مناطق بکر یاسوج ؛ طبیعتی برفی بر دامن زاگرس

۲
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سفر به مناطق بکر یاسوج در اردیبهشت ماه، یگانه ماه بهشتیِ سال، که زیبایی طبیعت به اوج می‌رسد، چیز دیگری است.
مناطق بکر یاسوج

در جنوب غربی ایران شهری خفته، پر از برف در دامن زاگرس. پر از منابع آبی و آبشارهای خروشان. به رنگ سفید از نیمه پاییز تا اوایل بهار. خواهر خوانده شهر قدیمیِ تل خسرو بر تپه‎ها، شهر یاسوج. مناطق بکر یاسوج برای گردشگران خارجی کاملاً شناخته شده است. زمانی که لیست شهرهای گردشگری خود را در سفر به ایران می‎نویسند، قطعاً هنگام سفر خود به کهگیلویه و بویراحمد نام یاسوج را با آن آبشارهای خروشان خواهند نوشت. همانجایی که وقتی شهر تل خسرو متروکه شد، ۶ کیلومتر آنطرف‎تر بنایش کردند تا روزی از مناطق بکر یاسوج برایتان سخن بگوییم. از بهشتی برای طبیعت‎گردان.

مناطق بکر یاسوج

مناطق بکر یاسوج

وقتی از مناطق بکر یاسوج حرف می‎زنیم باید غیر از آبشارهای پرآب و دشت‎های پر از سبزه‎زارهای تازه حرف بزنیم. چون این مناطق در جای‎جای یاسوج به عالی‎ترین شکل نشسته و همه جا را زیبا کرده‎اند. تپه‎های پوشیده از گل و دشت‎های دیدنی لبریز از لاله‎های واژگون، رودخانه‎ها و درختان بلوط در زمره کلیشه‎ای‎ترین چشم اندازهای یاسوج هستند. بنابراین برایتان پیشنهادی داریم؛ در کنار زیبایی‎های بی‎نظیر و پراکنده در این شهر حتماً از تنگ یا دره تامرادی و همچنین دریاچه گل کوه هم دیدن کنید.

مناطق بکر یاسوج

تنگ تامرادی

تنگ تامرادی منطقه‌ای کوهستانی اما سرسبز و زیبااست. یکی از مناطق بکر یاسوج که نام آن از طایفه تامرادی، یکی از طایفه‌های ایل بویراحمد، گرفته شده و مقصد گردشگری مهمی برای توریست‎ها و مسافران است. جالب است بدانید دسترسی به این منطقه قبل از راه‌سازی و جاده آسفالت کمی سخت بود، ولی طبیعت گردان باز هم دست از سرش بر نمی‎داشتند.

مناطق بکر یاسوج

اما امروز به‌راحتی طبیعت خرمِ تنگ تامرادی با آن درختان بلوط پر از سنجاب ایرانی، پرستوهای زیبا و ۴ آبشار متعدد، لحظه‌های پرخاطره‌ای برای‎تان رقم خواهد زد. در کنار حوضچه‌های آب که مکان مناسبی برای شنا و آب‌تنی خواهد بود. در واقع شما با مجموعه‌ای از جاذبه‌های طبیعی مانند غارها، رودخانه‌ها، کوه‌های مناسب کوهنوردی و صخره‌نوردی‌ و چشمه بلوط عسلی رو‌به‌رو خواهید شد.

مناطق بکر یاسوج

دریاچه کوه گل

یکی دیگر از مناطق بکر یاسوج با طبیعت چشم‎نواز و دست نخورده‎اش دریاچه کوه گل است. تنگه‌ای بکر نزدیک به کوه دنا، با فاصله ۳۲ کیلومتری از یاسوج. این منطقه نزدیک به جاده نیست و خوش به حال طبیعت گردان که باید ۴۵ دقیقه را پیاده روی کنند تا به آن برسند. نگارنده خود، تجربه پیاده‎روی در دشت، برای رسیدن به دریاچه‎ای بکر را دارد، بنابراین اصلاً فکر خستگی را نکنید، به شما می‎گویم: لذتی که در پیاده‎روی هست در سواره‎رَوی نیست.

مناطق بکر یاسوج

در منطقه حفاظت‌شده کوه گل گام بردارید و به دریاچه‌ای با همین نام برسید. بی‎نظیرترین و اصلی‎ترین مناطق بکر یاسوج همراه با دشت لاله‌های واژگون و آبشار تنگ نمک؛ مکانی فرح‌بخش برای طبیعت‌گردان. دریاچه گل کوه دریاچه‌ای با آب شیرین است و حدوداً ۱۵ متر عمق و نیم هکتار وسعت دارد با آبی از بارش باران و ذوب شدن برف‌های کوه دنا. گیاهان خودرو در طبیعتِ کنار دریاچه عطر خوشی را به اطراف پراکنده می‎کنند و حضور پرندگان مهاجر تصاویری ناب از طبیعت دریاچه را به نمایش می‎گذارند . اگرچه در همه ماه‌های سال؛ طبیعت، منظره‌ای تماشایی دارد اما سفر به این منطقه در اردیبهشت ماه، یگانه ماه بهشتیِ سال، که زیبایی مناطق بکر یاسوج به اوج زیبایی‌اش می‌رسد، چیز دیگری است.

مناطق بکر یاسوج

۲ دیدگاه

  1. سلیمی

    ۴ خرداد ۱۳۹۸ در ۱:۵۵ ب٫ظ

    بی نظیره

    پاسخ

    • گلزار

      ۵ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۳۴ ق٫ظ

      بله دقیقاً
      سپاسگزارم 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…