کارشناس مسکن : خانه نسبت به پارسال ارزان شده است

۳
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نوسانات ارزی طی دو سال گذشته باعث شده تا قیمت ملک با جهش چشمگیری مواجه شود ولی در ادامه با کاهش تعداد معاملات مسکن و افزایش نرخ ارز، می‌توان گفت که خانه نسبت به سال گذشته دچار کاهش قمیت شده است.
خانه ارزان

یک کارشناس مسکن با بیان این‌که همواره درصد رشد قیمت مسکن پایین‌تر از بازارهای ارز و طلا می‌ماند گفت: با توجه به کاهش ارزش پول ملی، قیمت واقعی خانه نسبت به یک سال گذشته نه تنها بالا نرفته بلکه کاهش یافته است و لذا می‌توان گفت ماحصل این تحولات خانه ارزان نسبت به قیمت ارز در سال‌های گذشته است.

به گزارش مجله دلتا، محمد عدالت‌خواه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: وقتی قیمت ارز و طلا بالا می‌رود طبیعتاً افرادی که در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری کرده‎اند قیمت‌ها را افزایش می‌دهند، اما واقعیت این است که خانه به شدت ارز نمی‌تواند گران شود. البته خواست مالک این است که هرچه بیشتر بالا برود بهتر است، ولی همیشه درصد رشد قیمت مسکن پایین‌تر از بازارهای ارز و طلا می‌ماند.

وی افزود: با این حال سیاست‌های مبهم از یک طرف و دیگر مسائل مثل جنجال مالکین روی التهابات بازار مسکن تأثیرگذار است و قیمت بالا می‌رود. البته وقتی ارزش پول ملی افت می‌کند نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم قیمت مسکن ثابت بماند اما با توجه به جهش نرخ ارز، قیمت واقعی مسکن حتی پایین‌تر از دو سال قبل است؛ چرا که متناسب با دلار رشد نکرده است.

مسکن ظرفیت اقتصادی خود را از دست داده است

عدالت‌خواه تاکید کرد: رشد قیمت مسکن متوقف نمی‌شود اما به دلیل نبود تقاضای مؤثر، ظرفیت اقتصادی خود را از دست داده است. قیمت واقعی خانه نسبت به قبل گران نشده بلکه پول ملی ارزش خود را از دست داده است. اگر با ارز بین‌المللی حساب کنیم می‌توان گفت خانه ارزان هم شده است. این روند صعود اسمی قیمت مسکن تا زمانی که دلار بالا برود افزایش خواهد یافت ولی قطعاً به اندازه دلار بالا نمی‌رود؛ زیرا اینها دو کالای متفاوت هستند.

افزایش نرخ ارز ریشه در تحریم‌ها دارد ولی عامل اثرگذار بر قیمت خانه به زمین و مصالح ساختمانی مربوط می‌شود که بخش عمده مصالح داخلی است و ربطی به تحریم‌ها ندارد. فقط عامل زمین باقی می‌ماند که با توجه به وسعت کشور ایران به راحتی قابل کنترل است.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این خبر، صفحه خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا را ببینید.

۳ دیدگاه

  1. برزین

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۹:۳۱ ق٫ظ

    با این همه نوسانات چه در ارز و چه در مسکن باید توجه داشت که در آمد غالب مردم تغییر چشمگیری نداشته

    پاسخ

  2. ملکی

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۹:۲۶ ق٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  3. رهام

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۳:۳۵ ب٫ظ

    مطلبی درست بیان شده است. پول ملی بی ارزش تر شده است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…