نکاتی در خصوص ضامن وام مسکن

۰
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
علی‌رغم اینکه مدیران بانک مسکن بر عدم نیاز به ضامن در صورت احراز توانایی وام گیرنده تاکید دارند اما آنچه در عمل در شعب بانک‌ها رخ می‌دهد چیزی غیر از دستورالعمل‌ صادره است.
ضامن وام مسکن

چندی پیش در گزارشی با عنوان «سهم شما از وام مسکن چقدر است؟» به بررسی نحوه تخصیص وام به هریک از قشرهای جامعه با توجه به وضعیت تاهل و موقعیت جغرافیایی محل زندگی آنها پرداختیم. به دلیل پرسش مخاطبان در رابطه با شرایط لازم برای دریافت وام؛ مجله دلتا قصد دارد در این گزارش موضوع شرایط ضامن وام مسکن و اعتبار مورد نیاز برای دریافت وام را مورد بررسی قرار دهد.

بنا بر این گزارش؛ برخورداری از تمکن مالی و درآمد کافی به منظور بازپرداخت وام و اقساط ماهانه را می‌توان اصلی‌ترین شرط پرداخت وام مسکن دانست.

قدم اول احراز توان مالی متقاضی

اهمیت این موضوع به حدی است که مدیر طرح و برنامه بانک مسکن در این باره می‌گوید: «در واقع احراز توانایی مالی فرد تسهیلات گیرنده از هر روشی مثل حکم استخدامی، فیش حقوقی، گردش حساب بانکی و … توسط شعبه مربوطه لازم است. کسب اطمینان از اینکه یک جریان درآمدی ثابت (مثل حقوق ماهانه) برای وصول مطالبات بانک از فرد وام گیرنده به منظور بازپرداخت تسهیلات دریافت شده وجود دارد از مهم‌ترین ضوابط و شرایط پرداخت تسهیلات است.»

شرایط ضامن وام مسکن

معنای این اظهار نظر این است که شعب وام دهنده، به دقت شرایط متقاضی برای دریافت تسهیلات را مورد ارزیابی قرار می‌دهند تا از وجود شرایط بازپرداخت وام و اقساط ماهانه توسط وی مطمئن شوند. از این رو احراز توان مالی خود شخص بسیار مهم است و این توانایی از جانب خود متقاضی با ارائه مدارک حقوقی و مستند مبنی بر استخدام و امکان بازپرداخت اقساط، به شعبه وام دهنده ارائه می‌شود.

رفتار سلیقه‌ای با موضوع ضامن وام مسکن

چنانچه متقاضی نتواند توان مالی خود را برای بازپرداخت وام و اقساط ماهانه اثبات کند، بانک از وی تقاضای ضامن معتبر خواهدکرد، در غیر این‌صورت نیازی به معرفی ضامن وجود ندارد.

البته بررسی خبرنگار دلتا نشان می‎دهد که علی‌رغم تاکید بانک مسکن بر عدم نیاز به ضامن در صورت احراز شرایط متقاضی وام، اتفاقی که در شعبات بانکی رخ می‌دهد کاملا متفاوت است و بنا به سلیقه مدیر شعبه یا مدیر اعتبارات تعداد ضامن مورد نیاز متفاوت خواهدبود. به این صورت که در مرحله تکمیل پرونده، بانک عامل (وام دهنده) از متقاضی وام، حداقل یک ضامن با شرایط کارمند رسمی دولت یا دو ضامن از بخش خصوصی با فیش حقوقی معتبر مطالبه می‌کند.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این خبر ، صفحه خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…