راه های قانونی مطالبه مهریه

۱
5
زمان مطالعه: 2 دقیقه
زمانی که به اصطلاح عامیانه، زن مهریه خود را به اجرا می‎گذارد، و احتمال عدم حضور همسرش در دادگاه به جهت فرار از پرداخت را بدهد، می‎تواند بابت مطالبه مهریه، او را ممنوع الخروج کند.
مطالبه مهریه

بعد از مراحل آشنایی خانواده های پسر و دختر و تصمیم قطعی برای عقد ازدواج و ثبت آن، زمان تعیین مهریه برای زوجه می‎شود. مهریه مالی است که قابلیت تملک داشته باشد و در عقد ازدواج، مرد تعهد می‎کند که آن را به همسر خود بپردازد. در این نوشتار به بررسی نکات حقوقی در رابطه با مطالبه مهریه می‎پردازیم.

صداق چیست؟

مهریه مالی است که هنگام عقد نکاح طبق مقررات شرع و رسم و عادت از طرف مرد، به زن پرداخت می‎شود و به آن کابین، قرض، صداق یا صداقیه نیز گفته می‎شود. مهریه عندالمطالبه است یعنی به محض انعقاد عقد نکاح ( ازدواج)، زن مالک مهریه می‎شود .

این مال می‎تواند به صورت نقدی (وجه رایج کشور)، سکه و طلا، سایر اموال منقول یا غیر منقول (خانه یا آپارتمان) باشد. این مال به عنوان دین و بدهی بر عهده مرد قرار دارد. مهریه همزمان با انعقاد ازدواج در سند رسمی سند ازدواج ثبت می‎شود.

مطالبه مهریه

راه های مطالبه مهریه:

مطالبه مهریه از دو طریق قابل اجرا است:

  1. مهریه از طریق ارائه دادخواست به دادگاه عمومی حقوقی خانواده  قابل مطالبه است. زن می‎تواند در صورت تمایل به گرفتن مهریه خود، با نوشتن خواسته خوددر فرم مخصوص (دادخواست) از دادگاه محل سکونت خود یا همسرش درخواست کند. دادگاه پس از بررسی مدارک و تشکیل پرونده،حکمِ الزام همسر را به پرداخت مهریه صادرمی‎کند.
  2. همچنین زن می‎تواند با صدور برگ اجرائیه از دفترخانه تنظیم سند رسمی، به اداره اجرای اسناد رسمی ثبت مراجعه و با معرفی نشانی   همسر خود، درخواست وصول مهریه را ارائه کند. و  همزمان با گذراندن این مراحل، می تواند اموال همسر خود مانند حساب بانکی،‌ پلاک ثبتی، سهم یا حتی طلب قطعی او را از دیگران برای توقیف و وصول مهریه معرفی کند.

مطالبه مهریه

میزان وصول مهریه چقدر است؟

مهریه به هر میزانی قابل وصول است. اما مطابق با مقررات جدیدِ اعمال ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، مهریه تا میزان ۱۱۰ عدد سکه بهار آزادی یا معادل آن، قابلیت جلب و حبس را دارد و برای پرداخت بیشتر از آن ، ملائت(دارایی) زوج ملاک پرداخت است. بنابراین اگر اموالی از مرد توقیف شود یا محرز شود که توانایی پرداخت دارد، بیش از ۱۱۰ سکه نیز قابل وصول است.

مدت زمان وصول مهریه بستگی به وقت های رسیدگی دادگاه، حضور زوج در دادگاه و پروسه توقیف اموال زوج و اجرای حکم دارد. بنابراین  مدت مشخصی را نمی‎توان تعیین کرد.

شایان ذکر است زمانی که به اصطلاح عامیانه زن مهریه خود را به اجرا می‎گذارد، و احتمال عدم حضور همسرش در دادگاه به جهت فرار از پرداخت را بدهد، می‎تواند بابت مطالبه مهریه، او را ممنوع الخروج کند.

برای مطالعه‎ی بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی مجله دلتا مراجعه کنید.

یک نظر

  1. محمد حسن بیگدلی

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۹:۳۰ ق٫ظ

    باسپاس از مجله دلتا بابت تنوع اطلاعات و موضوعات

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …