گیربکس اتوماتیک ، نکات حیاتی درباره استفاده و نگهداری

۳
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با افزایش روزانه خودروها در خیابان ها وجاده های کشور درمیان ترافیک شلوغ و پردردسر، استفاده از خودروهای اتوماتیک یک مزیت برای دارندگان آنها محسوب می شود.اما این نوع گیربکس نکات فنی متعدی را در خود دارد که دانستن ورعایت آن‎ها، موجب افزایش طول عمر و کاهش استهلاک این بخش مهم می شود و از هزینه های زیاد تعمیر هم جلوگیری می کند.
گیربکس اتوماتیک

با افزایش روزانه خودروها در خیابان ها و جاده های کشور و ترافیک شلوغ و پردردسر، استفاده از خودروها با گیربکس اتوماتیک یک مزیت برای دارندگان آنها محسوب می‎شود، چون در این نوع خودرو ها کلاچ حذف شده و با برداشتن پا از روی ترمز خودرو به حرکت در می‎آید. و به این ترتیب بخش زیادی از انرژی راننده ذخیره می شود.

اما این نوع گیربکس نکات فنی زیادی دارد که با دانستن و رعایت آن، موجب افزایش طول عمر و کاهش استهلاک این بخش مهم می‎شود و از هزینه های زیاد تعمیر هم جلوگیری می‎کند.

گیربکس اتوماتیک

نحوه عوض کردن وضعیت دنده اتوماتیک

در خودروهای اتوماتیک برای این که بتوانید وضعیت لیوِر دنده (دسته دنده) را بین حالات مختلف (مثل P، N، D، R و…) تغییر دهید، ‌باید ابتدا ترمز بگیرید و سپس لیور را حرکت دهید. در غیر این صورت وضعیت تازه با ضربه یا در اصطلاح تَقِه  انتخاب خواهد شد که این موضوع برای سرنشینان آزار دهنده خواهد بود و به گیربکس آسیب می‌رساند.

در گیربکس‌های قدیمی بدون نگه داشتن ترمز، لیوِر حرکت می‌کرد اما در خودروهای جدید تا قبل از فشردن ترمز نمی‌توانید وضعیت لیور را تغییر دهید. با این حال توجه داشته باشید که هنگام تغییر وضعیت لیور، ترمز را تا انتها بفشارید، تا آسیبی متوجه گیربکس خودروی شما نشود.

گیربکس اتوماتیک ، لیور

«P» به معنای ترمز پارک نیست!

در تمام گیربکس‌های اتوماتیک نخستین وضعیت پیش فرض، وضعیت P است که این حرف انگلیسی به معنای وضعیت پارک است. در این حالت، گیربکس در حالت خلاص بوده و یک پین داخل یکی از پینیون‌های خروجی گیربکس قرار می‌گیرد، تا شبیهِ در دنده گذاشتن گیربکس‌های دستی هنگام پارک، مانع حرکت خودرو شود. اما برخی افراد تصور می‌کنند این وضعیت برای نگه‌داشتن خودرو در شیب کافی است و ترمزدستی را فراموش می‌کنند. اما موضوع این است که، پین مذکور عمر و دوامی محدود دارد و به همین خاطر در صورت تحمل فشار بیش از اندازه در شیب، ممکن است خیلی راحت بشکند! که تعویض آن نیز نیازمند باز کردن کامل گیربکس است.

گیربکس اتوماتیک ،آموزش

به این ترتیب زمانی که خواستید در شیب (حتی ملایم) پارک کنید، نخست ترمز را تا انتها بگیرید، دنده را در حالت N قرار داده و ترمزدستی (یا پایی) را تا انتها درگیر کنید. سپس پای خود را از روی ترمز برداشته و دوباره روی ترمز بگذارید و وضعیت P را انتخاب کنید. با این کار وزن خودرو روی ترمز دستی وارد می‌شود و نه گیربکس که قطعه‌ای به مراتب حساس‌تر است.

حالت دستی در گیربکس اتوماتیک

همچنین، در گیربکس‌های تیپ ترونیک نیز شما قادر خواهید بود تا به صورت دستی دنده را کم یا زیاد کنید. اما نکته اینجااست که گیربکس‌های اتوماتیک برخلاف نامشان که به معنای خودکار بودن است، در برخی موارد مثل جاده‌های کوهستانی یا شرایط لغزنده خیابان و… نمی‌توانند آن‌طور که باید تصمیم بگیرند و مدام برای انتخاب دنده مد نظرشان درگیر شیفت کردن (به بالا و پایین) دنده هستند. به این ترتیب پیشنهاد می‌شود در این شرایط از حالت دستی گیربکس استفاده کنید، تا از شیفت مدام گیربکس که در درازمدت به مجموعه آسیب می‌رساند، جلوگیری کنید.

گیربکس اتوماتیک،آموزش رانندگی

در ترافیک و پشت چراغ قرمز

بارها دیده شده برخی افراد عادت دارند به محض رسیدن به چراغ قرمز دنده را در وضعیت پارک قرار دهند و حتی دیده شده بسیاری از افراد در ترافیک شهرهایی مثل تهران، مدام در حال تغییر وضعیت دنده بین N و P هستند. موضوع اینجااست که وضعیت P مناسب پشت چراغ قرمز نیست و بهتر است برای توقف موقت از حالت N استفاده کنید تا پین ذکر شده در بالا کمتر درگیر شود.

همچنین بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که برای توقف‌های کمتر از ۳۰ تا ۴۰ ثانیه، بهتر است وضعیت گیربکس را تغییر نداده و تنها به نگه داشتن ترمز در حالت D بسنده کنید. اما اگر نیاز به توقف بیش از این مدت بود، حالت N را انتخاب کنید و ترمزدستی را بکشید یا ترمز را نگه دارید. تغییر وضعیت مداوم لیور استهلاکی بیش از توقف ۳۰ تا ۴۰ ثانیه‌ای در حالت D دارد.

منبع:YJC.ir

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۵:۴۰ ب٫ظ

  2. میلاد

    ۷ خرداد ۱۳۹۸ در ۵:۱۷ ب٫ظ

    سپاس

    پاسخ

  3. سلیمی

    ۷ خرداد ۱۳۹۸ در ۴:۵۴ ب٫ظ

    بسیار مفید و کاربردی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…