خانه سلامتی ورزش ؛ داروی ضد افسردگی

ورزش ؛ داروی ضد افسردگی

۱۱
5
ورزش، مانند داروهای ضد افسردگی عمل می‌کند و می‌تواند افسردگی های مزمن را با کمک رشد نُرُون های جدید در مغز کاهش دهد. دویدن، خواب شب را راحت‌تر می‌کند و باعث افزایش حافظه و کاهش استرس نیز می‌شود.
افسردگی

افسردگی، یک حالت روانی (احساسی) است که همه افراد در لحظاتی از زندگی به آن دچار می‎شوند. مثل زمان فوت یک عزیز یا قبول نشدن در آزمون‎های ورودی دانشگاه‎ها و موسسات و شرایط مشابه، که امکان دارد همه افراد در این شرایط، حالتی از افسردگی را از خفیف تا شدید، تجربه کنند.

به تعبیر دیگر، افسردگی حالتی از اندوه، ناامیدی و بیچارگی همراه با کندی و رِخوت در فعالیت‌های فیزیولوژیکی و روانی بدن است. حالتی مشخص، همراه با غمگینی، گرفتگی، بی‌حوصلگی، کاهش عمیق میل به فعالیت‌های لذت‌بخش روزمره مثل ورزش، تفریح و غذا خوردن است.

ورزش راهی برای درمان افسردگی

ورزش، هم در کوتاه مدت و هم به صورت مداوم، یک داروی ضدافسردگی مفید است. ورزش، در همه طبقات سنی به میزان قابل ملاحظه‎ای از افسردگی می‎کاهد، هر چه بر سن افراد افزوده شود، کاهش افسردگی در اثر آن بیشتر است.

پیاده روی و دویدن آرام، بیش از سایر انواع حرکات ورزشی در کاهش افسردگی موثرند. اما انواع ورزش ها نیز در این زمینه تاثیرگذار هستند. هر چه مدت برنامه ورزشی و تعداد جلسات آن بیشتر باشد، تاثیر آن در کاهش افسردگی بیشتر است. موثرترین و بهترین روش درمان افسردگی، همراه ساختن روان درمانی و ورزش است. بنابراین متخصصان، ورزش را به عنوان بخشی از برنامه درمان افسردگی به بیماران توصیه می کنند.

سه نوع ورزش، که در کاهش افسردگی نقش زیادی دارند:

  • دویدن:

دویدن برای سلامتی بسیار مناسب است. این ورزش، کالری سوزی بالایی دارد و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. تنها پنج ‌دقیقه دویدن در روز طول عمر را افزایش می‌دهد؛ دویدن بر روحیه نیز تاثیر مثبت دارد.

طبق تحقیقات به عمل آمده، دویدن، تغییراتی در انتقال دهنده‌های عصبی هم‎چون سروتونین و نورپینزینِ مغز ایجاد می‌کند، که باعث ایجادِ احساس خوب می‌شوند. بنابراین، دویدن تاثیر زیادی بر آرامش ذهن دارد.

ورزش، می‌تواند افسردگی های مزمن را با کمک رشد نُرون های جدید در مغز کاهش دهد. دویدن، خواب شب را راحت‌تر می‌کند و باعث افزایش حافظه و کاهش استرس نیز می‌شود.

افسردگی

  • پیاده روی در جنگل و طبیعت:

سعی کنید مسیرهای پیاده روی در جنگل و طبیعت را طی کنید. طبیعت تاثیر زیادی بر آرامش ذهن دارد. گذراندن زمان در کنار طبیعت باعث کاهش اضطراب می‌شود و ترشح هورمون آرامش بخش را در بدن افزایش می‌دهد. ضمنا این کار حافظه را نیز تقویت می‎کند.

بیشتر بخوانید:

6دلیل برای این که دوستان خود را جایگزین مشاور نکنید

چرا در فصل بهار شادتر هستیم؟

وجود 8 حالت خطرناک در چهره از نظر پزشکی

  • یوگا:

بررسی‌های صورت گرفته، نشان داده است که انجام دادن ورزش یوگا، عصبانیت، اضطراب و افسردگی را کاهش می‌دهد. محققان درباره تاثیر یوگا عقیده دارند: چون یکی از ویژگی‌های خوب یوگا این است که این ورزش بر پایه حرکات کششی و قدرتی است و بر تنفس تمرکز دارد، بنابراین باعث آرامش فرد می‌شود. هنگامی که فرد نفس عمیق می کشد؛ احتمال اضطراب و استرس کاهش می یابد.

برای خواندن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامت روان ازصفحه خانه سلامت  مجله دلتا بازدید کنید.

بیشتر ببینید در سلامتی

۱۱ دیدگاه

  1. فرشاد

    ۲۴ تیر، ۱۳۹۸ در ۸:۳۵ ب.ظ

    ورزش وقت میخواد. ای کاش داشتیم. ممنون

    پاسخ

  2. ضامنی

    ۲۸ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۱:۲۸ ب.ظ

    عالیییی

    پاسخ

  3. سلیمی

    ۲۷ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۹:۲۸ ق.ظ

    عالی و مفید بود

    پاسخ

  4. سلیمی

    ۲۷ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۹:۲۸ ق.ظ

    عالی بود

    پاسخ

  5. الهی

    ۲۷ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۷:۰۰ ق.ظ

    مفید بود

    پاسخ

  6. مختاری

    ۲۶ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۳:۱۵ ب.ظ

    خسته نباشید

    پاسخ

  7. شعبانی

    ۲۶ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۳:۱۴ ب.ظ

    عالی بود

    پاسخ

  8. بیگدلی

    ۲۶ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۳:۱۴ ب.ظ

    اطلاعاتتون بسیار جذابه

    پاسخ

    • راضیه قربانی

      ۲۸ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۵:۴۴ ب.ظ

      سپاسگزارم

      پاسخ

  9. ابراهیمی

    ۲۶ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۲:۰۶ ب.ظ

    مطالب مفید بود

    پاسخ

  10. کاشی پور

    ۲۶ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۲:۰۶ ب.ظ

    ,ورزش بایدجزو لاینفک زندگی باشد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.