خانه سلامتی با ویتامین A ، جور دیگر باید دید

با ویتامین A ، جور دیگر باید دید

۷
1
ویتامین A جزو ویتامین‌های محلول در چربی است. علی‌رغم اینکه کمبود این ویتامین برای بدن مُضر است، مقدار زیاد آن نیز خطرآفرین است.
ویتامین A

ویتامین‌ها ترکیبات آلی هستند که به‌مقدار خیلی کم، برای متابولیسم مواد غذایی و اعمال حیاتی بدن، رشدونمو و تندرستی، ضرورت دارند. تغذیۀ ناقص و رژیم غذایی نامناسب سبب کمبود یا فقدان یک یا چند ویتامین می‌شود و به بیماری‏‌های مختلف از جمله بِری‌بِری و پلاگر می‌انجامد. در این مطلب به نقش ویتامین A در بدن می‌پردازیم.

ویتامین A

به گزارش مجله دلتا؛ برای رفع نیاز بدن از هر ویتامین به‌مقدار بسیار کمی نیاز است. اگر غذایی که می‌خوریم، متنوع باشد، ویتامین‌های ضروری را خودبه‌خود به بدن‌مان می‌رساند (به استثنای ویتامین D)؛ بسیاری از ویتامین‌ها قابل ذخیره شدن در بدن نیستند؛ از این‌رو بدن، ویتامین‌های افزون‌ بر نیاز خود را دفع می‌کند.

ویتامین A

ویتامین A یا رتینول برای بهبود بینایی افراد در نور کم، مثل شب و حفظ سلامتی سطح چشم لازم است. در اثر کمبود این ویتامین فرد دچار ضخامت و خشک شدن قرنیه چشم می‌شود که به این بیماری گزروفتالمی(xerophthalmia) می‌گویند. اگر کمبود خیلی شدید شود؛ فرد، نابینا خواهد شد؛ لازم به ذکر است که کمبود این ویتامین، افراد را دچار شب‎کوری می‌کند.

ویتامین A نقش حیاتی در فعالیت سالم قلب و عروق بدن داشته و در تنظیم سالم فشار خون لازم است؛ همچنین برای فعالیت مویرگ‌ها و حفظ جدار آن‌ها ضروری است و در بیماران قلبی_عروقی یا افرادی که دچار خونریزی‌های مغزی می‌شوند، کمبود این ویتامین دیده شده است.

برای زخم‌های ایجاد شده بر سطح پوست، جوش‌ها و سایر عوارض پوستی، اثری درمانی داشته و کمبود آن موجب دیر درمان شدن زخم و تسریع روند درمان زگیل یا دانه‌های پوستی می‌شود. به‌نظر می‌رسد، کمبود این ویتامین موجب بُروز این دانه‌ها یا زگیل می‌شود.

مصرف آن در دوران سالمندی، موجب درمان و رفع عوارض و صداهای مختلف در گوش می‌شود. ویتامین A در جلوگیری از پیری زودرس و نگهداری سلول‌های بدن و شادابی آن‌ها تاثیر دارد.

همچنین در بیماری‌های دستگاه تنفسی و سلول‌های مخاطی آن نقش درمانی داشته و کمبود آن موجب آتروفی بافت‌های مخاطی بینی می‌گردد. ویتامین A در دوران بیماری‌ها و عفونت‌های مختلف، مقاومت بدن را زیاد کرده و عوامل مبارز علیه بیماری و میکروب را در بدن تقویت می‌کند.

جالب است بدانید که ویتامین A در کاهش وزن هم نقش مؤثری دارد.

منابع ویتامین A

منابع ویتامین A

روغن جگر ماهی، هویج (در هویج ماده‌ای به نام کاروتن وجود دارد که بدن آن را تبدیل به ویتامین A می‌کند). جگر گوساله، جگر مرغ، جگر گاو، پنیر، زرده تخم‎مرغ، کره تازه و قلوه، حاوی مقادیر بالایی از این ویتامین هستند. در سبزیجات بیش از همه جعفری، کدو، اسفناج، کاهو و شاهی، می‌توان ویتامین را یافت. همچنین در میان میوه‌ها بیش از همه خربزه، گیلاس، موز، خرما، هلو و پرتقال، بیشتر از سایر میوه‌ها دارای ویتامین A هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بیشتر ببینید در سلامتی

۷ دیدگاه

  1. زهرا حسین پور

    ۲۶ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۰ ق.ظ

    بسیار مفید

    پاسخ

  2. هاتف

    ۲۶ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۷ ق.ظ

    طب سنتی برای مصرف دراز مدت موثر است

    پاسخ

  3. رسا

    ۲۵ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۷ ب.ظ

    ممنون بابت مطالب آموزندتون

    پاسخ

  4. زارع

    ۲۵ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۷:۱۸ ب.ظ

    خیلی مفید بود

    پاسخ

  5. میرعبدالباقی

    ۲۵ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۶:۰۸ ب.ظ

    مصرف زیادی این ویتامین مسموم کننده است.

    پاسخ

  6. دهنوی

    ۲۵ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۵:۳۷ ب.ظ

    ویتامین فقط A
    🙂

    پاسخ

  7. سیامک مودت

    ۲۵ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۵:۳۲ ب.ظ

    تشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.