اپلیکیشن محبوب ایرانی ها ، سلیقه‌ ها و اولویت ها

۵
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
به تازگی آماری از اپلیکیشن محبوب ایرانی ها و پرکاربردترین برنامه‌های موبایل به تفکیک استان‌های مختلف کشور منتشر شده است که نشان می‌دهد مردم هر استان چه سلیقه‌‌ای دارند و کدام نیازها را در اولویت قرار داده‌اند. 
اپلیکیشن محبوب ایرانی

تازه‌ترین آمار از دو سایت «فروشگاه بازی» و «اپلیکیشن‌های موبایل کافه بازار»  نشان می‌دهد که برنامه های کاربردی یا همان اپلیکیشن ها به رکورد ۴۰ میلیون نصب فعال رسیده است. یعنی تقریبا نصف جمعیت ایران در آن عضو هستند. بررسی اپلیکیشن محبوب ایرانی ها به تفکیک هر استان رازهایی از اولویت‌‍‌ها و سبک زندگی مردم در شهرهای مختلف را نمایان می‌کند که شاید برای شما جالب باشد.

اپلیکیشن های پرداخت ، محبوب در تهران 

در سال گذشته نصب فعال اپلیکیشن‌های حوزه امور مالی بیش از ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. کاربران در کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و تهران بین شش تا هفت درصد بیشتر از میانگین کاربران کل کشور به دانلود و نصب چنین برنامه‌هایی علاقه نشان داده‌اند. در حالی که کاربران آذربایجان غربی، بوشهر و چهارمحال‌وبختیاری به ترتیب با ۱۰، ۱۲ و ۱۳درصد کمتر از میانگین بقیه کاربران به چنین اپلیکیشن‌هایی روی خوش نشان داده‌اند.

سمنانی ها به دنبال خرید، خراسانی ها در پی سفر

در تهران، سمنان و البرز کاربران بیشتر از میانگین کل کشور به دانلود و نصب اپلیکیشن‌های حوزه خرید اشتیاق دارند در حالی که وضع برای کاربران ایلام، خوزستان و بوشهر کاملا برعکس است. اگر آمار‌های کافه بازار را بررسی کنیم متوجه می‌شویم در کل کشور کاربران در تهران، البرز و خراسان رضوی بیش از همه دنبال نصب اپلیکیشن‌های حوزه سفر هستند درست برعکس مردم ایلام، کهکیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان که به شکلی واضح کمتر از میانگین کل کشور چنین اپلیکیشن‌هایی را نصب کرده‌اند.

پرنصب ترین اپلیکیشن های ایرانی

کردهای ورزشکار 

آمار‌های کافه‌بازار همچنین از رشد دانلود و نصب اپلیکیشن‌ها در حوزه شبکه‌های اجتماعی، ورزش و تغذیه و کاربردی حکایت دارند. نکته مهم این است که اشتیاق به نصب برنامه‌های حوزه ورزش و بدنسازی در کرمانشاه و کردستان و کهکیلویه‌وبویراحمد بیشتر از متوسط اقبال عمومی در کل کشور است، اما کاربران مازندران، سیستان و بلوچستان و یزد کمتر از بقیه کاربران سراغ چنین مسئله‌ای می‌روند.

اپلیکیشن های محبوب خانم ها

اقبال عمومی به اپلیکیشن‌های حوزه ورزش و تغذیه حاوی نکات قابل توجه دیگری است. مثلا می‌توان این طور برداشت کرد که افزایش شهریه باشگاه‌ها یا ضیق وقت باعث شده نصب اپلیکیشن‌های موبایلی مخصوص کار بدنسازی در خانه افزایش پیدا بکند. به عنوان مثال برنامه‌هایی مثل اپلیکیشن بدنساز آنلاین، فیتنس‌کار و آموزش بدنسازی در عرض یک سال با رشد هزار درصدی نصب روبرو بوده‌اند. احتمالا بیشتر این افراد آقا بوده‌اند، اما ردپای خانم‌ها را می‌توان در رشد نصب برنامه‌های مربوط به رژیم‌های غذایی پیدا کرد. جایی که تمایل به کاهش وزن به صورت خودآموز و در خانه به رشد هزار درصدی نصب اپلیکیشن رژیم کرفس و افزایش هزار درصدی نصب برنامه « کالری‌شمار زیره » شده است.

کاهش اعتماد به اپلیکیشن های خبر

هر چقدر ایرانی‌ها در یک سال گذشته تلاش کردند با داشتن برنامه‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها روی گوشی موبایل به سرعت از خبر‌ها مطلع شوند، اشتیاق‌شان به رسانه‌های رسمی کمتر شده است، والا چطور می‌شود افت بیش از ۲۰ درصدی نصب اپلیکیشن‌ها در حوزه خبر‌ها و نشریات را توجیه کرد؟

انزوای  اپلیکیشن های حوزه فرهنگ

افت دانلود اپلیکیشن‌های حوزه موسیقی و صدا هم از جمله دیگر نکات عجیب آمار کافه بازار است که اگر آن را در کنار افت نزدیک به ۱۰ درصدی نصب اپلیکیشن‌های حوزه کتاب بگذاریم سخت می‌توان به نتایج مثبتی دست پیدا کرد. خوشبینانه‌ترین احتمال این است که نباید روی فروش کتاب‌های آنلاین یا نسخه الکترونیکی آلبوم‌های موسیقی زیاد حساب باز کرد. آشپزی و رستوران، ورزشی و کسب‌و‌کار دیگر دسته‌بندی‌هایی بوده‌اند که با افت دانلود و نصب روبرو بوده‌اند.

بازی ایرانی برای موبایل

بازی های محبوب ایرانی

با مرور گزارش کافه‌بازار همچنین می‌توان از میزان دانلود و نصب بازی‌ها به برداشت‌های جدید رسید. به عنوان مثال به جز در دسته بازی‌های مربوط به کلمات و دانستنی‌ها و بازی‌های خانوادگی، بقیه بازی‌ها با افت تعداد نصب روبرو بوده‌اند. انگار دیگر کسی حوصله بازی کردن ندارد و حتی تب بازی مثل Clash of Clans و Clash Royal هم خوابیده. در خراسان شمالی، همدان و ایلام ۹ درصد بیشتر از میانگین کل کشور بی‌میلی به نصب بازی‌ها گزارش شده است. البته که در همین شرایط بازی ایرانی مثل آمیرزا در دسته کلمات و دانستنی‌ها با افزایش ۲۰۰ درصدی دانلود و نصب روبرو بوده است. این اتفاق در نهایت به افزایش ۵۹ درصدی رشد درآمد بازی‌های ایرانی در سال ۹۷ منجر شده است.

منبع: فرارو

۵ دیدگاه

  1. شادمان

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۴:۰۷ ب٫ظ

    مطلبتون جالب بود ————-

    پاسخ

  2. میرعبدالباقی

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۳:۵۵ ب٫ظ

    جقدر جالب. واقعا مقایسه جالبی بود

    پاسخ

  3. صحرایی

    ۲ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۶ ب٫ظ

    خیلی جالب بود
    ممنون

    پاسخ

  4. وارطانیان

    ۲ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۹ ب٫ظ

    سلام و خسته نباشید
    خیلی جالب بود
    ممنون از مطلب تون

    پاسخ

  5. حامی

    ۲ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۶ ق٫ظ

    خوب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…