زبان بدن ، سرِ سبز می‌دهد برباد!

۶
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
دانستن نکات اصلی در رعایت استانداردهای زبان بدن در بسیاری از موقعیت‌های دشوار زندگی به کمک شما خواهدآمد. نکاتی که شاید تا پیش از خواندن این مطلب گمان می‌کردید اهمیت چندانی در سرنوشت کاری و روابط اجتماعی شما ندارد.
زبان بدن

زبان بدن یا اشارات غیر کلامی همان چیزی است که باعث می‌شود خیلی‌ها در نگاه اول شما را انسان منفی یا مثبتی ببینند.  جالب است بدانید که، در مکالمه‌های رو در رو زبان بدن به تنهایی نیمی از ارتباطات ما را شامل می‌شود.

اغلب افراد، پیش از سخنرانی یا حضور در یک ملاقات رسمی یا دوستانه توجه خود را معطوف به سوالات احتمالی و جواب‌های آن می‌کنند، این درحالی است که تعادل بین زبان بدن و گفتار باعث خواهدشد تا کلام شما نفوذ پذیر‌تر باشد. ضمن اینکه رفتارهای غیر ارادی و عادات غیر استاندارد ما در هنگام مکالمه، می‌تواند تاثیر منفی بر گفتار ما داشته باشد. پس بهتر است این شش نکته را مدنظر داشته باشید تا یک قرارداد پر منفعت، موقعیت شغلی خوب یا حتی نامزد دلخواهتان را با یک اشتباه رفتاری از دست ندهید.

صاف بنشینید

مادرمان زمانی که می‌گفت «صاف بنشین» حق داشت. نشستن و برخاستن با پشت صاف و کشیده کمک می‌کند تا شانه‌ها کمی به عقب و پایین کشیده شوند که همین امر شما را آرام و بدون اضطراب و استرس نشان می‌دهد. هنگام نشستن قرار نیست که پاها و پشت شما یک زاویه دقیق و کامل به وجود بیاورند. محققین همچنین دریافته‌اند که برای دو دقیقه در وضعیت دست‌به‌کمر بودن و همچنین لم دادن روی صندلی درحالی‌که دست‌ها را در پشت سر قفل کرده‌اید می‌تواند باعث افزایش حس تسلط و برتری و کاهش استرس شود.

نشستن در زبان بدن

وضعیت سر

طی یک گفتگو، تائید سر می‌تواند به‌صورت خودبه‌خودی اتفاق بیفتد. چارلز داروین این تائید با سر را در نوزادان و افراد نابینا نیز مشاهده کرد. سر تکان دادن یک نشانه غیرکلامی ساده برای تائید فرد مقابل و تشویق او به ادامه صحبت است؛ اما مثل سایر چیزها افراط در این امر نیز خوشایند نیست. عامل جنسیت در تائید با سر دخیل است؛ به این معنا که زنان تمایل بیشتری به تائیدهای بیشتر در حین گفت‌و‌گو با فرد مقابل دارند تا مردان.

خیره نشوید

چه معناهایی در یک نگاه قفل‌شده می‌تواند ردوبدل شود. چشم‌ها ابزارهای قدرتمندی در یک رابطه هستند. برای دریافتن همدلی و یا طعنه اولین جایی که نگاه می‌کنیم چشم‌های افراد است. به یاد داشته باشید که خیره شدن طولانی می‌تواند حس بدی به‌طرف مقابل منتقل کند. بد نیست در یک گفت‌و‌گو گاهی به سمتی دیگر نگاه کنید، بخصوص زمانی که نیاز است درباره چیزی که می‌خواهید بگویید فکر کنید. اینکه ارتباط چشمی مناسب هم نداشته باشید و حین صحبت به اطراف نگاه کنید نیز مشکل دیگری است.

عده زیادی بر این باورند که کسانی که دروغ می‌گویند نمی‌توانند به چشم‌ها نگاه کنند. اگرچه تحقیقات چیز دیگری می‌گویند اما ازآنجا که این باور خیلی فراگیر شده، بهتر است ارتباط چشمی را در طول مکالمه حفظ کنید تا طرف مقابل فکر نکند که دروغ می‌گوئید.  نکته مهم دیگر اینکه بیش‌ از اندازه پلک نزنید. پلک زدن بیش‌ از اندازه حس استرس و اضطراب را منتقل می‌کند.

لبخند بزنید

لبخند زدن یک نشانه جهانی برای دوستی است و برمی‌گردد به زمانی که اجداد ما باید به‌سرعت می‌فهمیدند که فرد غریبه دوست است یا دشمن؛ و حالا بعد از نسل‌ها تجربه به‌خوبی می‌فهمیم که لبخندی که دریافت می‌کنیم معتبر است یا نه. علاوه بر لب‌ها باید به چشم هم دقت کنیم.

شما هم این جمله معروف را شنیده‌اید که با چشم‌هایت هم لبخند بزن. یکی از نشانه‌های فهمیدن لبخند حقیقی این است که زمانی که کسی واقعاً لبخند می‌زند عضلات گونه بالا می‌آیند و چروک‌های کوچکی در گوشه‌های چشم ظاهر می‌شود .در هر شرایطی که باشید لبخند زدن می‌تواند شما را خوشحال‌تر کند پس نه‌تنها به دیگران بلکه به خودتان هم لبخند بزنید.

محکم دست بدهید

در طول تاریخ دست دادن نشانه‌ای از صلح و آرامش بود، وقتی دو گروه باهم دست می‌دادند به این معنا بود که آن‌ها باهم در صلح هستند. امروزه نیز دست دادن از قدرت قابل‌توجهی در جامعه برخوردار است. مردم در شرایط متفاوتی از خوش‌وبش و احوال‌پرسی گرفته تا توافق بر سر موضوعات مهم باهم دست می‌دهند.

 لمس کردن قدرتمندترین نشانه اولیه غیرکلامی است. دست دادن خوب است که محکم باشد البته نه در حد خرد کردن استخوان‌ها. هنگام دست دادن ارتباط چشمی داشته باشید و چیزی بگویید؛ مانند از ملاقات با شما خوشبختم.

Body Language Business 4 زبان بدن ، سرِ سبز می‌دهد برباد!

ضربدر نسازید

وقتی روی صندلی نشسته‌اید و پاها را به‌صورت ضربدری قرار می‌دهید و آن‌ها را جمع می‌کنید چیزی که به دیگران منتقل می‌کنید این است که تحت‌فشار هستید و استرس دارید. در مقابل زمانی که آن‌ها را با آرامش کنار هم قرار داده‌اید، پیام مخالفی را منتقل می‌کنید.
بهترین روش این است که پاهایتان را بافاصله سه تا پنج سانتی‌متر از هم روی زمین به‌آرامی قرار دهید. هر حرکتی که با پا انجام دهید از قبیل ضربه زدن و کشیدن پا روی زمین می‌تواند حس خستگی و ملالت و بی‌قراری را به فرد مقابل منتقل کند.

 به هر حال آنچه باید بدانید این است که، زبان بدنِ خوب یا بد وجود ندارد اما خیلی مهم است که بدانیم حرکات بدن ما چطور تعبیر و تفسیر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

میلیونرهای خودساخته این کارها را متفاوت انجام می‌دهند

رفتاری که بهتر است در مهمانی افطار رعایت کنیم

۸ کلمه کاربردی برای موفقیت در مذاکره

برای دیدین مطالب مرتبط صفحه گوناگون مجله دلتا را ببینید.

۶ دیدگاه

  1. الهی

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۴:۲۴ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  2. جعفری

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۴:۱۹ ب٫ظ

    سپاس از مطالب مفید سایت

    پاسخ

  3. روزبهانی

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۴:۱۸ ب٫ظ

    سلام
    عالی بود

    پاسخ

  4. بیگدلی

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۴:۰۵ ب٫ظ

    عالی بود عالی
    سپاسگذارم

    پاسخ

  5. ابراهیمی

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۳:۵۴ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  6. کاشی پور

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۳:۱۹ ب٫ظ

    بسیار اموزنده

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…