خانه سلامتی 5 خوراکی مفید برای تقویت بینایی و سلامت چشم

5 خوراکی مفید برای تقویت بینایی و سلامت چشم

۶
10
ویتامین‌ها و املاح بسیاری در تقویت بینایی نقش دارند. بسیاری از این ویتامین‌های مورد نیاز را می‌توان از طریق خوراکی‌های مفید به بدن رساند. در این مطلب، به این خوراکی‌ها اشاره می‌شود.

برای تقویت بینایی و داشتن چشم های سالم باید نسبت به تغذیه و مواد غذایی مورد استفاده، اهمیت قائل شویم و نکاتی را در رژیم غذایی خود رعایت کنیم. در این مطلب به خوراکی‌هایی اشاره می‌کنیم که برای سلامت چشم مفیدند.

اسفناج

اسفناج برای تقویت بینایی

به گزارش اختصاصی مجله دلتا؛ اسفناج و همچنین سایر سبزیجات تیره‎برگ و گوجه‌فرنگی، دو آنتی‎اکسیدان دارند که در ماکولا هم دیده می‎شوند. ماکولا، بخشی از شبکیه چشم است که چشم را از نور مضر محافظت می‎کند. این آنتی‎اکسیدان‌ها لوتئین و زاکسنتین هستند. لوتئین یک رنگدانه زرد در برگ گیاهان است و زاکسنتین یک کاروتنوئید است که در بسیاری از گیاهان مانند اسفناج، موجود است.

از آن‎جا که چشم متابولیسم بسیار بالایی دارد و انرژی زیادی مصرف می‎کند، نیاز بیشتری به ذخیره آنتی‎اکسیدان‌ها دارد.

فلفل قرمز

فلفل قرمز

تنها خاصیت فلفل قرمز، تند بودن که موجب سوزش گلو، بینی و ریزش آب چشم می‌شود، نیست؛ هرچند که جاری شدن اشک به سلامت چشم کمک می‌کند. فلفل قرمز، حاوی ویتامین C است که یک ویتامین محلول در آب و یک آنتی‎اکسیدان بسیار قوی است.

ویتامین C علاوه‌بر کمک به بهبود سرماخوردگی، برای تشکیل و حفظ بافت‌های بدن مفید است: از جمله کلاژن که در قرنیه چشم یافت می‌شود. ویتامین C به حفظ رگ‌های خونی از جمله مویرگ‌های ظریف در شبکیه کمک می کند.

بادام

بادام

اگر به لیست خوراکی‌ها مفید نگاه کنید، حتماً نام بادام و سایر مغز‌های آجیل را در لیست می‌بینید. به این دلیل که آجیل سرشار از اسید چرب امگا 3، پروتئین، پتاسیم، کربوهیدرات‌، فیبر، کلسیم، آهن، ویتامین B و منیزیم است. تمام این‌ دانه‎های روغنی به سلامت بدن و تقویت بینایی کمک می‌کنند.

حالا اجازه دهید به‌طور مجزا در مورد بادام صحبت کنیم. بادام حاوی ویتامین E است. ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به محافظت از چشم ما در برابر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند بافت‌های سالم را از بین ببرند. همچنین ویتامین E برای جلوگیری از آب مروارید، نقش دارد.

ماهی

ماهی برای تقویت بینایی

ما درباره گیاهانی که دارای ویتامین‌های A، C و E که برای تقویت بینایی مورد نیاز است، بسیار صحبت کردیم. با این‌حال، نکته بسیار مهمی در مورد این ویتامین‌ها وجود دارد که اگر رعایت نشود، خوردن‎شان بی‌فایده می‌شود. این ویتامین‌ها محلول در چربی هستند و بدون چربی جذب بدن نخواهند شد.

یک راه عالی برای به دست آوردن چربی، خوردن ماهی و به‌ویژه ماهی آزاد و ماهی تن است. این ماهی‌های گوشتی، سرشار از اسید چرب امگا 3 هستند که به سالم بودن رگ‌ها کمک می‌کنند. این اسیدهای چرب، به جریان خون مایع داخل چشم کمک می‎کنند و  نقش مهمی در جلوگیری از سندرم خشکی چشم ایفا می‌کنند و برای تقویت بینایی، بسیار مفید هستند.

تخم‌مرغ

تخم مرغ

تخم‌مرغ‌ یک غذای فوق‌العاده دیگر است و شامل همه چیزهایی است که بدن شما نیاز دارد. یک تخم‌مرغ پخته پتاسیم، ویتامین A، ویتامین D، ویتامین B12، آهن، کلسیم و منیزیم را به بدن شما می‌رساند که همگی برای چشم و سلامت آن لازم و ضروری هستند.

اما دو عامل مهم دیگر نیز وجود دارد که تخم‌مرغ را تبدیل به یک غذای بسیار مفید برای چشم می‌کند: لوتئین و زاکسنتین. تخم‌مرغ هم همانند اسفناج حاوی این آنتی‌اکسیدان‌ها است. زاکسنتین، می‌تواند از آسیب چشم در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید، محافظت کند.

اما به یاد داشته باشید که این محافظ‌های قوی، فقط در زرده تخم‌مرغ یافت می‌شود. بنابراین، اگر می‌خواهید تمام رنگ‌های زیبای دنیا را به وضوح مشاهده کنید، این دایره‎های کوچکِ زردرنگِ خوشمزه را دور نیندازید.

برای دیدن مطالب بیشتر درباره‌ سلامتی از مجله دلتا  دیدن کنید.

منبع: Food Prevent

بیشتر ببینید در سلامتی

۶ دیدگاه

  1. عاشوری

    ۳۰ فروردین، ۱۳۹۸ در ۹:۵۵ ق.ظ

    هویج هم خاصیت بالایی داره ودر تقویت چشم ها نقشه بسزایی داره

    پاسخ

  2. زهرا حسین پور

    ۲۷ فروردین، ۱۳۹۸ در ۸:۵۰ ق.ظ

    بسیار اموزنده

    پاسخ

  3. سياوش فدايي

    ۲۶ فروردین، ۱۳۹۸ در ۵:۳۷ ب.ظ

    با تشکر،به امید بهترین ها

    پاسخ

  4. سیامک مودت

    ۲۶ فروردین، ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۰ ق.ظ

    عالی

    پاسخ

  5. زارع

    ۲۶ فروردین، ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۵ ق.ظ

    ممنون از شما

    پاسخ

  6. فروزش

    ۲۶ فروردین، ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۰ ق.ظ

    عالی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.