ارتباط مستقیم تجمل گرایی و اضطراب

۰
7
زمان مطالعه: 2 دقیقه
زنان به عنوان محور مصرف خانواده بسیار نقش مهم و حیاتی دارند. نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند و آنان ذائقه و مصرف الگوی خاص خودشان را دارند و در امر تجمل‌گرایی بسیار نقش دارند. نقش بانوان نسبت به مردان در امر تجمل گرایی ۸۰ به ۲۰ است.
اضطراب

تجمل گرایی از دید هر شخص معنا و مفهوم خاصی دارد.به گفته برخی روانشناسان، تجمل گرایی باعث می شود ارزش ها و هنجارهایمان تغییر کند و از آنها فاصله بگیریم و از همدیگر دور شویم. همچنین یکی از مواردی که بااضطراب همراه است، تجمل گرایی است.

به گزارش دلتا به نقل از ایسنا، دکتر حامد ماهزاده به چگونگی شکل‌گیری پدیده نوکیسه‌ها و تجمل‌گرایی اشاره کرده و می‎گوید: در جامعه ایرانی، ارزش‌های مذهبی و ملی برخلاف مصرف‌گرایی است، بنابراین با تمایل به تجمل گرایی از ارزش‌ها دور می‌شویم و نمی‎توانیم این ارزش‌ها را به فرزندانمان انتقال دهیم.

این روانشناس تصریح کرده که: تجمل‌گرایی با اضطراب ارتباط مستقیمی دارد. منشاء اضطراب در جامعه‌هایی که پرتنش‌تر هستند و در آن‌ها مشکلات هویتی، تربیتی و نقصان‌هایی وجود دارد، می‌تواند نوع مصرف کردن کالاها باشد.

7878788 ارتباط مستقیم تجمل گرایی و اضطراب

وی افزود: افراد با مصرف کردن و استفاده از کالاهای متعدد و متنوع می‌توانند اضطراب اساسی و وجودی خودشان را کاهش دهند. وقتی در جامعه تجمل‌گرایی شیوع پیدا می‌کند، میزان تنش در آن جامعه زیاد می‌شود.

از لحاظ روانشناسی باید راهکارهایی را پیش‌بینی کرد تا این تنش در جامعه کاهش یابد. قتل، دزدی و آسیب‌های اجتماعی، این تنش و اضطراب را در سطح جامعه نشان می‌دهد.

اضطراب ؛ از پیامدهای تجمل گرایی است

دکتر ماهزاده به پیامدهای ناشی از تجمل‌گرایی پرداخت و گفت: وقتی ارزش‌های خود را با ارزش‌های مصرفی یکی می‌کنید، اگر نتوانید اجناس لوکس و یا هر چیز دیگری را مصرف کنید، دیگر ارزشی وجود ندارد که بخواهید باشید.

به گفته وی؛ مهم‌ترین پیامد جامعه مصرفی، از بین رفتن و فاصله گرفتن از ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی است. جامعه‌ای که به سمت تجمل‌گرایی می‌رود به مرور از ارزش‌هایش فاصله می‌گیرد و با ارزش‌های بومی خود بیگانه می‌شود.

این روانشناس در خصوص پیامدهای مصرف‌گرایی در بعد فردی گفت: افرادی که به ارزش‌های دینی اعتقاد ندارند یا اعتقاد کمی دارند، چیزی را جایگزین این ارزش‌ها کرده‌اند و اگر آن جایگزین مصرف کالاهای لوکس باشد ارزش‌هایشان، ارزش‌هایی ابتدایی است. بنابراین در بعد روان‎شناختی و عاطفی هم دچار بحران‌های هویتی و شخصیتی می‌شوند و حاضر هستند برای تامین این خلاء حتی وام بگیرند یا قرض کنند تا بتوانند آن را جبران کنند. در غیر این صورت چیزی برای از دست دادن ندارند و دچار افسردگی یا شکست می‌شوند.

اضطراب

نقش زنان در تجمل گرایی:

این روانشناس در خصوص نقش زنان در تجمل گرایی اظهار کرد: زنان به عنوان محور مصرف خانواده بسیار نقش مهم و حیاتی دارند. نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند و آنان ذائقه و مصرف الگوی خاص خودشان را دارند و در امر تجمل‌گرایی بسیار نقش دارند. نقش بانوان نسبت به مردان در امر تجمل گرایی ۸۰ به ۲۰ است.

اگر تجمل‌گرایی را به عنوان یک بیماری اجتماعی در نظر بگیریم، نمی‌توانیم با مصادیق آن مواجه شویم. بنابراین باید به ریشه‌های آن پرداخته شود. مواجهه با ریشه‌های تجمل‌گرایی باید مستمر باشد و مطمئنا این کار زمان‌بر است.

برای خواندن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامت روان ازصفحه خانه سلامت  مجله دلتا بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…