عزت نفس بالا با ترک این رفتارها به دست می‎آید

۱۱
13
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از چالش‌های موجود درباره استفاده از شبکه‌های اجتماعی این است که افراد در آن خواه‌ناخواه خودشان را با دیگران مقایسه می‌کنند. فرقی نمی‌کند اگر وضعیت زندگی‌تان را با تصور سطحی و نادرستی که از زندگی شخص دیگری دارید مقایسه کنید، یا این‎که دیگران را قضاوت کنید تا به این طریق احساس بهتری نسبت به خودتان پیدا کنید؛ در هر دو صورت، این مسئله برای شخصیت و عزت نفس شما بار منفی خواهد داشت.
عزت نفس بالا

در طول زندگی عادت‌ها نقش مهمی در زندگی انسان دارند و بخش زیادی از زمان هر فرد، صرف فکر کردن یا رفتارهایی خاص می‌شود. به‌ مرور زمان هر نوع تفکر یا رفتار، به عادت تبدیل می‌شود و مغز، به‌جای این‎که دنبال روش‌هایی تازه‌ برای فکر کردن باشد، بیشتر به پیروی از همان الگوهای پیش‌فرض تمایل پیدا می‌کند، چراکه کار ساده‌تری است. همان‎طور که در مطلب قبل برخی از عادات اشتباه که عزت نفس بالا را تهدید می‎کنند، برشمردیم؛ در این نوشته به معرفی ادامه این عادت‎ها و بررسی جزئی‎تر آن می‎پردازیم.

ترک این عادات موجب عزت نفس بالا می‎شود:

  • بیان نکردن چیزی که در ذهن دارید

این موضوع با گستاخی، یا بیان کردن لحظه‎ای هر چیز که به ذهن می‌رسد؛ تفاوت دارد.  اگر بتوانید افکارتان را به زبان بیاورید و در جمع افراد، با اقتدار صحبت کنید، عزت نفس شما به‌طوری چشمگیر، افزایش خواهد یافت.

نکته دیگر این‎که نباید اجازه بدهید دیگران وسط صحبت شما بپرند و حرف‌تان را قطع کنند. در چنین زمانی، باید فردی که حرف‌تان را قطع کرده، مورد خطاب قرار بدهید و مؤدبانه رشته کلام را دوباره به دست بگیرید. به این‎صورت می‌توانید اعتمادبه‎نفس‌تان را حفظ کنید. پس از آن هم اجازه بدهید دیگران نظرات‌شان را بیان کنند.

عزت نفس بالا

  • مقایسه خود با دیگران

امروزه اوضاع و شرایط به‌ شکلی شده است که به‌ سادگی امکان آسیب دیدن شخصیت افراد به واسطه مقایسه کردن خودشان با دیگران وجود دارد. این اتفاق ممکن است در جمع دوستان یا محیط کار بیفتد، اما در بیشتر مواقع به زمانی مربوط می‌شود که در حال استفاده از شبکه‌های اجتماعی هستیم.

یکی از چالش‌های موجود درباره استفاده از شبکه‌های اجتماعی این است که افراد در آن خواه‌ناخواه خودشان را با دیگران مقایسه می‌کنند. فرقی نمی‌کند اگر وضعیت زندگی‌تان را با تصور سطحی و نادرستی که از زندگی شخص دیگری دارید مقایسه کنید، یا این‎که دیگران را قضاوت کنید تا به این طریق احساس بهتری نسبت به خودتان پیدا کنید؛ در هر دو صورت، این مسئله برای شخصیت و عزت نفس شما بار منفی خواهد داشت. بنابراین، هر موقع احساس کردید درگیر مقایسه کردن شده‌اید، استفاده از آن را برای مدتی کوتاه متوقف کنید.

  • عذرخواهی بی‎جا

زمانی که می‌خواهید از شریک زندگی، دوست یا همکارتان عذرخواهی کنید، باید به شیوه درست این کار را انجام بدهید و عذرخواهی‌تان کاملاً به‌جا باشد. داشتن چنین رویکردی مشکلی ندارد، اما اگر عادت کرده باشید که مدام از دیگران عذرخواهی کنید، در حفظ عزت نفس مشکل پیدا خواهید کرد.

روان‎شناسان معتقدند: «اگر در تمامی مواقع شما از طرف دیگر عذرخواهی کنید، در نهایت این احساس را پیدا خواهید کرد که  انجام اشتباه، همیشه از جانب شماست. عذرخواهی صمیمانه در مواقع ضروری باعث بهتر شدن روابط می‌شود و رفتار سالمی است، اما عذرخواهی بی‎جا و مداوم، به تصویری که از خودتان در ذهن دارید، آسیب می‌رساند و باعث می‌شود خودتان را در جایگاه پایین‌تری نسبت به دیگران تصور کنید».

عزت نفس بالا

  • آنچه دیگران درباره ما فکر می‌کنند

آیا برای انجام دادن هر کار با دیگران مشورت می‌کنید و نظر و فکر دیگران راجع به تصمیم‌هایی که می‌گیرید، برای‎تان مهم است؟ همه ما در مرحله‌ای از زندگی چنین روشی داشته‎ایم؛ اما نباید فراموش کرد که زیاده‌روی در این مسئله و توجه بیش از اندازه به فکر و نظر دیگران، می‌تواند باعث کاهش عزت نفس شود. این زندگی متعلق به شما است و هیچ کس بهتر از خودتان از تصمیم درست و مصلحت کارها مطلع نیست.

برای خواندن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامت روان از مجله دلتا بازدید کنید.

۱۱ دیدگاه

  1. الهام

    ۴ تیر ۱۳۹۸ در ۷:۲۵ ب٫ظ

    تمام نکات عاالی بود و به جا
    ممنون

    پاسخ

  2. شمس

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۹ ق٫ظ

    مشورت کردن با افراد متبحر بسیار عالی به شرطی ک با فکر واندیشه خودتان ادغام شود و درست برنامه ریزی گردد .
    با تشکر از زحمات شما

    پاسخ

    • راضیه قربانی

      ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ در ۱:۱۱ ب٫ظ

      با سلام
      سپاس از نظرات مثبت و سازنده شما
      و ممنون از همراهی شما با مجله دلتا

      پاسخ

  3. فردین

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ در ۵:۰۵ ب٫ظ

    پست بسیار خوب و آموزنده ای بود

    پاسخ

    • راضیه قربانی

      ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ در ۲:۴۹ ب٫ظ

      سپاس از همراهی شما دوست گرامی

      پاسخ

  4. میرعبدالباقی

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ در ۹:۴۶ ق٫ظ

    بسیار اموزنده.متشکرم

    پاسخ

    • راضیه قربانی

      ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ در ۲:۵۰ ب٫ظ

      ممنون از لطف نظرتون و همراهی با مجله دلتا

      پاسخ

  5. شعبانی

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ در ۸:۰۲ ق٫ظ

    این زندگی متعلق به شما است و هیچ کس بهتر از خودتان از تصمیم درست و مصلحت کارها مطلع نیست

    پاسخ

    • راضیه قربانی

      ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ در ۳:۵۱ ب٫ظ

      دقیقا همینطوره
      سپاس از همراهی شما با مجله دلتا

      پاسخ

  6. سمایی

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ در ۵:۴۱ ب٫ظ

    بسیار مطب مفید وجالبی بود.

    پاسخ

    • راضیه قربانی

      ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ در ۲:۵۰ ب٫ظ

      سپاس از شما و لطفی که دارید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…