خانه سلامتی پرهیزهای غذایی برای پرکاری تیروئید

پرهیزهای غذایی برای پرکاری تیروئید

۲
0
اگرچه پرکاری تیروئید خطرناک است اما خوشبختانه قابل درمان است. یکی از راه‌های کمک به بهبود این مشکل، رعایت رژیم غذایی است.
پرکاری تیروئید

هایپرتیروئیدیسم یا پرکاری تیروئید، زمانی اتفاق می‌افتد که هورمون تیروئید بیش از حد در بدن شما ترشح شود. این بیماری تیروتوکسیکوز نیز نام دارد. غده تیروئید بیش از حد فعال یا بزرگ، ممکن است هورمون تیروئید بیشتری تولید کند. هیپرتیروئیدیسم می‌تواند به آسانی با سایر مشکلات سلامتی اشتباه گرفته شود.

به گزارش مجله دلتا برگرفته از اینفوسلامت؛ طیف وسیعی از علائم آن عبارتند از: کاهش وزن ناگهانی، افزایش اشتها، اضطراب، تحریک‎پذیری و عصبانیت، تغییرات خلق‌وخو، مشکل خواب، احساس گرم بودن، تعرقِ زیاد، ضربان قلب سریع یا تپش قلب، خستگی یا کوفتگی، ضعف عضلانی، لرزش دست، تغییرات مکرر در حرکات روده، نازک شدن پوست، موهای شکننده، تورم در پایین گردن شما، تغییرات چشم، پوست ضخیم و قرمز در ساق و انگشتان پا.

غذاهای مفید برای پرکاری تیروئید

غذاهای کم یُد

یُد معدنی نقش مهمی در ساخت هورمون‌های تیروئید ایفا می‌کند. رژیم کم یُد به کاهش هورمون‌های تیروئید کمک می‌کند. برای کمک به بهبود کار تیروئید خود، این غذاها را به رژیم روزانه‌تان اضافه کنید:

نمک بدون یُد، قهوه یا چای (بدون شیر و لبنی و یا کرم‎دار مبتنی بر سویا)، سفیده تخم‌مرغ، میوه تازه یا کنسرو شده، آجیل خام یا بونداده، نان کامل بدون نمک، لبنیات و تخم‌مرغ، جو، سیب‌زمینی، عسل، شربت اَفرا، و انواع کلم‌ها.

ویتامین‌ها و مواد معدنی

مواد مغذی متعددی برای سلامت عمومی شما از جمله فعالیت تیروئید ضروری هستند، برخی از این املاح و مواد عبارتند از:

آهن، سلنیوم، روی، کلسیم، ویتامین D و چربی‌های سالم.

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید همیشه قابل پیشگیری نیست، اما قابل درمان است. اگر دچار پرکاری تیروئید هستید، با پزشک مشورت کنید. درمان خود را دقیقاً همان‎طور که تجویز شده است، از جمله تمام توصیه‌های رژیم غذایی، دنبال کنید. با پزشک یا متخصص تغذیه در مورد تغییرات کوتاه‎مدت و طولانی‎مدت در رژیم غذایی خود، صحبت کنید. این کار می‌تواند عملکرد غده تیروئید را حفظ کند و بدن شما را از اثرات هیپرتیروئیدیسم محافظت کند.

اگر شما در رژیم کم‎یُد هستید، می‌توانید ویتامین D  و کلسیم را به‎اندازه کافی مصرف کنید. با پزشک یا متخصص تغذیه در مورد مصرف مکمل‌های این مواد مغذی صحبت کنید.

 

بیشتر بخوانید:

ارتباط افسردگی با عملکرد روده‌ها

گانودِرما ؛ قارچِ جاودانگی

گاز خنده راهکاری برای درمان افسردگی

بهبود اوتیسم با استفاده از درمان هورمونی

تاثیر موسیقی در بهبود حافظه پس از سکته

تشخیص آلزایمر به کمک بازی تلفن هوشمند

 

برای دیدن مطالب بیشتر درباره‌ سلامتی از مجله دلتا  دیدن کنید.

بیشتر ببینید در سلامتی

۲ دیدگاه

  1. شعبانی

    ۲۴ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۸:۳۰ ق.ظ

    خیلی به درد خور بود.

    پاسخ

    • زهرا نوری درخشان

      ۲۴ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۹:۱۰ ق.ظ

      ممنون از توجه شما به مجله دلتا

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.