رنگینک ، دسر اصیل جنوبی

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رنگینک دسر جنوبی خوش‌مزه‌ای است که مواد مغذی و مفیدی دارد.
رنگینک

رنگینک نوعی دسر خوش‌مزه و سنتی ایرانی و متعلق به شهرهای جنوبی کشور است. در این شیرینی خانگی، پودر‌ دارچین و خرما دست‌به‌دست هم می‌دهند و وعده‌ای سرشار از بهترین مواد‌ غذایی به‌وجود می‌آید؛ حلاوتی که ماندگاری آن در یخچال به یک هفته هم می‌رسد. از رنگینک به‌عنوان شیرینی در کنار چای هم استفاده می‌شود.

دراصل رنگینک با رطب درست می‌شود، اما زمانی‌ که فصل رطب نیست، می‌توان از خرما، به‌ویژه خرما‌عسلی استفاده کرد. رنگینک در جنوب ایران، پای ثابت سفره‌های افطار است.

رنگینک

مواد لازم

آرد: ۲ لیوان

کره: ۲۰۰ گرم

دارچین: نصف قاشق چای‌خوری

پودر هل: نصف قاشق چای‌خوری

مغز‌ گردو و خرما به‌اندازۀ کافی

پودر‌قند یا پودر‌ پسته برای تزیین

طرز تهیه

ابتدا کره را از یخچال بیرون می‌گذاریم، پس از مدتی آن را در تابه می‌ریزیم و روی حرارت قرار می‌دهیم تا آب شود. آرد الک شده را به کره اضافه و با هم مخلوط می‌کنیم تا طلایی رنگ شود. البته می‌توان ابتدا آرد را در تابه تفت داد تا طلایی شده، بعد کره را اضافه کرد که هر دو روش صحیح است.

پس از طلایی شدن آرد، پودر‌ هل و پودر‌ دارچین را اضافه می‌کنیم و ۲ دقیقه تفت می‌دهیم و از روی حرارت بر‌می‌داریم. مجدد مواد را تفت می‌دهیم تا نسوزند، چون تابه هنوز داغ است و اگر رها شود، ممکن است مواد بسوزند.

هستۀ خرما‌ها را بیرون می‌آوریم و به‌جای آن‌ها گردو می‌گذاریم. در ظرف مورد‌نظر خرماها را با فاصله می‌چینیم. مخلوط آرد و کره را روی آن ها می‌ریزیم تا کاملاً سطح آن‌ها را بپوشاند. سپس رنگینک را ۲ ساعت در یخچال می‌گذاریم تا سفت شود و بتوانیم آن را راحت برش بزنیم.

رنگینک

در آخر رنگینک را از یخچال بیرون می‌آوریم و روی آن را با پودر‌ قند یا پودر‌ پسته تزیین می‌کنیم و برش می‌زنیم. می‌توان رنگینک را اول به شکل لوزی یا مربع قالب زد و بعد روی آن را تزیین کرد.

 توجه داشته باشید که رنگینک را می‌توان حداکثر یک‌ ماه در ظرف بسته، در یخچال نگهداری کرد.

منبع: پارسی دی

۲ دیدگاه

  1. مدیری

    ۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۶ ب٫ظ

    مجله دلتا خیلی جامع و مفید هستش

    پاسخ

    • مریم سوری

      ۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۶ ب٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…