خانه سلامتی مواد غذایی ضد پیری

مواد غذایی ضد پیری

۴
1
رژیم غذایی یکی از فاکتورهای مهم سلامتی است. شما می‌توانید با پیروی از یک رژیم سالم، روند پیری را کاهش دهید.
غذاهای ضد پیری

غذاهای سالم و تازه، حاوی ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان هستند که سلول‌های پوست شما را فعال نگه می‌دارند و از بیماری‌های مربوط به پیری پیشگیری می‌کنند. این مواد مغذی با رادیکال‌های آزاد مضر که به پوست شما آسیب می‌زنند، مقابله می‌کنند؛ بنابراین نشانه‌های پیری را به شدت کاهش می‌دهند.  غذاهای ضد پیری و مغذی ضروری، شامل موارد زیر می‌شوند:

۱. اسیدهای آمینه: تولید کلاژن و الاستین را زیاد می‌کند و به پوست، ظاهری بدون چروک و نرم می‌دهند.

۲. کاروتنویدها (رتینول، بتا کاروتن، ویتامین A): با رادیکال‌های آزاد می‌جنگند. یک تحقیق نشان می‌دهد افرادی که کاروتنوید بالایی در بدنشان دارند، پوست جوان‌تری هم دارند.

۳. اسیدهای چرب امگا ۳: خواص ضد التهابی دارند و مکمل‌های حاوی آن‌ها، موجب کندی فرایند پیری می‌شوند.

۴. پلیفنول‌ها: مصرف پلیفنول‌ها شما را از اشعۀ مضر ماوراءبنفش محافظت می‌کند. آن‌ها مواد ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی قوی هستند که موجب جلوگیری از آسیب رسیدن به DNA می‌شوند.

۵. ویتامین D: این ویتامین پوست را در برابر اشعۀ ماوراءبنفش محافظت  و از عفونت‌های پوستی جلوگیری می‌کند و آثار ضد پیری هم دارد.

۶. سلنیوم: دفاع آنتی‌اکسیدان‌ها از پوست را تقویت  و از سلول‌های پوست در برابر آسیب‌های تابش‌های مضر خورشیدی محافظت می‌کند و آثار ضد التهابی دارد.

۷. ویتامین C: پوست را در برابر آلودگی‌ها و دیگر عوامل محیطی حفظ  و تولید کلاژن را تقویت می‌کند و آثار آنتی‌اکسیدانی هم دارد.

۸. ویتامین E: وظیفه حفاظت از پوست شما در برابر فشار اکسیداتیو را بر عهده دارد؛ درنتیجه در طولانی مدت از آسیب‌های مانند چین و چروک، ورم، قرمزی پوست و ضخیم شدن پوست جلوگیری می‌کند.

۹. فلاونوئیدها: از فشار اکسیداتیو پیشگیری می‌کنند و درنتیجه مانع بروز علائم پیری می‌شوند.

۱۰. پلی‌فنول‌های چای سبز: استفادۀ موضعی یا نوشیدن چای سبز، مانع از آسیب رساندن تابش‌های مضر خورشیدی و مواد سرطان‌زای شیمیایی به پوست می‌شوند.

غذاهای ضد پیری

همۀ این مواد ضد پیری را می‌توان در خوراکی های خاصی پیدا کنید. در ادامه فهرستی از غذاهای ضد پیری را ذکر می‌کنیم:

  • بلوبری
  • آواکادو
  • انار
  • هندوانه
  • گوجه‌فرنگی
  •  انجیر
  • توت‌فرنگی‌
  • لیمو
  • بروکلی
  • هویج
  • کلم قرمز
  • اسفناج
  • خیار
  • سیب‌زمینی شیرین
  • قارچ چاگا
  • کلم بروکسل
  • بادمجان
  • چای سبز
  • شیر بادام
  • زردچوبه
  • جعفری
  • سیر
  • زعفران
  • ماهی سالمون
  • روغن زیتون
  • پروتئین کلاژن
  • شکلات تلخ
  • لوبیاها
  • گردو
  • جنسینگ پرویی
  • دانه‌های کنجد
  • روغن حیوانی
  • ماست
  • جو دوسر

منبع: نیمروز

بیشتر ببینید در سلامتی

۴ دیدگاه

  1. دانشی

    ۳۱ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۹:۳۷ ق.ظ

    ضد

    پاسخ

  2. شمس

    ۲۹ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۴:۵۵ ب.ظ

    بسیار قابل استفاده و مفید بوده و لطفا بفرمایید اسیدهای آمینه و کاروتنویدها در کدام یک از
    فهرست های اعلام شده موجود میباشد

    پاسخ

  3. چهاردولی (سعادتی)

    ۲۹ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۴:۳۵ ب.ظ

    عالــــــیه

    پاسخ

  4. الهی

    ۲۹ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۴:۱۹ ب.ظ

    ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.