واخواست سفته چیست؟

۵
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
واخواست اولین قدم برای وصول سفته است. زمانی که سفته در تاریخ سررسید که معین شده، وصول نشد، دارنده سفته بر علیه صادرکننده آن، این اقدام قانونی را انجام می‌دهد.
واخواست سفته

طریقه مطالبه سفته به این صورت است که دارنده سفته، باید در تاریخ سررسید، مبلغ آن را درخواست کند. در صورتی‎که مبلغ سفته وصول نشد، لازم است که دارنده طی ۱۰ روز از تاریخ سررسید، سفته را واخواست کند. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

سفته چیست؟

سفته یکی از اسناد تجاری مورد استفاده و رایج بین مردم است. به علت سهولت استفاده و دریافت وجه آن حتی افرادی که توانایی و امکان دریافت چک را ندارند، به راحتی می توانند سفته دریافت کنند. سفته همچنین به‌عنوان ضمانت حسن انجام قراردادها حتی در قراردادهای کاراستفاده می‌شود. نکته قابل توجه این است که اگر سفته به محض مطالبه قابل وصول باشد، ظرف یک‌سال از تاریخ صدور سفته باید مطالبه شود. ضمنا اگر سفته بدون تاریخ باشد، اغلب عندالمطالبه تلقی می‌شود به این معنا که صادرکننده قصدش این بوده به محض مطالبه دارنده سفته توانایی پرداخت وجه آن را تا سقف تعهدات سفته داشته باشد. اما اگر سفته تاریخ داشته باشد زودتر از زمان تاریخ قابل مطالبه نیست به عبارت دیگر وجه آن  صرفا”در سرموعد قابل مطالبه است.

سفته

واخواست چیست؟

واخواست مطالبه رسمی وجه سفته است. به یک معنا با گواهی عدم پرداخت وجه چک که بانک‌ها صادر می‌کنند نیز مشابهت بسیاری دارد. وقتی دارنده سفته می‌خواهد به صورت رسمی، صادرکننده یا ظهرنویسان و ضامن‌های سفته را مورد تعقیب حقوقی قرار دهد؛ در اولین فرصت باید سفته را واخواست کند. خوبی کار این است که به محض واخواست سفته، ابلاغ واخواست به متعهد نیز انجام و او متوجه می‌شود که دارنده، آماده پیگیری قضایی برای مطالبه وجه خود است.

اگر دارنده سفته قصد داشته باشد علیه  همه متعهدان سفته (اعم از ضامن ها و ظهرنویس ها) اقامه دعوی کند و مسوولیت تضامنی آنها را بخواهد باید در نهایت ظرف یکسال از تاریخ سفته آن را مطالبه کند. اگر این کار را انجام ندهد حق مطالبه وجه را از سایر متعهدان به جز صادرکننده از دست می‌دهد. اگر بخواهد به صورت رسمی واخواست کند باید از تاریخ وعده یا سررسید ظرف ده روز آن را واخواست واگر سفته عندالمطالبه بود می‌تواند ظرف یکسال مطالبه کند و پس از یکسال باید در نهایت  ظرف مدت۱۰ روز آن را واخواست کند.

قوانین سفته

دادخواست علیه صادر کننده سفته و ظهرنویس

اگر دعوی بر علیه سفته‌دهنده و ظهرنویس باشد، در برگه دادخواست در قسمت مربوط به خوانده می‌توان هم نام سفته‌دهنده و هم نام ظهرنویس را نوشت. همچنین در برگه دادخواست، در قسمت شرح خواسته، می‌توان از دادگاه محکومیت خوانده ردیف اول به عنوان سفته‌دهنده و خوانده ردیف دوم به عنوان ظهرنویس را به طور تضامنی درخواست کرد.

نکات واخواست سفته

اگر واخواست سفته در مهلت قانونی صورت نگیرد، دیگر آن سفته مزایای حقوقی اسناد تجاری را ندارد و فقط یک سند عادی محسوب می‌شود و برای گرفتن آن فقط می‌توان آن را به عنوان یک مدرک برای وصول طلب استفاده کرد؛ یعنی زمانی که شخص دادخواست الزام به پرداخت وجه را به دادگاه ارائه می‌کند، باید آن را به عنوان یک دلیل و مدرک ضمیمه دیگر مدارک کند. در واقع بدون واخواست هم می‌توان جهت گرفتن سفته اقدام کرد؛ ولی فقط به عنوان یک رسید معمولی ارائه می‌شود.

مطلب پیشنهادی: برای آشنایی بیشتر با قوانین سفته مطلب “سفته چیست و چگونه به اجرا گذاشته می‌شود؟” را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. روزبهاني

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ در ۴:۴۰ ب٫ظ

    آموزنده بود

    پاسخ

  2. هادی

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ در ۷:۲۳ ب٫ظ

    سلام
    ۱۵ میلیون سفته از یه نفر دارم ۷ ماه گذشته پولمو نداده میخام شکایت کنم کجا برم، کی به پول میرسم

    پاسخ

  3. یوسفی

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ در ۹:۳۷ ق٫ظ

  4. نژادی

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۸:۰۹ ق٫ظ

    آموزنده بود، ممنون

    پاسخ

  5. آرین

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۸:۰۹ ق٫ظ

    جالبه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …