ییلاق سوباتان ، تصور تحقق یافته از بهشت

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر قرار باشد دیدن بخشی از سرزمین‎های شمالی اجباری شود، کاش آن بخش سوباتان باشد.
ییلاق سوباتان

از بهشت خداوند چه تصوری دارید؟ جنگل‎ها و تپه‎های سبز با لباسی پوشیده از گل، آب‎وهوای دل‎انگیز با نوای پرندگان دیده نشده، چشمه‎های روان بر دشت و صدای پای آب؟ سبزه‎زارها و چمنز‎ار‎های ‎رها شده در دست باد؟ همه این‎ها روی زمین خودمان و در آغوشِ رام نشده‎ی گیلان این سرزمین سرکش از زیبایی‎است. جای‎جای این استان پر است از مناطق ییلاقی که نگارنده همیشه معتقد است باید حتی یک بار هم شده به آن سر زد. یکی از این مناطق ییلاق سوباتان است.

ییلاق سوباتان

ییلاقی محکوم به زیبایی

ییلاق سوباتان در مرکز سرزمین‎های زیبا محصور شده و از این جهت است که به‎طور ذاتی نمی‎تواند زیبا نباشد. نمی‎تواند شما را مجذوبِ طراوتِ دل‎انگیزش نکند، اصلاً جاذبه در سوباتان نهادینه شده. گویا این ییلاق تکه‎ای از بهشت است که از دستان خدا در رفته و روی زمین رها شده است. محصور در ییلاقات شگفت. شمالَش رودخانه خروشان لیسار و ییلاقات خطبه‎سرا؛ شرقَش جنگل‎های سرسبز تالش؛ جنوب، مناطق ییلاقی آسبومار جوکندان وَ غرب ییلاقات اردبیل و دریاچه زیبای نئور. در نتیجه سوباتان محکوم به زیبایی‎است.

ییلاق سوباتان

سوباتان سزاوارِ ییلاق

آب‎وهوای سوباتان در سه فصل بهار، تابستان و بخشی از پاییز به‎قدری دل‎انگیز و فرح‎بخش است که غالباً صدها خانوار در آن مسکن می‎گزینند. اگر در بهار فرصتی دست دهد تا به این ییلاق سر بزنید، دشت‎هایی پر از گل‎های وحشی و شقایق‎های خوش‎قامت میزبان شما خواهند بود. در فصل گرمِ تابستان، جز خنکای هوا چیز دیگری در ییلاق سوباتان نخواهید دید. در پاییز رنگ‎رنگ، شاهد بارش‎های بی‎نظیر و نم باران با آن هوای پر از اکسیژن خواهید بود. ابرها را خواهید دید که به شکلی هراسناک روی سطح دشت شنا می‎کنند و هر لحظه از جایی به جای دیگر، در حرکتند.

ییلاق سوباتان

زیبایی رام نشده

در ییلاق سوباتان چیزهایی را خواهید دید که هنوز به دست بشر مدرن امروزی رام نشده‎اند. به جای خانه‎هایی با اسکلت آهنین و ملاتِ سیمان، کلبه‎های چوبی را خواهید دید که به طور پراکنده در دشت‎های خرم، جا خوش کرده‎اند. کلبه‎هایی از جنس چوب بلوط و ملات کاهگل.  روی تپه های سرسبز، گله‎هایی از اسب‎های وحشی در حال گشت‎وگذارند که سوژه عکاسی بسیاری از گردشگران شده و  عکس‎هایی از طبیعت رام‎نشده را برای آلبوم سفرِ آن‎ها به وجود می‎آورند.

ییلاق سوباتان

در سوباتان چه خبر

  • سوغاتی‎های خوب و خوش‎مزه‎های فراوانی را می‎توانید از اهالی بخرید. پنیر معروف آن، کره و ماست می‎توانند مزه سفر خوش سوباتان را به دیگران نیز بچشاند؛ همچنین، لباس‎های محلی و چشم‎نواز را نیز برای خرید پیدا خواهید کرد.
  • بازار سوباتان بسیار دیدنی و لذیذ است. چرا لذیذ؟ از آنجا که همه چیز برای خوش‎مزه‎گردی شما فراهم است. مخصوصاً کباب بره وَ سوجا دیله غذای بسیار خوشمزه دیگری است، مخلوطی از ماست محلی و گوشت گوسفندی.

ییلاق سوباتان

  • این منطقه ییلاقی بافت سنتی خود را حفظ  کرده و هنوز صدها خانوار دامدار و عشایر به‎صورت سنتی و با حفظ فرهنگ بومی در سیاه‎چادرها، خانه‎های کاهگلی و کلبه‎های چوبی، به شغل شریف دامداری مشغول هستند.
  •  در شهرهای مختلف گیلان، به‎ندرت دما به کمتر از صفر می‎رسد، اما در ارتفاعات ییلاق سوباتان به دلیل برودت هوا، اواخر پاییز ساکنان آن که بیشتر دامدار هستند، به جنگل‎های دامنه البرز کوچ کرده و فقط ۳ خانوار در این روستای ییلاقی باقی می‎مانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…