خانه سلامتی غذاهای مفید، برای سالم ماندن استخوان‎ها

غذاهای مفید، برای سالم ماندن استخوان‎ها

۶
3
یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که افراد در سنین بالا از آن رنج می‌برند، پوکی استخوان است. ویتامین D و کلسیم از بیماری پوکی استخوان پیشگیری می‎کنند.

سلامت و استحکام استخوان‌های بدن با خوردن غذاهای مفید حاصل می‌شود.

به گزارش اختصاصی مجله دلتا؛ بسیاری از ویتامین‌ها و املاح معدنی برای سلامت کلی استخوان‌ها مفید هستند؛ اما از بین آن‎ها، ویتامین D و کلسیم بسیار اهمیت دارند. در این مطلب، غذاهایی که دارای این دو ماده حیاتی هستند، معرفی می‎کنیم.

لبنیات

لبنیات

محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست، کلسیم فراوان دارند. خوردن یک وعده از این خوراکی‎ها، تا 30 درصد از کلسیم روزانه مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

جگر گاو

جگر گاو یکی از غذاهای مفید برای استخوان

 بهتر است بدانید که به‎جز شیر گاو، سایر فراورده‎های آن نیز سرشار از کلسیم هستند. در جگرِ گاو نیز، کلسیمی همراه با ویتامین D وجود دارد که با خوردن یک وعده جگر (معادل 81 گرم)  می‎توانید ویتامین D مورد نیاز بدن خود را دریافت کنید. بنابراین، می‎توان گفت که جگر، یکی از غذاهای مفید برای استخوان‎ها به شمار می‎رود.

گیاهان پهن‎برگ

گیاهان برگ پهن

 توصیه می‌کنیم سبزی‎هایی را که برگ‌های تیره و پهن دارند، بیشتر مصرف کنید. سبزی‎های تیره و پهن‎برگ، به‎خصوص انواع کلم، مقدار زیادی کلسیم دارند که برای سلامتی بسیار مفید هستند.

ماهی سالمون

ماهی سالمون یکی از غذاهای مفید برای استخوان

ماهی سالمون سرشار از ویتامین D است. مصرف 30 گرم ماهی سالمون، بیش از یک‎سوم ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. البته باید در نظر داشت که ماهی‌های پرورشی، ویتامین D کمتری دارند.

لوبیا

لوبیا

انواع لوبیا مانند: لوبیاچیتی، قرمز، چشم‎بلبلی، سفید و… منبع کلسیم هستند و برای سلامتی استخوان‌ها مفیدند. به‎طور مثال، در یک وعده غذایی که ماده اصلی آن لوبیا باشد، نزدیک به 484.8 میلی‌گرم کلسیم وجود دارد.

قارچ

قارچ

قارچ، یکی از گیاهان خوراکی است که ویتامین D بدن را تامین می‎کند. در نظر داشته باشید که فقط قارچ‌هایی که زیر نور مستقیم خورشید رشد می‌کنند، این خاصیت را دارند.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ یکی از غذاهای مفید برای استخوان

تخم‌مرغ سرشار از پروتئین، چربی‌های مفید، ویتامین‌ها و املاح معدنی است. ویتامین D و کلسیم موجود در تخم‌مرغ، به سالم ماندن استخوان‌ها کمک می‎کند.

برای دیدن مطالب بیشتر درباره‌ سلامتی از مجله دلتا  دیدن کنید.

منبع: Food Prevent

بیشتر ببینید در سلامتی

۶ دیدگاه

  1. شمس

    ۲ اردیبهشت، ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۳ ق.ظ

    عالی بود

    پاسخ

  2. آسا

    ۳۱ فروردین، ۱۳۹۸ در ۳:۴۱ ب.ظ

    مطالب بسیار خوبی بود

    پاسخ

  3. محمد حسن بیگدلی

    ۳۱ فروردین، ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۸ ب.ظ

    عالی عالی عالی
    سپاسگذارم

    پاسخ

  4. شمس

    ۲۹ فروردین، ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۳ ب.ظ

    مواد بسیار مفید و موثر ی وپر از ویتامین و بخصوص کلسیم D به ما معرفی کردید متشکرم

    پاسخ

  5. کبودین

    ۲۹ فروردین، ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۹ ب.ظ

    مرسی از مطالب خوبتون

    پاسخ

  6. بزرگی

    ۲۸ فروردین، ۱۳۹۸ در ۵:۳۹ ب.ظ

    خیلی عالی و کاربردی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.