خانه یادداشت روز عادت هایی که باعث اختلال خواب می شوند

عادت هایی که باعث اختلال خواب می شوند

۵
2
افراد زیادی بعد از یک روز کاری با تماشا کردن فیلم و سریال محبوب‌شان قبل از خواب به خودشان پاداش می‌دهند. اما تحقیقات نشان داده است که این عادت چرخه خواب را دچار مشکل می‌کند. اگر نمی‌توانید سر ساعت موردنظرتان بخوابید، دلیلش را باید در این عادت جستجو کنید.
اختلال خواب

معمولا افراد زیادی بعد از ۷ تا ۹ ساعت خواب، باز هم احساس کسالت می‌کنند. معمولا می‌توان ریشه این کسالت را در عادت‌های قبل از خواب جستجو کرد. در این مطلب چند عادت نامناسب که بعضی از ما تصور می‌کنیم نه تنها باعث اختلال خواب نمی‎شوند، بلکه به خواب بهتر ما نیز کمک می‌کنند، را بیان می‎کنیم.

عادت هایی که باعث اختلال خواب می‎شوند:

۱- رد و بدل کردن پیام از طریق دستگاه‌های دیجیتال

خیلی از افراد چنین باور دارند که بعد از یک روز کاری طولانی مستحق رفع خستگی قبل از خواب، از طریق کار کردن با گوشی موبایل و چت کردن با دوستان و آشنایان هستند. آنها تصور می‌کنند که این کار باعث آرامش ذهنی آنها خواهد شد و خستگی را از تن آنها خارج خواهد کرد. اما در حقیقت نور آبی‌ که از صفحه نمایش دستگاه‌های دیجیتال ساطع می‌شود، باعث کاهش میزان ترشح هورمونی به نام ملاتونین که خواب شما را تنظیم می‌کند، می‎شود و اختلال خواب به همراه دارد.

اختلال خواب

۲- تماشا کردن فیلم و سریال محبوب‌تان

افراد زیادی بعد از یک روز کاری با تماشا کردن فیلم و سریال محبوب‌شان قبل از خواب به خودشان پاداش می‌دهند. اما تحقیقات نشان داده است که این عادت چرخه خواب را دچار مشکل می‌کند. اگر نمی‌توانید سر ساعت موردنظرتان بخوابید، دلیلش را باید در این عادت جستجو کنید.

۳- ورزش کردن

در این شکی نیست که ورزش کردن عادت بسیار مناسبی است. اما ورزش کردن قبل از خواب باعث می‌شود که میزان آدرنالین در بدن شما افزایش پیدا می‌کند و به همین علت مغز برای بازگشت به حالت قبل از ورزش به زمان بیشتری نیاز دارد و این باعث اختلال خواب و به تعویق افتادن خواب شما خواهد شد. توصیه می‌شود ۳ ساعت قبل از خواب ورزش سنگین انجام ندهید.

اختلال خواب

۴-  اختلال خواب شب با چرت زدن طولانی مدت در طول روز

بعضی افراد تصور می‌کنند که خواب نیمروزی می‌تواند کیفیت خواب آنها را افزایش دهد. اما به گفته کارشناسان، چرت زدن بیش از یک ساعت و نیم در طول روز می‌تواند باعث اختلال خواب شده و نظم خواب شما را به هم بریزد.

برای خواندن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامت روان ازصفحه خانه سلامت  مجله دلتا بازدید کنید.

بیشتر ببینید در یادداشت روز

۵ دیدگاه

  1. بهمن

    ۱۷ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۶:۱۱ ب٫ظ

    ممنون جالب بود

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۷ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۶:۱۰ ب٫ظ

    ممنون جالب بود

    پاسخ

  3. هایک

    ۱۷ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۳:۴۰ ب٫ظ

    مشکلم حل شد واقعاد ممنونم از شما و همکارانتون

    پاسخ

  4. مهرداد زند

    ۱۷ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۲:۵۵ ب٫ظ

    برای من قابل استفاده است
    چون این حالت کسالت رو داشتم

    پاسخ

    • راضیه قربانی

      ۱۷ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۳:۱۹ ب٫ظ

      خوشحالم که مطلب اختلال خواب مورد استفاده شما بوده است.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین بخوانید

خواص چای کوهی چیست؟

درباره خواص چای کوهی چه می‌دانید؟ اصلا تا به حال عطر و طعم بی‌نظیر این چای را امتحان کرده‌…