ظروف یکبار مصرف ، مضر یا مفید؟ (+ویدئو)

۲
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ثابت شده است که ظروف یکبار مصرف، تحت شرایطی خطر ابتلا را به سرطان را افزایش می‌دهند.
ظروف یکبار مصرف

ظروف یکبار مصرف از ماده شیمیایی استایرن ساخته می‌شوند. مادۀ استایرن مرکب از مواد مصنوعی و از سوی سازمان حفاظت محیط زیست (EPA)  و سازمان بین‌المللی تحقیقات سرطان به عنوان یکی از مواد سرطان‌زا شناخته شده است. این ماده برای ساخت لیوان‌های یکبار‎ مصرف، خنک‌کننده‌ها، سینی‌های گوشت و ماهی در سوپرمارکت‌ها، مواد بسته‌بندی، و ظروف غذای یکبار مصرف استفاده می‌شود.

به گزارش مجله دلتا؛ از آن‎جاکه این ماده برای محیط‌ زیست و سلامت موجودات زنده بسیار خطرناک است، شهرهای دنیا که استفاده از پلی استایرن را حذف یا ممنوع کرده‎اند، هر روز در حال افزایش است. تا کنون بیش از ۱۰۰ شهر دنیا نوعی از محدودیت را برای این گونه تولیدات قائل شده‌اند.

ظروف یکبار مصرف

خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها در ظروف پلی استایرنی که بیشتر احتمال دارد مواد سمی را آزاد کنند عبارتند از آن‌هایی که داغ (مانند قهوه، چای، سوپ، سرد، و غذاهای مانده‌ دوباره گرم‎شده)، چرب (مثلاً سیب زمینی سرخ‎کرده، برگرها، پیتزاها، سس سالاد)، یا حاوی اسید (مثلاً گوجه فرنگی، مرکبات) هستند.

تمام این خوراکی‌ها که در این ظروف سرو می‌شود، مواد سرطان‌زا را به خود جذب می‌کنند و وارد بدن انسان می‌شوند.

این مواد فقط سلامتی انسان را مورد تهدید قرار نمی‌دهند، بلکه باعث آلودگی محیط‌ زیست نیز شده و تمام موجودات زنده را در معرض خطر قرار می‌دهند. تحقیقات نشان می‎دهد؛ در حدود ۵۰۰ سال طول می‌کشد تا پلی استایرن در محیط زیست تجزیه شود، زیرا  حجم بسیار زیادی از پلی استایرن‌ها بازیافت نمی‌شوند.

اگر پلی استایرن سوزانده یا خاکستر شود، گاز سمی منوکسید کربن در هوا آزاد می‌شود. جالب است بدانید که پلی استایرن هرگز نمی‌سوزد.

ظروف یکبار مصرف

فوم پلی استایرن هنگام ساخت؛ هیدروکربن‌های مضر تولید می‌کند که در نور خورشید با اکسید نیتروژن ترکیب می‌شود و آلایندۀ خطرناکی را در سطح زمین به نام ازون تروپوسفری تشکیل می‌دهد که با بروز خس‎خس سینه ، تنگی نفس، حالت تهوع، آسم و برونشیت در ارتباط است.

اما چه باید کرد تا نه به خودمان آسیب برسانیم و نه به محیط‌ زیستمان؟

پاسخ کارشناسان به این پرسش را در ویدئویی که تهیه شده است، مشاهده می‌کنید.

منبع: بازده

۲ دیدگاه

  1. سارا مولوی

    ۵ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۴ ب٫ظ

    ممنون از مطلب مفیدی که به اشتراک گذاشتید. فقط اینکه آیا ظرف های مخصوص سفر و پیک نیک که از جنس پلاستیک هستند هم توی این گروه قرار میگیره و مضر هستند؟

    پاسخ

    • زهرا نوری درخشان

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۵ ب٫ظ

      ممنون از نظرتون. بله این مواد هم مضر هستن. سعی کنسد از موادی استفاده کنید که برای سلامتی و محیط‌زیست مضر نباشن.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…