خانه سلامتی زولبیا و بامیه مفید یا مضر؟! (+ ویدئو)

زولبیا و بامیه مفید یا مضر؟! (+ ویدئو)

۷
1
با ورود به ماه مبارک رمضان و فرارسیدن ایام دعا و روزه‎داری، هنگام افطار انواع خوردنی‎ها تهیه می‎شود.در این میان خوردنی‎هایی شیرین مانند انواع حلوا و شیرینی ها و نیز خرما از جملۀ آنها هستند.آنچه که ما در این مقاله به آن می‎پردازیم، شیرینی خاص این ماه یعنی زولبیا و بامیه است، که مصرف آن در ماه مبارک رمضان به شدت افزایش می‎یابد.
زولبیا و بامیه

زولبیا و بامیه، به‎دلیل سرخ شدن در روغن‎هایی که برای ساعت‎های متمادی در حال جوشیدن هستند، دچار وضعیتی می‎شوند که به گفته محققان سلامتی و پزشکان حوزه بهداشت و تغذیه، مصرف آن برای اقشار مختلف، خصوصاً سالمندان مضر است.

از جمله تاثیراتِ مصرف زولبیا و بامیه بر بدن، افزایش احتمال ابتلاء به سرطان روده است.

زولبیا و بامیه

یکی دیگر از مضرات این شیرینی، افزایش چاقی و بالا رفتن قند خون در زمان مصرف زولبیا و بامیه در وعده سحر است.

با این حال، افرادی که مبتلا به پرفشاری خون هستند، با روزه‎داری و پرهیز از مصرف زیاد قند و چربی در اوقات افطار و سحر می‎توانند این مسائل را کنترل کنند. همچنین، در طول ماه رمضان با کنترل حجم مصرف مواد غذایی و کاهش وزن خود، پرفشاری خون را کاهش داده و میزان قند خون خود را کنترل کنید.

شایان ذکر است  قند بالای زولبیا و بامیه، پس از مصرف در وعدۀ سحر، در ساعات ابتدایی روز موجب گرسنگی زودرس فرد روزه‎دار می‎شود.

همچنین، مصرف این شیرینی در سحر موجب تشنگی هم می‎شود و به طور غیر طبیعی، نیاز فرد روزه‎دار را به آب افزایش می‎دهد.

بنابراین افرادی که دارای چربی خون و قند بالا هستند، باید از مصرف این نوع شیرینی خودداری کنند.

در هر حال، افرادی که دچار بیماری‎های حاد قند، چربی و پرفشاری خون هستند، حتماً باید رژیم‎های غذایی توصیه شده توسط اطباء را به‎دقت اجرا و برای روزه گرفتن با پزشک معالج خود مشورت کنند.

برای همۀ روزه داران، آرزوی سلامتی و توفیق در ماه مبارک رمضان داریم.

بیشتر ببینید در سلامتی

۷ دیدگاه

  1. پویا

    ۳۰ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۳:۵۸ ب.ظ

    بسیارمفید بود

    پاسخ

  2. سلیمی

    ۳۰ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۳:۵۶ ب.ظ

    بسیار مهم و کاربردی بود

    پاسخ

  3. حاجیان

    ۳۰ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۳:۵۵ ب.ظ

    ممنون به خاطر اطلاع رسانی خوب و به موقع

    پاسخ

  4. سیامک مودت

    ۳۰ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۹:۳۴ ق.ظ

    واقعا ضررداره

    پاسخ

  5. سلیمی

    ۲۹ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۷:۰۹ ب.ظ

    خیلی خوب بود

    پاسخ

  6. زارع

    ۲۹ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۷:۰۹ ب.ظ

    خیلی عالی بود

    پاسخ

  7. الهی

    ۲۹ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۶:۵۲ ب.ظ

    مضر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.