خانه یادداشت روز مذاکره موفق ، 8 کلمه کلیدی برای موفقیت در مذاکره

مذاکره موفق ، 8 کلمه کلیدی برای موفقیت در مذاکره

۶
2
حتما برای شما هم پیش آمده که در حین گفت‌وگو عباراتی را به کار برده‌اید که باعث شده تا کل فرایند مذاکره دچار تنش شود، طبیعتا تاثیر مثبت به کار بردن برخی واژه‌ها در زمان مناسب، می‌تواند برگ برنده شما در روند مذاکره باشد.
مذاکره تجاری

شاید این جمله را شنیده باشید که می‌گویند، کلمات جان دارند. معنی این عبارت این است که هر کلمه شخصیت و تاثیرگذاری خاص خود را بر مخاطب دارد. از این رو شاید دانستن اینکه بکار بردن چند کلمه ساده چه در مذاکره تجاری و چه در روابط اجتماعی ما از یک خرید ساده در خواروبار فروشی گرفته  تا گفت‌وگوی سطح بالای اقتصادی چطور می‌تواند سرنوشت گفت‌وگو را تحت تاثیر قرار دهد.

در این مقاله با 8 واژه‌ای آشنا می‌شوید که اگر از آنها استفاده کنید، مذاکره تجاری شما موفق‌تر خواهدبود.

1-چون

شما برای تشریح انگیز‌‌ه‌ی خود در مورد اجزای درخواست‌تان از رابطی به نام «چون» استفاده می‌کنید. رابرت کیالدینی (Robert Cialdini)، مؤلف کتاب «تأثیر»، در بخشی از این کتاب در توضیح عملکرد این واژه آن را به صورت ترکیبی از «درخواست به‌علاوه‌ی دلیل» تشریح می‌کند. او در این کتاب ثابت می‌کند که استفاده از این ترکیب احتمال پذیرش درخواست شما را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

تکنیک مذاکره

برای درک قدرت این واژه به نتایج حاصل از پژوهش زیر توجه کنید. در این مطالعه‌ی موردی،‌ پژوهشگر از افراد مختلف می‌خواست که اگر می‌توانند بدون نوبت وارد صف بشوند. نتایج حاکی از آن بود که هرگاه از واژه‌ی «چون» استفاده می‌شد، احتمال اینکه مردم اجازه بدهند بدون نوبت وارد صف بشوند بیشتر بود. به عنوان مثال به جای بیان جمله‌ی «امکانش هست جلوی شما بایستم» از این جمله استفاده می‌شد: «امکانش هست جلوی شما بایستم چون دیرم شده و باید به یک قرار ملاقات برسم». نتایج این مطالعه مشخص کرد که واژه‌ی «چون» حتی در شرایطی که دلیل مضحکی برای درخواست بیان می‌شد (به عنوان مثال،‌ «امکانش هست جلوی شما بایستم چون باید زودتر به اول صف برسم») از همان تأثیر برخوردار بود. به نظر می‌رسد که استفاده از «چون» چیزی را در شنونده برمی‌انگیزد که سبب می‌شود راحت‌تر درخواست شما را بپذیرد.

2-سپاسگزارم

تنها استفاده از واژه‌ی «سپاسگزارم» کافی است تا قدردانی شما را به کوتاه‌ترین و سریع‌ترین شکل ممکن بیان کند. بنابراین اگر گفتگوی خود را با این واژه آغاز کنید از همان ابتدا حس خوبی را به شنونده انتقال خواهید داد. استفاده از این واژه موجب می‌شود در ذهن دیگران تصویر فردی قدرشناس از شما شکل بگیرد و بنابراین آنها برای کمک به شما تمایل بیشتری نشان خواهند داد. بیان عبارتی شبیه به «با سپاس از وقتی که در اختیار من قرار دادید»،‌ در ابتدا یا انتهای یک ملاقات برای انتقال لحن مثبت شما به شنونده کافی خواهد بود.

مذاکره تجاری موفق

3-اگر

واژه‌ی «اگر» لحن شما را در موضع قدرت قرار داده و به شما امکان می‌دهد از طریق بررسی پیامدهای احتمالی، شرایط را تا سطوح بنیادین و اولیه‌ی آن مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. در این روش به هر میزان که شرایط را مورد واکاوی قرار دهید (یا حداقل آن را از طریق طوفان فکری مورد بررسی قرار دهید) به همان میزان نیز موقعیت شما بهبود می‌یابد. به عنوان مثال به این نمونه توجه کنید: «اگر ما گزینه‌ی الف را انتخاب کنیم میزان فروش و بهره‌وری افزایش می‌یابد و اگر طبق گزینه‌ی ب عمل کنیم هیچ تغییری مشاهده نخواهد شد.»

4-می‌توان

استفاده از کلمه‌ی «می‌توان» نشانه‌ی قطعی نبودن نتیجه و باز بودن مسیر گفتگو است و از این حیث درست در مقابل مفهوم واژه‌های «نه» و «هرگز» قرار می‌گیرد. واژه‌ی «می‌توان» حال و هوای گفتگو را مثبت نگه داشته و به شما امکان می‌دهد که پیامدهای احتمالی خود در آینده را مورد واکاوی قرار دهید. استفاده از این واژه، به‌ویژه در مواقعی که طرف مقابل شما در گفتگو مخالفت یا درخواست متقابلی را مطرح می‌کند، بسیار مفید خواهد بود. به عنوان مثال به کاربرد «می‌توان» در این جمله توجه کنید: «من می‌تونم کار بیشتری قبول کنم، به شرطی که در مورد موعد تحویل، آزادی بیشتری داشته باشم.»

مذاکرات تجاری

5-ما

واژه‌ی «ما» موجب می‌شود که محور گفتگو تنها به خواسته‌های شخصی شما متمرکز نشود. در درجه‌ی اول اهمیت استفاده از این واژه سبب می‌شود تا شما در نظر دیگران نه به عنوان یک فرد خودمحور، بلکه به عنوان یک شخص مردم‌دار و نوع‌دوست جلوه کنید. در وهله‌ی دوم، شما این پیام را به مخاطب خود انتقال می‌دهید که هر دو در یک تیم قرار دارید و هر منفعتی که در مذاکره تجاری برای شما حاصل شود، شامل او نیز خواهد شد.

6-در واقع

اگر قصد دارید در طول گفتگو، طرف مقابل را نسبت به مسئله‌ای مجاب کنید، واژه‌ی «در واقع» به میزان قابل توجهی مفید خواهد بود. فقط در این بین باید به یک هشدار جدی توجه کنید: واقعیاتی که در حین گفتگو به آنها اشاره می‌کنید باید از صحت کامل برخوردار بوده و شواهد تجربی یا پژوهش‌های میدانی صحت آنها را تایید کنند. با این حال استفاده‌ی هر چه بیشتر از واقعیات در طول گفتگو،‌ موضع شما را قوی‌تر کرده و به دنبال آن تضمین می‌کند که مباحث شما برای شنونده متقاعدکننده باشد.

مذاکره موفق

7-قابل بحث

در طول مذاکره ممکن است با تمام حرف‌های طرف دیگر مذاکره موافق نباشید و با تمام درخواست‌های او کنار نیایید. در چنین شرایطی رد کردن درخواست‌های طرف مقابل با واژه‌هایی همچون «نه» یا «هرگز» بار منفی به مذاکره وارد کرده و منفعتی برای شما حاصل نخواهد کرد. به جای آن می‌توانید اعلام کنید که نظر شما در مورد مسئله باز و قابل بحث است ولی پیش از رسیدن به توافق نهایی باید مذاکرات بیشتری انجام پذیرد.

8-خواهد شد

استفاده از واژه‌ی «خواهد شد» طرفین گفتگو را به زمان آینده می‌برد. «خواهد شد» واژه‌ای قدرتمند است، زیرا به طرف مقابل این اطمینان را می‌دهد که پس از پایان مذاکره تجاری چه روی خواهد داد. بیان اینکه شما در پیِ انجام این مذاکره قرار است در آینده چه کاری انجام دهید، تصویری شفاف در ذهن مخاطب ایجاد کرده و به همان میزان احتمال عدم تفاهم را کاهش می‌دهد.

برای دیدین مطالب مرتبط صفحه گوناگون مجله دلتا را ببینید.

بیشتر ببینید در یادداشت روز

۶ دیدگاه

  1. ضامنی

    ۲۶ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۸:۵۲ ق.ظ

    عالی بود

    پاسخ

  2. دهنوی

    ۲۴ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۱ ب.ظ

    بسیار کلیدی و کارساز بود
    ممنون از ادمین 🙂

    پاسخ

  3. میار

    ۲۴ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۹:۱۶ ق.ظ

    تشکر از گردآورنده مطلب

    پاسخ

  4. پویا

    ۲۳ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۶:۳۲ ب.ظ

    سلام
    مطالب جالب وآموزنده بود.
    سپاس.

    پاسخ

  5. دانش

    ۲۳ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۶:۲۲ ب.ظ

    عالی بود

    پاسخ

  6. میرعبدالباقی

    ۲۳ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۶:۰۴ ب.ظ

    امیدوارم همیشه از این دست تجربیات علمی و اموزنده برخوردار باشیم
    با تشکر و سپاس

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.