صنعت کانکس کشور و راه‌حل فوری زلزله‌زدگان

۰
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه

چند روز بعد از وقوع زلزله غرب کشور، ابتدا صحبت هایی درباره لزوم تهیه کانکس هایی به میان آمد که قرار است به زودی جایگزین چادر های موقت برای اسکان زلزله زدگان شود.

در ادامه این بحث صحبت هایی درباره راه اندازی کمپین هایی برای خرید کانکس از سوی مردم شروع شد که در این میان شرکت های عمده سازنده کانکس نیز به نوعی با این رویداد همسویی نشان دادند و قرار شد این تشکیلات مردمی با همکاری نیکوکاران وطنی کار خرید و اهدای این کانکس ها به مردم سرپل ذهاب، کرمانشاه و دیگر نقاط زلزله زده را پیش ببرد.

البته در شکل گیری کمپین خرید کانکس نقش ویژه ای نیز از سوی چهره های سرشناس ورزشی، هنری، ادبی و دانشگاهی ایفا شد که برای نمونه به چالش طلبیدن دیگران برای حضور در این کمپین یکی از روش های پیش‌برد این برنامه است.

در این میان سوالی که پیش می آید این است که توان تولیدی صنعت کانکس کشور برای پاسخ گویی فوری به نیاز عظیمی که ایجاد شده است تا چه اندازه است.

شرکت های سازنده این محصول بایستی ساخت سازه هایی با قیمت تمام شده مناسب برای اسکان سریع مردم و کمک به این کمپین را در دستور کار خود قرار داده و کانکس های اقتصادی و با کیفیت را با قیمت مناسب برای این جریان در نظر بگیرند.

به اذعان کارشناسان در این موقعیت زمانی کانکس هایی با ابعاد ۱۰ متر مربع برای سکونت ۴ نفر مناسب بوده و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است و امکان تولید این محصول در تیراژ بالا وجود دارد تا هرچه سریع تر امکان اسکان تمامی زلزله زدگان قبل از وقوع سرمای شدید ایجاد شود.

از دیگر نکات مثبت این ابعاد کانکس این است که حمل سازه ها توسط تریلی انجام می گیرد و به این ترتیب می توان سه عدد از این نوع سازه ها را بر روی کف تریلی قرار داد تا به محل حمل گردد و از این طریق در هزینه های حمل و نقل نیز صرفه جویی هایی صورت پذیرد؛ زیرا اکثر تولید کنندگان سازه های پیش ساخته در تهران هستند و برای انتقال محصول از تهران به کرمانشاه می بایست هزینه هایی برای حمل پرداخت شود.

نوع دیگری از سازه های پیش ساخته که برای اسکان موقت آسیب دیدگان زلزله مناسب به نظر می رسد کانکس ۱۵ متری یا همان با ابعاد ۲ و نیم در  ۶ متر است که آن هم برای حمل و نقل مناسب است و می توان دو عدد از این محصول را با یک دستگاه تریلی حمل کرد. این سازه برای اسکان ۶ نفر مناسب است.

کانکس نظافتی و سرویس بهداشتی

سازه های الحاقی دیگری که در کنار سازه های اصلی مورد نیاز است کانکس های نظافتی و سرویس های بهداشتی است که با توجه به اهمیت این سازه ها از نظر بهداشت عمومی باید به اندازه کافی خریداری شده و در محل اسکان زلزله زدگان نصب شود.

در واقع درکنار تامین مسکن اصلی بایستی ساخت وخرید سازه هایی در دستورکار قرار گیرد که به صورت حمام و سرویس بهداشتی سیار تمامی امکانات تاسیساتی و آبگرمکن به همراه مخزن ذخیره آب در آن تعبیه شده و برای آن نیز یک چاه فاضلاب موقت از نوع جذبی حفر شود و به تعداد کافی درمناطق مسکونی قرار گیرد.

کانکس به عنوان سکونتگاه غیر اضطراری

اما صرف نظر از موارد فوق، صنعت کانکس برای تامین مسکن موقت و حتی دائم در بسیاری از مناطق دنیا بسیار پرکاربرد است. در شرایط عادی گاهی اوقات سازه هایی که به صورت کانکس و تکنیک ساندویچ پنل ساخته می شود، بسیار زیبا و کاربردی هستند. حتی ویلاهای دائمی نیز در بسیاری اوقات در نقاط دیگری ساخته شده و به محل مورد نظر حمل و با سرعت بسیاری نصب می شوند.

انواع کاربرد فضاهای کانکسی

سکونتگاه ها و متعلقات مسکونی تهیه شده از کانکس های پیش ساخته یا پیچ ومهره ای، بسیار متعدد هستند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می شود.

خانه ویلایی پیش ساخته

طراحی و تولید خانه های ویلایی پیش ساخته و سازه های بزرگ ساندویچ پنل با استفاده از دانش و تکنولوژی روز یکی از عمده ترین فعالیت های شرکت های سازنده این محصولات هستند. یکی از روش های ساخت کانکس های ویلایی به شکل ساندویچ پانل است.

این نوع سازه تشکیل شده از پانل های دیواری و سقفی با ضخامت ۴ تا ۱۰ سانتیمتر است که بنا به درخواست خریدار ضخامت آن مشخص می شود.

بزرگترین مزیت این نوع سازه عایق بودن در برابر سرمای زیاد و گرمای خیلی زیاد می باشد. به همین دلیل در مناطق سخت اقلیم معمولا از این نوع سازه استفاده می شود.

اجرای این سازه با حالت های مختلف و پلان های متفاوت امکان پذیر می باشد و محدودیتی در ابعاد و نوع اجرا می باشد. هم می توان به صورت اجرا در محل، آن را ساخت و هم می توان به صورت پیش ساخته از قبل تولید و سپس در محل نصب نمود. این سازه قابلیت جداسازی و جابه جایی مجدد را نیز دارد. همین طور می توان برای نمای آن از طرح چوب استفاده کرد و یا حتی روی نمای آن چوب طبیعی و یا فایبر گلاس های طرح سنگ و صخره کار نمود.

کانکس کترینگ سیار

یکی دیگر از سازه های کاربردی کانکسی سازه برای کترینگ سیار است که شامل آشپرخانه ای سیار و متعلقات آن به همراه فضاهای وابسته است.

کانکس فست فود

کانکس برگر در  واقع همان آشپرخانه سیار اما با ابعاد کمتر است که می توان از آن برای تهیه وارائه همبرگر به صورت سیار استفاده کرد. این سازه بیشتر برای مناطق توریستی و گردشگری مانند مناطق آزاد کشور در شمال و جنوب، پارک های جنگلی، شهر بازی ها و حتی به عنوان بوفه در مدارس و ادارات، بیمارستان ها و فضا های عمومی شهری به کار می رود.

آلاچیق

آلاچیق ها هم در واقع نوعی سازد های کانکسی هستند که در محیط های باز خانه های ویلایی یا در حیاط و باغ ها مورد استفاده قرار می گیرندو در صورتی که برای استفاده در روزهای سرد سال نیر در نظر گرفته شوند، با اضافه کردن در و پنجره به یک کانکس تقریبا کامل تبدل می شوند.

کانکس پست برق

کانکس پست برق که البته در موارد عمده از فلز ساخته می شود نیز از سازه های مورد استفاده در مناطق مختلف است که تاسیسات برقی در آن قرار می گیرد.

کانکس لوکس اداری

کانکس لوکس اداری که برای محیط های اداری موقت استفاده می شود، از جمله سازه های بسیار پرکاربرد کانکسی است. کانکس لوکس اداری یکی از طراحی های کانکسی برای کاربری های اداری و دفتری است و ترکیب متریال هایی مانند کامپوزیت، چوب و شیشه سکوریت در نمای این سازه جلوه بصری خاصی به آن  می بخشد.

کانکس دستگاه خودپرداز

کانکس وپژه خودپرداز بانکی تقریبا کلیه خدماتی را که در یک شعبه ارائه می شود به مشتریان خود ارائه می دهد. امروز بانک های پیشتاز اقدام به نصب این گونه شعب ۲۴ ساعته در فضای شهری نموده اند که در ابتدا با نام کانکس atm یا کانکس عابربانک شناخته می شد اما با گسترش خدمات این کیوسک ها در حال حاضر تبدیل به یک شعبه آنلاین شده اند.

این ها فقط نمونه هایی از کاربرد محصولات صنعت کانکس است که مزایا و راحتی زیادی را ایجاد می کند. در میان کاربردی های متعدد دیگر می توان به کانکس هایی چون: کانکس پست پیشتاز، کافه کانکس، کانکس فروشگاه ساحلی، خانه پیش ساخته، کانکس ایستگاه دوچرخه، کانکس مسکونی، کیوسک خدمات شهری، کانکس سایدینگ، کانکس فانتزی، کانکس آموزشی، کانکس روزنامه فروشی، کانکس دوبلکس، کانکس امدادی، کانکس پلیس، کانکس حمام سیار، و… اشاره کرد.

تصاویر برگزیده ای که در ادامه آمده است کاربری ها و اشکال مختلف این محصول کاربردی را نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…