بازار گرم خرید آپارتمان‌های میان‌سال

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بازار گرم خرید آپارتمان‌های میان‌سال

بازار آپارتمان‌های میان سال در میان متقاضیان مصرفی در آبان‌ماه امسال گرم تر شده؛ درعین حال معاملات آپارتمان‌های نوساز و تازه‌ساز ۵ درصد نسبت به ماه مشابه پارسال کاهش یافته است.

 براساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی درباره تحولات بازار مسکن در آبان ماه، سهم آپارتمان‌های تا پنج سال ساخت از معاملات آبان ۹۶ نسبت به آبان ۹۵  به ۲ و ۴۷ صدم درصد رسیده است.

از اسفند ماه پارسال کاهش سهم نوسازها از معاملات ماهانه مسکن، آغاز شد و تقریبا بدون وقفه ادامه یافت؛ طوری که در ماه‌های سپری شده ازسال ۹۶، سهم معاملات آپارتمان‌های نوساز و تازه‌ساز از معاملات، نسبت به ماه مشابه سال ۹۵ کاهش یافته است.

به گفته مشاوران املاک دو عامل در روند کاهش معاملات آپارتمان های نوساز تاثیر داشته است؛ نخست کاهش  آگهی های نوساز در پی رکود ساخت‌وساز در چند سال اخیر و دوم افزایش غیرمنتظره قیمت فروش آپارتمان‌های نوسازکه ازکمبود آگهی ها در بازار. ناشی می شود.

به ‌رغم اینکه تقاضای خرید آپارتمان نوساز همواره با فاصله معناداری از بقیه گروه‌های سنی آپارتمان قرار دارد و نشان‌دهنده  خواست زیاد متقاضیان خرید مسکن به سکونت در بناهایی با عمر کم است، اما کمبود آگهی و به تبع آن افزایش قیمت ناشی از عرضه کمتر از تقاضا، موجب شده بخشی قابل توجه از متقاضیان مصرفی به خرید آپارتمان‌های میان سال (۵ تا ۱۰) سال ساخت که هم «به قیمت رسیده» تلقی می‌شوند و هم امکان دریافت وام هم دارند، روی آورند.

در نتیجه این روند، سهم نوسازها در معاملات طی ماه‌های اخیر همواره نسبت به پارسال روبه  کاهش گذاشته است.

نکته قابل توجه این است که بخش زیادی ازتغییر رویه تقاضا ازنوسازها به آپارتمان‌های میان سال مربوط به متقاضیان مصرفی خرید آپارتمان و خانه اولی‌هاست.

بررسی آمارها حاکی است که حدود یک‌ پنجم معاملات مسکن در ماه گذشته به آپارتمان‌های ۵ تا ۱۰ سال ساخت اختصاص داشته است.

این درحالی است که یک‌سوم از معاملات این گروه سنی، متعلق به آپارتمان‌های میان‌متراژ ۶۰ تا ۸۰ مترمربعی است که مقصود عمده خانه اولی‌ها به شمار می‌رود/ اقتصاد آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…