حضانت فرزند بعد از طلاق

۵
9
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در صورتی که بین پدر و مادر پس از طلاق درباره مدت ملاقات و نحوه آن توافق شده باشد، طبق‌‌ همان توافق عمل می‌شود. اما در صورتی که توافق نشود؛ دادگاه با صدور حکم؛ مدت ملاقات و نحوه آن را برای کسی که حق حضانت ندارد؛ معین می‌کند.
حضانت فرزند

حضانت و سرپرستی فرزند از جمله مسائل مهم در حقوق خانواده است. در عین حال یکی از دغدغه‌های زوج‌هایی است که با داشتن فرزند تصمیم به طلاق و جدایی می‌گیرند. در واقع قبل از طلاق و جدایی حضانت فرزند به عهده پدر و مادر است. اما اگر به هر دلیل والدین نتوانند زندگی مشترک را ادامه دهند، نحوه نگهداری و تربیت فرزند آن‎ها طبق قانون و نظر دادگاه تعیین می‎شود. در مجله دلتا به بررسی موضوع حضانت فرزند بعد از طلاق پرداخته شده است.

حضانت فرزند در طلاق توافقی

طبق قانون حمایت از خانواده، دادگاه موظف است در مورد حضانت فرزندان در هر نوع طلاق تصمیم‌گیری کند. چنانچه زوج‌ها با طلاق توافقی موافقت کنند و دختری کمتر از ۹ سال و پسری کمتر از ۱۵ سال داشته باشند، باید در مورد حق حضانت فرزند، چگونگی ملاقات هر یک از پدر و مادر با فرزندان، پرداخت نفقه و میزان نفقه فرزندان به توافق برسند.
پس از طلاق اولویت نگهداری از فرزندان دختر و پسر تا سن ۷ سالگی بر عهده مادر خواهد بود. پس از ۷ سالگی حضانت فرزندان را پدر بر عهده خواهد داشت. در صورتی که والدین بر سر حضانت فرزندان با مشکل مواجه شوند، دادگاه در مورد شرایط حضانت فرزند به صورت قانونی تصمیم خواهد گرفت.

حضانت فرزند بعد از طلاق

توافق والدین برای ملاقات فرزند

هر کدام از والدین حق دارند که در فواصل معین با کودک خود ملاقات کنند و حتی مسائل غیر اخلاقی پدر یا مادر نیز باعث نمی‌شود از ملاقات وی با فرزندش جلوگیری شود. در صورتی که میان پدر و مادر درباره مدت ملاقات و نحوه آن توافق شده باشد، طبق‌‌ همان توافق عمل می‌شود. اما در صورتی که توافق صورت نگیرد، مدت ملاقات و نحوه آن برای کسی که حق حضانت ندارد، توسط حکم دادگاه معین می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با سلب حضانت “حضانت فرزند در چه شرایطی سلب می‌شود؟” را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ملکی

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۰ ق٫ظ

    باتشکر از اطلاعاتون

    پاسخ

  2. دانش

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۹:۲۸ ق٫ظ

    سپاس از مطالب خوب

    پاسخ

    • راضیه قربانی

      ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۵:۳۴ ب٫ظ

      یلام و سپاس از حسن نظر شما

      پاسخ

  3. محمد نیکروش

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۸:۵۳ ق٫ظ

    مطلب خوبی بود
    ممنون

    پاسخ

    • راضیه قربانی

      ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۵:۳۴ ب٫ظ

      سپاس

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …