حمام روستای افجه، هنوز هم حمام است!

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
حمام روستای افجه بازسازی شده است. یعنی از آن حمامی که شاه عباس دستور داد بسازند، فقط سقف‌های گنبدی و طاق‌های هلالی شکلش باقی مانده. دیوارها و کف حمام را ترمیم کرده‌اند.
حمام روستای افجه

حمام روستای افجه یک حمام تاریخی واقعی است. یعنی هنوز هم حمام است! به موزه یا کافه و اینجور کاربری‌ها تبدیل نشده. باورتان بشود یا نه، مردم هنوز که هنوز است در این حمام نظافت می‌کنند. حوله و سفیداب و کیسه‌هایشان را در بقچه می‌پیچنند. راهی حمام می‌شوند. بعد از اینکه بدنشان را شستند، در هشتی حمام می‌نشینند. “کانادا درای” می‌نوشند. با بقیه معاشرت می‌کنند و بلاخره راهی خانه های‌شان می‌شوند. شاید دوست داشته باشید درباره حمامی که گفته می‌شود شاه عباس دستور ساختش را داده، بیشتر بدانید.

افجه کجاست؟

افجه روستایی زیبا و باشکوه است که در منطقه لواسان قرار دارد. لواسان هم متعلق به شهرستان شمیرانات است. شمیرانات در شمال و شمال شرق تهران قرار دارد. بنابراین افجه جان می‌دهد برای یک تفریح آخر هفته‌ای جذاب برای پایتخت نشین‌ها. می‌توانید به روستا بروید. از دیدنی‌ها و طبیعتش استفاده کنید. حتی بقچه به بغل در حمام شاه عباس تنی به آب بزنید. البته  اگر از آن وسواسی‌ها نباشید. حمام کردن به سبک سنتی، آن هم در شرایطی که نسل حمام‌های قدیمی دارد منقرض می‌شود، به یک بار تجربه کردنش می‌ارزد.

افجه به باغ‌های گردو معروف است. آبشار و رودخانه هم دارد. گروه‌های کوهنوردی از این روستا به ارتفاعات اطراف صعود می‌کنند. دشت هویج معروف هم در همین روستا قرار دارد. خلاصه دیدنش هم فال است و هم تماشا.

حمام روستای افجه

نکات مهم در سفر به روستای افجه

حمام روستای افجه بازسازی شده است. یعنی از آن حمامی که شاه عباس دستور داد بسازند، فقط سقف‌های گنبدی و طاق‌های هلالی شکلش باقی مانده. دیوارها و کف حمام را ترمیم کرده‌اند. اگر کاشی روی دیوارها دیدید، تعجب نکنید. آن‎ها متعلق به زمان شاه عباس نیستند. از خزینه هم خبری نیست. خزینه را تعطیل کرده‌اند. به جایش حمام نمره می‌بینید. حمام نمره یعنی یک اتاقک که در آن دوش قرار دارد.

حمام را فقط اهالی روستا استفاده نمی‌کنند. متصدی حمام قسم می‌خورد که بیش از پنجاه سال است مشتری‌های وفاداری دارد که هفته‌ای دوبار از میدان تجریش به افجه می‌آیند. حمام می‌کنند و با دل خوش می‌روند خانه‌شان. حمام قسمت زنانه و مردانه دارد. ولی باید بدانید چه ساعتی باز است. معمولاً متصدی حمام از اینکه فقط از حمام افجه بازدید کنید، خوشش نمی‌آید. دوست دارد از خدمات حمام استفاده کنید. هزینه زیادی هم ندارد. حمام در کوچه باغی قدیمی قرار دارد. بدنیست تا انتهای آن قدم بزنید. هوای تمیز نفس بکشید و از طبیعت و چشم‎انداز آن لذت ببرید.

۳ دیدگاه

  1. بهلولی

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۹ ب٫ظ

    عالی بود. این هفته میرم حتما

    پاسخ

  2. مهدی مختاری

    ۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۴:۲۵ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  3. بیگدلی

    ۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۴:۲۵ ب٫ظ

    جالب بود مخصوصا که بنای تاریخی بود
    سپاسگذارم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…