مجتمع مسکونی هبیتات ۶۷ ؛ مونترال کانادا

۱
19
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سازندگان هبیتات گمان می‎کردند ساخت آن هزینه زیادی نداشته باشد، اما مخارج آن بسیار بالا و دور از  انتظار بود. با این حال، مجتمع مسکونی هبیتات 67 مونترال، همچنان یکی از پروژه های برجسته و موفق در جهان است.
مجتمع مسکونی هبیتات

طراح مجتمع مسکونی هبیتات ۶۷ مونترال؛ ابتدا به صورت بافتی ویژه و با کیفیت بالا، طرح خود را در نمایشگاه جهانی ۱۹۶۷ کانادا ارائه داد و در همان سال نیز به بهره‎برداری رسید.

به گزارش اختصاصی مجله دلتا، طراح آن «موشه سفدی»، معماری مشهور، مطرح و باسابقه است که پیش از طراحی این مجتمع مسکونی جالب، ساختمان‌های مسکونی پیش‎ساخته و الگومانند بسیاری را طراحی و معماری کرده بود؛ اما هبیتات، معروف‎ترین پروژه معماری او است، زیرا این طرح طلایه‎دار مجموعه‌های پیش‎ساخته در جهان است.

مجتمع مسکونی

به دلیل چشم‎انداز بی‎نظیر این مجتمع مسکونی خاص، رتبه برترین طرح را در نمایشگاه جهانی مونترال به دست آورد. هبیتات، از نظر فرم و حجم، ترکیبی ویژه و غیرمعمول دارد. قطعات پیش‎ساخته محکم، در همان محل ساخته شده و تمام واحدها از این قطعات شکل گرفته‎اند. هرکدام از واحدها، حیاطی سبز دارند که در حقیقت، سقف واحد مسکونی پایینی‎ محسوب می‎شود.

هبیتات

روند ساخت مجتمع مسکونی هبیتات

هدف موشه سفدی  این بود که به تعریف جدیدی از سکونت شهری برسد و مجتمع‌های مسکونی ارزان‎قیمت و مکانی خودبنیاد ارائه دهد. قرار بود که این عمارت، ۱۰۰۰ واحدمسکونی داشته باشد اما تعداد آن به ۱۵۸ واحد رسید و واحدهای تجاری و اقتصادی آن نیز ساخته نشد.

طراح، ۱۵ نمونه متنوع از انواع مسکن با طراحی داخلی مختلف ارائه داد که هرکدام برای خانواده‎های با جمعیت‎های متفاوت مورد استفاده قرار می‎گرفت. رودخانه سنت لورنس کانادا، در کنار خود شاهد ۳۵۴ بلوک بتنی بزرگ بود که بالا می‎رفتند و هبیتات را می‎ساختند.

هبیتات

این عمارت استاندارد است و هر واحد از چهار بلوک بزرگ تشکیل شده است. بخش‎های مختلف هر واحد مسکونی نظیر: سرویس بهداشتی، آشپزخانه، حمام، اتاق خواب و…  به‎صورت پیش‎ساخته در مجتمع قرار می‎گرفت و در واحد مورد نظر جاسازی می‎شد. کف‎پوش‎های چوبی و تاسیسات مکانیکی و الکتریکی نیز در مرحله بعد در ساختمان اضافه شد.

سازندگان هبیتات گمان می‎کردند ساخت آن هزینه زیادی نداشته باشد، اما مخارج آن بسیار بالا و دور از  انتظار بود. با این حال، مجتمع مسکونی هبیتات ۶۷ مونترال، همچنان یکی از پروژه های برجسته و موفق در جهان است.

یک نظر

  1. کوروش

    ۷ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۷ ق٫ظ

    چه جالب

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…