افزایش وام مسکن دردی از مردم دوا نمی‎کند

۴
10
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کارشناسان اقتصادی معتقدند پرداخت تسهیلات مسکن به تناسب درآمد خانوارها و قدرت بازپرداخت آن‎ها، جز تشدید شکاف طبقاتی میان اقشار مختلف جامعه، نتیجه‌ای ندارد.
بانک
در شرایطی که میانگین قیمت مسکن در فروردین ماه امسال با رشد ۱۰۴ درصدی نسبت به زمان مشابه سال قبل، به ۱۱.۴ میلیون تومان برای یک مترمربع واحد مسکونی رسیده، اولین راه حلی که به ذهن مسئولان می‌رسد تغییر در شرایط وام خرید مسکن و افزایش سقف آن برای تحریک تقاضا در بازار مسکن است.

البته برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند: پرداخت تسهیلات مسکن به تناسب درآمد خانوارها و قدرت بازپرداخت آن‎ها، جز تشدید شکاف طبقاتی میان قشرهای مختلف جامعه، نتیجه‌ای نخواهد داشت.

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصادآنلاین، ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن، ۱۲ اردیبهشت‌ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، گفت: «در بسته جدید پیشنهاد داده‌ایم که بر اساس قدرت خرید و توان بازپرداخت افراد، سقف‌های تسهیلاتی به صورت متغیر تعیین شود و افراد بر اساس قدرت خرید و بازپرداخت اقساط بتوانند از تسهیلات متناسب با شرایط خود استفاده کنند که اجرایی شدن این پیشنهاد نیازمند مصوبه شورای پول و اعتبار است.»

افزایش وام مسکن توان خرید مردم را افزایش نمی‎دهد

محمد اسلامی، وزیر راه‎وشهرسازی بارها مخالفت خود را با افزایش سقف وام خرید مسکن اعلام کرده است. اسلامی ۶ دی ماه سال گذشته با بیان این‎که ما در وزارت راه‎وشهرسازی هیچ‌گاه برای هیچ کار بررسی نشده‌ای تصمیم نمی‌گیریم، گفته بود: «اگر اعلام کنیم که به دنبال افزایش سقف تسهیلات مسکن هستیم، خودبه‎خود قیمت مسکن افزایش می‌یابد.»

بانک

اسلامی تاکید کرده بود: «باید کاری کنیم که قدرت خرید مسکن مردم افزایش یابد و فکر نمی‌کنیم که افزایش وام مسکن به افزایش توان خرید  مردم کمک کند، زیرا وام مسکن، تورم‌زا است.»

به نظر می‌رسد تنها بانک عامل بخش مسکن، به‎عنوان بانک انحصاری پرداخت تسهیلات  خرید مسکن، در شرایط فعلی نیز با کمبود منابع روبه‎رو شده است. شهریورماه سال گذشته محمدحسن مرادی، مدیر امور طرح و برنامه این بانک، در گفت‎وگویی از عدم توانایی بانک مسکن برای افزایش سقف وام خرید خبر داده بود. همچنین، کسری منابع  بانک  مسکن، با وجود استفاده از منابع حاصل از اقساط بازگشتی مسکن مهر رخ داده است. منابعی که می‌توانست به خود مسکن مهر اختصاص یافته و متقاضیان این واحدها را که سال‎هااست منتظر تکمیل واحدهای خود هستند، صاحب‎خانه کند و از اجاره‎نشینی رهایی بخشد.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۳ ب٫ظ

    بله دقیقا تو این شرایط نه مردم توانایی باز پرداخت اقساط دارن و همینطور افزایش وام مسکن باعث گرونتر شدن ملک میشه

    پاسخ

  2. برزین

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۹:۳۵ ق٫ظ

    منطقی

    پاسخ

  3. محمد نیکروش

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۸:۴۹ ق٫ظ

    بسیار عالی بود
    ممنون

    پاسخ

  4. الهی

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۸:۴۱ ق٫ظ

    دقیقا

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…