۶ فاکتور موثر بر قیمت تمام شده مسکن در سال ۹۸

۶
5
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قیمت‎گذاری مسکن مدتی است که از مسیر کارشناسی خود خارج شده، اما 6 فاکتور اصلی در تعیین قیمت تمام شده مسکن هنوز پای‎برجاست، اگرچه که این عوامل تحت تاثیر فضای کلی اقتصاد کشور، دچار نوسان‌های مقطعی است.
قیمت تمام شده مسکن

دبیر کانون انبوه‌سازان با بیان این‌که شش عامل اثرگذار بر قیمت تمام شده مسکن کماکان به قوت خود باقی است، تاکید کرد: «هیچ ثباتی در اقتصاد مسکن وجود ندارد و به همین دلیل سازندگان با احتیاط و دست به عصا وارد بازار می‌شوند.»

به گزارش مجله دلتا به نقل از ایسنا، فرشید پور حاجت اظهار کرد: «در حال حاضر می‌بینیم بی‌ثباتی در فاکتورهای تأثیرگذار بر قیمت تمام شده تولید مسکن وجود دارد و هر روز شاهد قیمت‌های متفاوتی هستیم. سازندگان هم که انواع و اقسام هزینه‌ها بر دوششان قرار دارد؛ اوضاع را بررسی و برای سرمایه‌گذاری جدید احتیاط می‌کنند.»

۶ عامل اصلی در گرانی مسکن

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان، شش فاکتور مالیات‌ها، بیمه کارگران ساختمانی، پیش‌فروش، سیستم بانکی، قانون نظام مهندسی و قیمت زمین را پاشنه آشیل حوزه تولید مسکن دانست و گفت: «این موارد علاوه بر این‌که فضای کسب و کار را برای ما آلوده کرده، شکافی بین قیمت مسکن با توان خرید متقاضیان ایجاد کرده است. متأسفانه ابزارهای قانونی که باید باعث تثبیت کسب و کار شود، به افزایش قیمت تمام شده مسکن منجر شده و مردم را از خرید مسکن ناامید کرده است.»

قیمت مسکن در سال 98

تاثیر مستقیم هزینه‎های تولید بر قیمت تمام شده مسکن

دبیر کانون انبوه‌سازان با بیان این‌که هزینه‌های تولید، تأثیر مستقیم بر قیمت تمام شده مسکن دارد، گفت: «آنچه در شرایط فعلی دیده می‌شود این‌ است که سازنده‌ها رغبتی به تولید مسکن ندارند. کسانی هم که ریسک سرمایه‌گذاری را پذیرفته‌اند؛ پروژه‌های‎شان قبل از نوسانات نرخ ارز در اواخر سال ۱۳۹۶ تعریف شده است. عده‌ای هم که واحدهایشان آماده شده، متناسب با تجربه‌ای که داشتند، حاضر به فروش نیستند؛ زیرا به طور روزانه قیمت نهاده‌های ساختمانی دچار نوسان می‌شود.»

پور حاجت تاکید کرد: «زمین به یک ابزار ناجوانمردانه در حوزه مسکن تبدیل شده و قیمت مسکن را به نحوی تحت تأثیر قرار داده که مابقی فاکتورها را به محاق برده است. زمین قابل عرضه‌ای هم توسط مردم و دولت در کلان‌شهرها وجود ندارد.»

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این خبر صفحه خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا را ببینید.

۶ دیدگاه

  1. میرعبدالباقی

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ در ۴:۱۰ ب٫ظ

    زمین قابل واگذاری وجود ندارد اما میشود دولت با ارزان کردن مصالح و تقویت قدرت خرید ساختمان های خالی را غیر اقتصادی و نفروختنشان را غیر اقتصادی تر کند

    پاسخ

  2. ملکی

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۷ ق٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  3. محمد حسن بیگدلی

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ در ۵:۴۶ ب٫ظ

    عالی عالی عالی

    پاسخ

  4. آزاد

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۶ ق٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

  5. کیهان

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۷ ب٫ظ

    بسیار آموزنده

    پاسخ

  6. ناجی

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۸ در ۲:۵۲ ب٫ظ

    مطلب جالب

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…