گنبد سلطانیه زنجان؛ سلطان گنبدهای ایران

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بعضی‌ها گفته‌اند داشتن هشت مناره در گنبد سلطانیه زنجان به دلیل محاسبات مهندسی است. مناره‌ها را ساخته‌اند تا بنای گنبد سلطانیه ضد زلزله شود.
گنبد سلطانیه زنجان؛ سلطان گنبدهای ایران

گنبد سلطانیه بزرگترین گنبد خشتی جهان است. این بنا به عنوان بلندترین گنبد جهان نیز شهرت دارد. گنبد سلطانیه در شهری کوچک به همین نام در نزدیکی زنجان قرار گرفته است. ساخت آن داستان جالبی دارد. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

گنبد سلطانیه زنجان

سلطان محمد خدابنده، حدود ۷۰۰ سال قبل، حاکم محدوده زنجان بود. شاید وی را به نام اولجایتو نیز بشناسید. او می‌خواست مقبره‌ای باشکوه برای خودش بسازد. مقبره‌ای که در دنیا نظیر نداشته باشد. وصیت کرده بود پس از مرگش او را در گنبدی که ساخته است دفن کنند. البته آخرش هم مشخص نشد سلطان را کجا دفن کردند. بعضی‌ها می‌گویند در بنای گنبد سلطانیه دفن شده است. بعضی دیگر هم گفته‌اند در کوه‌های زنجان مدفون است. به هر حال این موضوع چندان اهمیت ندارد. سفرتان را هم تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

گنبد سلطانیه

هشت مناره و ایوان در گنبد سلطانیه زنجان

گنبد سلطانیه هشت مناره و ایوان دارد. بعضی‌ها گفته‌اند داشتن هشت مناره به دلیل محاسبات مهندسی است. مناره‌ها را ساخته‌اند تا بنای گنبد سلطانیه ضد زلزله شود. اگر زلزله شدیدی بیاید، مناره‌ها خراب می‌شوند. آسیبی به خود بنا نمی‌رسد. نورگیرهای بنا هم داستان جالبی دارند. اگر خورشید از نورگیر گنبد اصلی مشخص شود، وقت نماز ظهر است. نوری که از پنجره‌های بزرگ می‌تابد ساعت را نشان می‌دهد. نوری که از پنجره‌های کوچک دیده می‌شود حدود دقیقه را اعلام می‎کند.

گنبد سلطانیه زنجان؛ سلطان گنبدهای ایران

نکات مهم برای سفر به گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه در شهر سلطانیه قرار دارد. این شهر در فاصله ۳۵ کیلومتری زنجان واقع شده است. برای بازدید از آن کفش راحت، کلاه لبه‌دار با خودتان ببرید. کرم ضد آفتاب و عینک دودی نیز همراه داشته باشید. عکاسی از بیرون بنا ایرادی ندارد اما در داخل بنا بدون استفاده از فلاش مجاز است . از سه پایه برای عکاسی استفاده نکنید. بطری آب و خوراکی سبک همراه داشته باشید. گنبد سلطانیه در جاده فرعی قرار دارد و ۵ کیلومتر دورتر از شهر است.

۲ دیدگاه

  1. روزبهانی

    ۲ شهریور ۱۳۹۹ در ۱۰:۵۵ ق٫ظ

    دیدنی وجالب

    پاسخ

  2. علي حنيفه پور

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱:۵۰ ب٫ظ

    مطلب خیلی جالبی بود؛ فکر میکنم واقعا دیدنی و جذاب باشه. با تشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…