خنک کردن خانه بدون کولر ؛ با ۱۳ ترفند کم هزینه!

۷
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آیا می‎‌دانستید که با روش‎های دیگری به جز کولر می‌‎توانید منزل را خنک کنید؟ در این مطلب برای شما راهکارهای جالبی داریم.
خنک کردن خانه بدون کولر

کولر و استفاده از آن تنها راه نجات از دست گرما و روزهای طولانی تابستان است. اما همانطور که می‌‎دانید استفاده از این وسایل با وجود آنکه در خنک کردن خانه تأثیر زیادی دارند، می‌توانند هزینه‌های آب و برق مصرفی را بالا ببرند. به همین دلیل، باید به فکر راهکارهای دیگری مانند خنک کردن خانه بدون کولر باشیم.  در این نوشتار از مجله دلتا با ما همراه باشید.

۱- از دستگاه رطوبت‌گیر استفاده کنید.

اگر در مناطق کنار دریا زندگی می‌کنید، حتماً شرجی شدن هوا را در روزهای گرم تابستان تجربه کرده‌اید. سفر به کنار دریا در تعطیلات تابستان بسیار لذت‌بخش است؛ اما برای آنکه بتوانید گرما و رطوبت هوا را تحمل ‌کنید، می‌توانید از دستگاه رطوبت‌گیر استفاده کنید. همچنین در آب ‌و هوای شرجی عرق بدن دیرتر بخار می‌شود. پس بهتر است لباس‌های نخی گشاد با الیاف طبیعی بپوشید تا بیشتر احساس خنکی کنید.

خنک کردن خانه بدون کولر

۲- مانع تابش مستقیم آفتاب به داخل خانه شوید.

نور آفتابی که از درب و پنجره‌های خانه به صورت مستقیم به داخل اتاق می‌تابد، می‌تواند دمای هوا را بالا ببرد. نصب کرکره، پرده‌های ضخیم و شیشه‌های پنجره با خاصیت بازتاب‌کننده‎‌ نور خورشید از روش‌هایی است که می‌تواند به شما در خنک کردن خانه بدون کولر کمک کند.

۳- لامپ‌ها و وسایل برقی بدون استفاده را خاموش‌کنید.

شاید گرمایی که در اثر کار کردن وسایل برقی و روشن بودن لامپ‌ها ایجاد می‌شود در وهله اول چندان قابل ‌توجه نباشد. اما لازم است بدانید که خاموش کردن آن‌ها به خنک کردن خانه بدون کولر کمک می‌کند.

خانه

۴- مانع خارج شدن هوای خنک از درون اتاق شوید.

 مراقب باشید که خنکی داخل اتاق حفظ شود. برای این کار درب و پنجره‌ها را ببندید؛ زیرا این کار باعث می‌شود دمای اتاق تا جای ممکن پایین نگه‌ داشته شود.

۵- بیرون از خانه آشپزی کنید.

آشپزخانه هنگام آشپزی می‌تواند گرمای فراوانی را تولید کند. اگر در تراس یا حیاط خانه امکان قرار دادن گاز و آشپزی را دارید، می‌توانید در گرمترین روزهای سال، آشپزی را بیرون از خانه انجام دهید تا محیط داخل خانه خنک باقی بماند. در غیر اینصورت، برای آنکه تا جای ممکن خنکی خانه حفظ شود، آشپزی را به خنک‌ترین ساعت‎های شبانه‌روز موکول کنید.

خنک کردن خانه

۶- دکوراسیون خود را با رنگ‌های روشن تزیین کنید.

از آنجا که رنگ‌های روشن کمتر گرما را به خود جذب کرده و می‌توانند نور آفتاب را تا حدی منعکس کنند، با اضافه کردن رنگ‌های روشن به خانه می‌توانید به خنک شدن آن کمک کنید. به ‌عنوان‌ مثال، می‌توانید روکش‌هایِ سفید رنگ روی مبلمان خود بکشید یا پرده‌های روشن به پنجره‌ها بیاویزید.

۷- پنجره‌ها را در دو سر خانه باز کنید.

هنگامی‌که احساس کردید هوای خانه گرم و خفه است، کافی است پنجره‌های دو سر خانه را باز کنید و اجازه دهید جریان هوای آزاد در کل ساختمان حرکت کند. این کار به شما در خنک کردن خانه بدون کولر کمک می‌کند.

پنجره

۸- جهت حرکت پنکه سقفی را عوض کنید.

عوض کردن جهت چرخش پنکه در جهت خلاف عقربه‌های ساعت به خنک کردن اتاق کمک می‌کند. با معکوس کردن جهت چرخش پره‌های پنکه، گرما به سمت سقف هدایت می‌شود و افرادی که زیر پنکه قرار دارند، احساس خنکی بیشتری خواهند داشت.

۹- پنکه را به سمت یک پنجره باز قرار دهید.

با قرار دادن یک پنکه‎ روشن به سمت پنجره‌ای باز، هوای داغ را به بیرون از خانه برانید. این ترفند در ابتدا ممکن است عجیب به نظر برسد، اما گاهی بهتر است از پنکه‌ها به‌عنوان وسیله‌ای جهت خارج کردن گرما استفاده کرد تا اینکه فقط برای ایجاد یک نسیم مصنوعی کاربرد داشته باشد.

خنک کردن خانه بدون کولر

 

۱۱- شست و شوی لباس و اتوکشی را عصرها انجام دهید.

درست مثل انجام آشپزی، می‌توانید اتوکشی و خشک‌شویی لباس‌ها را در ساعت‎هایی از روز انجام دهید که هوا خنک‌تر است. با این کار گرمای زیادی را به خانه اضافه نمی‌کنید. مزیت دیگر چنین کاری این است که هنگام اتوکشی، خودتان نیز کمتر احساس گرما می‌کنید.

۱۲- اجازه دهید هوای خنک شبانه داخل بیاید.

در طول ماه‌های گرم تابستان اغلبِ شب‌ها دمای هوا اُفت پیدا می‌کند. اگر شما هم در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که شب‌های خنکی دارد از این موهبت استفاده کنید. پیش از آنکه به رختخواب بروید تمام پنجره‌ها را باز کنید. حتی می‌توانید با قرار دادن پنکه‎ خود در جای مناسب، یک تونل بادی درست کنید، بطوری ‌که هوا در اتاق‌ها جریان یابد. فقط به یاد داشته باشید که در صبح پیش از آنکه هوا مجدداً داغ شود، پنجره‌ها را ببندید.

فضای سبز در خانه

۱۳- اطراف خانه درخت بکارید.

کاشتن درخت، ترفندی است که در طولانی‌ مدت به ثمر می‌نشیند، اما مزیت‌های آن طولانی ‌مدت است. پس از مدتی از اینکه درختان سایه طبیعی برای خانه شما فراهم کردند، لذت خواهید برد. درخت‌ها را مقابل قسمت‌هایی از خانه بکارید که در اثر تابش خورشید بیشتر داغ می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب ربات‌های هوشمند خانگی را بشناسید را در مجله مجله دلتا بخوانید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ در ۵:۳۳ ق٫ظ

    یه اسپیلت بزار و خلاص

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۱ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۷ فروردین ۱۴۰۰ در ۲:۵۵ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۶ فروردین ۱۴۰۰ در ۳:۵۹ ب٫ظ

  5. بهلولی

    ۲ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۵ ق٫ظ

    خوبه ولی هیچکدوم باز کولر نمیشه 🙂

    پاسخ

  6. برزين

    ۲ خرداد ۱۳۹۸ در ۸:۳۶ ق٫ظ

    بسیار کاربردی

    پاسخ

  7. رضوی

    ۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۴:۱۷ ب٫ظ

    مرسی خیلی کاربردی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…