۱۱۰ سکه مهریه ، علت قانونی آن

۵
6
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مهريه زنان هرچقدر باشد، مرد مکلف به پرداخت 110سکه است و مازادِ مهريه درصورتی قابل وصول است‎که زوج بتواند ثابت کند همسرش ملائت مالی ( توان مالی) دارد.
110 سکه مهریه

در سال‎های اخیر، بنابه دلایلی از قبیل قرار دادن مبالغ و تعداد بالای سکه جهت مهریه‎ی برخی از زوج‎ها در زمان عقد، و حجم زیاد پرونده‎های قضایی در دادگاه خانواده، قانون پرداخت مهریه تغییر و قرار بر این گردید که فقط تا ۱۱۰ سکه مهریه قابل پرداخت باشد. سوالی که پیش می‎آید این است که منظور قانونگذار چیست و تکلیف مابقی مهریه به چه صورت مشخص می‎شود. در این مطالب به بررسی این موضوع پرکاربرد می‎پردازیم.

علت تصویب این تعداد سکه چیست؟

باتوجه به بخشنامه رئیس قوه قضاییه، برای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، مجازات حبس در مورد مهریه، فقط تا سقف ۱۱۰سکه بهار آزادی یا معادل آن اجرا خواهد شد و نسبت به مازاد، قانونگذار، اثبات توانایی زوج را شرط مطالبه مهریه از سوی زوجه قرار داده است. طبق آمار، با اجرایی شدن این بخشنامه، ۵۰۰۰ زندانی از زندان آزاد شده‌اند و تصویب این موضوع، روند بهبودی در دستگاه قضایی کشور داشته است.

تکلیف مازاد بر ۱۱۰ سکه مهریه چیست؟

طبق این قانون، مهریه زنان هرچقدر باشد، مرد مکلف به پرداخت ۱۱۰سکه است و مازادِ مهریه درصورتی قابل وصول است‎که زوج بتواند ثابت کند همسرش ملائت مالی ( توان مالی) دارد.

110 سکه مهریه

در پرداخت مهریه‎ی مازاد بر ۱۱۰ سکه،‌ حکم جلب صادر نمی‎شود و در صورت استطاعت مالی زوج، اموال او توقیف خواهد شد. مطابق این لایحه تا ۱۱۰ سکه طلا از مهریه تعیین شده، ضمانت اجرایی برای اعمال ماده ۲ نحوه اجرای محکومیت های مالی را دارد، به این معنی که زن می‎تواند در صورت پرداخت نکردن مهریه، تا این میزان با اعمال ماده مذکور، حکمِ جلب شوهر خود را بگیرد.

اگر مرد بتواند به میزان ۱۱۰سکه مهریه را پرداخت کند، به نسبت مازاد بر آن، امکان حبس وی تحت هیچ شرایطی وجود ندارد.

بر این اساس، به طور مثال اگر مرد به پرداخت ۵۰۰ عدد سکه بهار آزادی برای مهریه همسرش محکوم شده باشد، در صورت مطالبه مهریه از جانب همسرش، اگر ۱۱۰سکه را یک‎جا بپردازد، بابت ۳۹۰ سکه باقی‎مانده، زندانی نمی‌شود و اگر نتواند ۱۱۰سکه را بدهد، باید به زندان برود.

برای مطالعه‎ی بیشتر به نکات حقوقی ، دانستنی های حقوقی مجله دلتا مراجعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ در ۳:۲۷ ب٫ظ

    ۱۱۰ سکه با احتساب عددی۷۰۰۰۰۰۰تومان میشود۷۷۰میلیون در زمانه ای که همه وهمه از حقوق تساوی زن و مرد میگویند چه توجیهی دارد و پرداخت این حداقل تعین شده درتوان کدام کارگر وکارمندی است و مطابق کدام عدالتی است?

    پاسخ

  2. محسن محرم زاده

    ۱۵ دی ۱۳۹۸ در ۱:۰۵ ب٫ظ

    سلام درخصوص مهریه فرض برآن است که شوهر به هرنحوی ۱۱۰سکه را بپردازد واستطاعت مالی در پرداخت مازاد براین که متعهد گردیده نداشته باشد .آیا بخشودگی به بقیه تعهد می خورد ویا بصورت اقساطی باید پرداخت نماید

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۵۰ ب٫ظ

    اگه مردی نخواد زندگی کنه زن میلیون سکه هم‌ براره بازم مرده میره پس چرا این قدر مهریه سنگین میرارین

    پاسخ

  4. برزين

    ۲ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۳ ب٫ظ

    به امید زندگی خوب برای همگی

    پاسخ

    • راضیه قربانی

      ۲۳ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۸ ب٫ظ

      سپاس

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …