ساختمان‌سازی اتوماتیک یک ایرانی در مریخ

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ساختمان‌سازی اتوماتیک یک ایرانی در مریخ

بهرخ خوشنویس، محقق ایرانی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی با طراحی و ساخت پرینترهای سه‌بعدی روشی نوین را در ساخت خودکار سازه‌های ساختمانی در مدت کم ارائه داده و در تلاش است تا با همکاری ناسا به ساخت و ساز در مریخ و ماه اقدام کند.

بهرخ خوشنویس، مجری طرح و استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی گفت: امروزه بسیاری از وسایل و تجهیزات مورد نیاز انسان از قبیل کفش، کیف، وسایل خانگی و خودروها به صورت خودکار تولید می شود و فقط ساختمان است که همچنان به صورت دستی ساخته می‌شود.

روش ساخت کانتوری (Contour rafting)

وی با اشاره به تم‌های اتوماتیک در ساختمان‌سازی، از اجرای پروژه تحقیقاتی در این باره خبر داد و افزود: فناوری مناسب برای آینده در این باره روش ساخت کانتوری (Contour rafting) است که در دو دهه گذشته بررسی و مطالعه شده است.

به گفته وی: با استفاده از این فرایند، ساختمان یا مجموعه ‌ای از ساختمان‌ها را می‌توان با تمام اجزای آن از جمله فضاهای لوله‌کشی و برق‌کشی به صورت خودکار ساخت.

وی اظهارداشت: برای این منظور پرینترهای سه‌بعدی طراحی و ساخته شد تا به طور اتوماتیک ساختمان‌های مورد نظر ساخته شود.

به گفته این محقق، با استفاده از این روش می‌توان ساختمان‌های ۲۰۰ متری را در مدت یک ساعت ساخت.

خوشنویس با تاکید بر اینکه این فناوری از مزایای فوق‌العاده انرژی و زیست محیطی بهره‌مند است،‌ خاطرنشان کرد: مرحله  اول این پروژه را روی ساختمان‌های کوچک آغاز کرده ایم و امیدواریم با توسعه آن این فناوری را در ایران اجرایی کنیم.

مجری طرح از فاز توسعه‌ای این طرح خبر داد و تصریح کرد: با همکاری ناسا درحال توسعه این روش برای ساخت ساختمان در کرات دیگر مانند ماه و مریخ با استفاده از مواد موجود در این کرات هستیم.

 

مهندس بهرخ خوشنویس


درباره دکتر بهرخ خوشنویس

دکتر بهرخ خوشنویس، استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و عضو آکادمی علوم اتحادیه اروپا، تاکنون بالغ بر ۱۶۰ عنوان مقاله فنی و تعدادی ثبت اختراع بین‌المللی را در کارنامه خود دارد.

بهرخ خوشنویس همچنین عضو مفاهیم پیشرفته نوآوری ناسا، مؤسسه مهندسی کامپیوتر و انجمن شبیه‌سازی کامپیوتری است.

وی با عرضه طرح های نوآوری در بخش ساخت سازه‌های ساختمانی خودکار که به ساخت کانتوری معروف است، توانمندی ‌هایی ویژه را درعرصه  ساخت سازه ‌های فضایی و فرا زمینی ایجاد کرده است.


به تصاویری از پروژه پیشنهادی دکتر بهرخ خوشنویس توجه فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…