۵ فایده خنده، کوتاه‌ترین راه تا سلامتی!

۳
6
زمان مطالعه: 3 دقیقه
قبل از اینکه کلام و کلمات بتوانند دو نفر را برای تعامل اجتماعی و عاطفی آماده کنند، لبخند و چهره بشاش آن‌هاست که احساس خوبی ایجاد و زمینه گفت‌وگوی سازنده را فراهم می‌کند.
رابطه بین خنده و سلامتی

خنده و سلامتی رابطه تنگاتنگی با هم دارند. خنده یک روش ساده، طبیعی و بسیار زیبا برای حفظ سلامت جسمی و روانی بدن است. شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد، ولی واقعیت دارد! با در مجله اینترنتی دلتا همراه باشید تا درباره فواید خنده برای سلامتی بیشتر به شما بگوییم.

ولی پیش از آن این چند نکته مهم را درباره خنده و سلامتی به خاطر بسپارید:

خنده و سلامتی چه ربطی به هم دارند؟

خنده موجب رشد خلاقیت فرد می‌شود و کارایی هر دو نیمکره مغز را بالاتر می‌برد.

به گفته چارلی چاپلین، روز بدون خنده روز بی فایده‌ای است! باید بدانید خنده یک روش طبیعی ورزش کردن است! شاید برایتان عجیب باشد؛ ولی با خندیدن عضلات شکمی و دیافراگم شما منقبض می‌‌شوند. همچنین، بسته به وضعیت بدنی شخص هنگام خنده عضلات ماهیچه پاها، پشت، شانه و بازو نیز درگیر می‌شوند.

در رابطه بین خنده و سلامتی باید بگوییم که خنده انرژی بدن را افزایش می‌دهد. در واقع، اینکه قدیمی‌ها گفته‌‌اند خنده بر هر درد بی درمان دواست، یک واقعیت است. خنده موجب رفع خستگی بدن و طراوت و شادابی می‌شود که خود تأثیری غیر قابل انکار بر سلامتی دارد. در این میان، نقش ترشح بیشتر اندورفین‌ها (Endorphins) یا مسکن‌های طبیعی بدن بسیار مهم است.

خنده باعث کالری سوزاندن و لاغر شدن می‌شود! پس اگر به دنبال تناسب اندام هستید، هرگز رابطه بین خنده و سلامتی را از یاد نبرید.

تحقیقات نشان می‌دهد که خنده باعث می‌شود ضربان قلب افزایش پیدا کند و مصرف کالری نیز بیشتر شود. به طوری که با ۱۵ دقیقه خندیدن می‌توانید بین ۱۰ تا ۴۰ کالری را بسوزانید.

خنده و شوخ طبعی به بهبود خلق و خو کمک می‌کند و موجب کاهش دردهای بدن می‌‌شود. حتی خنده اجباری هم تأثیرات مشابه دارد؛ چون مغز تفاوت میین خنده واقعی و از ته دل را از خنده بی‌دلیل تشخیص نمی‌دهد.

در مورد رابطه خنده و سلامتی باید گفت که خنده ارتباطات اجتماعی را بهبود می‌بخشد. بنابراین، نقش مهمی در ارتباط بین انسان‌ها و سلامت روانی بیشتر آنها ایفا می‌کند.

رابطه بین سلامت مغز و خنده

درباره رابطه بین خنده و سلامتی بیشتر بدانید:

۱. خنده و کاهش استرس:

واقعیت این است که خنده و گریه پاسخ‌های ما به محرک‌های شادی و ناراحتی هستند. زمانی که به دلیل محرک‌های بیرونی احساس ناراحتی می‌کنید، ولی ناگهان اتفاقی می‌افتد که ناخواسته می‌خندید، حس بهتری پیدا می‌کنید. دلیل آن هم این است که خندیدن سطح ترشح هورمون‌های استرس‌زا را در بدن کاهش می‌دهد.

جلوگیری از استرس با خنده

۲. خنده و تقویت سیستم ایمنی بدن:

باید بدانید که خنده مؤثرترین و ارزان قیمت‌ترین دارو برای بدن است. همان طور که می‌دانید، استرس قدرت سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد و فرد را در معرض ابتلا به بیماری‌ها قرار می‌دهد. خنده جلوی استرس منفی را می‌گیرد و به این ترتیب، موجب سلامت بدن می‌شود.

رابطه دیگر بین خنده و سلامتی این است که خنده موجب افزایش تولید سلول‌های آنتی بادی می‌شود که مقاومت بدن را در برابر بیماری‌ها افزایش می‌دهد.

۳. خنده و سلامت قلب:

خنده موجب کاهش فشار خون و در نتیجه، افزایش سلامت قلب می‌شود. به همین دلیل هم خنده یک داروی ضد سکته بسیار مؤثر است!

۴. خنده و جلوگیری از ابتلا به سرطان:

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که خنده، درمان مکمل برای پس از سرطان است. در واقع، یکی از مهم‌ترین روابط بین خنده و سلامتی این است که خنده، فعالیت سلول‌های ایمنی بدن را افزایش و آسیب‌های ناشی از سرطان را کاهش می‌دهد.

خنده و پیشگیری از سرطان

۵. خنده و بهبود اکسیژن رسانی

هنگام خنده، در مدت زمان کمتری از دستگاه تنفسی خود سریع‌تر و با شدت بیشتری استفاده کنیم که موجب تاًثیرات بهبودبخش روی ریه می‌شود. همچنین، جریان خون و ضربان قلب را افزایش می‌دهد که سبب می‌شود مقدار اکسیژنی که به مغز می‌رسد، بیشتر می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب خواص شنبلیله از سلامت گوارش تا تنظیم قند خون را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. مهدی چهاردولی (سعادتی)

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۲:۱۲ ب٫ظ

    ممنون از شما و خسته نباشید

    پاسخ

    • راضیه قربانی

      ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۵:۳۳ ب٫ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

  2. دهنوی

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۹ ب٫ظ

    🙂

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…