از جذب کلسترول در روده، کاهش می‌دهند. ویژگی دیگر سبزی‌ها و میوه‌ها وجود رنگدانه‌ها در آن‎ها است که در کاهش ابتلا به سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی نقشی موثر دارند.

برای داشتن یک تغذیه متعادل، استفاده از گروه‌های چهارگانه غذایی به منظور تأمین کامل مواد مغذی و تأمین سلامتی انسان توصیه می‌شود.

منبع: علم را با لذت بیاموزیم

بیشتر ببینید در سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.