درمان زخم معده با تغییر رژیم غذایی

۵
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
زخم معده یکی بیماری‌های شایع دستگاه گوارش است که اگر برای درمان آن اقدامی صورت نگیرد، می‌تواند منجر به سرطان معده شود. به‌همین سبب توصیه می‌شود با تغییر سبک زندگی از این بیماری پیشگیری کرده و به درمان زخم معده بپردازید.
درمان زخم معده

زخم معده ‌می‌تواند باعث معده درد شدید شود؛ بنابراین باید به خوبی از آن مراقبت کرد. در حال حاضر شناخته شده‎ترین عامل زخم معده، باکتری هلیکوباکتر پیلوری یا عفونت معده است. با این‎حال با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی ‌می‌توان تا حدود زیادی از زخم معده پیشگیری کرد و به درمان زخم معده پرداخت، زیرا عدم درمان آن در نهایت منجر به سوراخ شدن معده و سرطان معده ‌می‌شود.

غذاهای غنی از آنتی اکسیدانها را مصرف کنید

آنتی اکسیدان برای درمان زخم معده

به گزارش مجله دلتا به نقل از اینفو سلامت؛ رادیکال‌های آزاد در معده شما ‌می‌توانند در شکم شما شکسته شوند و زخم معده شما بدتر شود. آنتی اکسیدان‌ها به عنوان دارنده‌های رادیکال آزاد شناخته ‌می‌شوند. به همین دلیل شما باید غذاهای حاوی آنتی اکسیدان‌ها را بخورید. این غذاها عبارتند از:

آب انار، آب انگور، گندم سیاه، جو، لوبیا و عدس، آجیل، شکلات تلخ، انواع توت، برخی از ادویه‌جات، محصولات گوجه فرنگی (سس‌ها، گوجه فرنگی خشک) وغذاهای حاوی فلاونوئیدها.

فلاونوئیدها در بسیاری از گیاهان یافت ‌می‌شوند و به عنوان ترکیبات ارگانیک رنگدانه‌های زیستی تعریف ‌می‌شوند. فلاونوئیدها نیز با رادیکال‌های آزاد مبارزه ‌می‌کنند. غذاهای غنی از فلاونوئیدها عبارتند از:

 بلوبری، توت فرنگی، هلو، سیب، پرتقال‌ها، کرفس، لوبیا سیاه، چای سیاه، سبز و سفید.

آب کلم بنوشید

آب کلم

در حالی‌که این نوشیدنی غیر معمول است اما آب کلم در درمان زخم معده بسیار موثر است. کلم به طور طبیعی غنی از باکتری‌هایی است که اسید لاکتیک تولید ‌می‌کنند. این باکتری‌ها در مبارزه و از بین بردن باکتری‌هایی که باعث زخم معده ‌می‌شود موثر هستند؛ بنابراین زمانی که معده شما خالی است باید ۵۰ میلی لیتر آب کلم را دو بار در روز بنوشید.

آب زغال اخته بنوشید

آب زغال اخته

آب زغال اخته به عنوان مبارز هلیکوباکتر پیلوری نیز شناخته ‌می‌شود. تحقیقات نشان داده است که آب زغال اخته به پیشگیری از نفوذ باکتری‌ها به درون پوشش معده جلوگیری ‌می‌کند.

سیب‌زمینی استامبولی بخورید

سیب زمینی برای درمان زخم معده

تحقیقات نشان ‌می‌دهد که سیب‌زمینی حاوی عوامل مبارزه با زخم معده است و خوردن آن ممکن است به بهبود زخم معده شما کمک کند.

از عسل بیشتر استفاده کنید

عسل

تحقیقات نشان ‌می‌دهد که عسل یک آنتی بیوتیک طبیعی است. به همین دلیل ‌می‌تواند به مبارزه با باکتری‌های هلیکوباکتر پیلوری یا همان عفونت معده که باعث زخم معده ‌می‌شود، کمک کند؛ بنابراین سعی کنید هر روز یک قاشق عسل برای مبارزه با زخم معده مصرف کنید.

از مکمل‌های شیرین بیان استفاده کنید

شیرین بیان

ریشه شیرین بیان دارای خواصی است که به مبارزه با باکتری‌های معده پرداخته و باعث بهبود زخم معده ‌می‌شود. قبل از استفاده از شیرین بیان در مورد چگونگی مصرف آن حتما با پزشک خود مشورت کنید، زیرا شیرین بیان حاوی موادی است که ‌می‌تواند مقدار پتاسیم بدن را تا حد خطرناکی کاهش دهد.

بیشتر موز بخورید

موز برای درمان زخم معده

تحقیقات نشان ‌می‌دهد که خوردن موز ‌می‌تواند به درمان علائم زخم معده کمک کرده و از معده محافظت کند. اگر چه زخم معده با خوردن موز بهبود نمی‌یابد اما ‌می‌تواند علائم شما را بهبود بخشد.

موز‌های کال نسبت به موزهای رسیده تاثیر بیشتری در درمان زخم معده دارند.

به جای کره، روغن گیاهی مصرف کنید

روغن گیاهی

شما باید برای درست کردن تخم مرغ و سایر سبزیجات به جای کره از روغن زیتون استفاده کنید. این روغن‌ها حاوی چربی‌های سالمی‌هستند که بسیار راحت‌تر از چربی‌های موجود در کره هضم ‌می‌شوند. همچنین ‌می‌توانید از روغن نارگیل، روغن سبوس برنج، روغن کنجد و روغن آفتابگردان استفاده کنید.

رژیم غذایی سبک و ملایم داشته باشید

غذاهای رژیمی

رژیم‌های غذایی سبک بر روی غذاهای قابل هضم و کم فیبر تمرکز ‌می‌کنند. این‌ها در معده شما به راحتی قابل هضم هستند و کمتر زخم معده را تحریک ‌می‌کنند. شما باید با پزشک خود صحبت کنید که آیا رژیم غذایی شما برای زخم معده مناسب است یا خیر، و آن را دنبال کنید.

برای درمان زخم معده الکل را از رژیم غذایی خود حذف کنید

حذف الکل برای درمان زخم معده

الکل ‌می‌تواند باعث تخریب معده شما شود. هنگا‌می‌که شما مبتلا به زخم معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری هستید، الکل وضعیت را وخیم ‌می‌کند.

شیر را برای کمک به تسکین زخم معده ننوشید

شیر

شیر در بیشتر مواقع باعث تسکین موقتی معده شما ‌می‌شود، اما مصرف آن در دراز مدت منجر به تولید اسید معده شده و باعث بدتر شدن زخم معده شود.

از غذاهای تند اجتناب کنید

غذاهای تند

غذاهای تند درد ناشی از زخم معده را بیشتر ‌می‌کنند اما خود باعث زخم معده نمی‌شوند. اگر زخم معده دارید یا در معرض ابتلا به آن قرار دارید بهتر است که از همه غذاهای تند مانند فلفل تند و سس تند و غیره اجتناب کنید.

غذاهای چرب نخورید

غذاهای چرب

از خوردن غذاهای فست فود، غذاهای سرخ شده و سایر غذاهای چرب باید اجتناب شود، زیرا هضم این غذاها سخت است و ‌می‌تواند زخم معده را بدتر کند.

از خوردن سیر اجتناب کنید

سیر

افراد مبتلا به زخم معده یا افرادی که مستعد ابتلا به این بیماری هستند باید از سیر اجتناب کنند، زیرا ممکن است زخم‌های موجود را تحریک کرده و احتمالاً باعث ایجاد عفونت‌های جدید شوند.

برای دیدن مطالب بیشتر درباره‌ سلامتی از مجله دلتا  دیدن کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۷:۵۲ ق٫ظ

    ممنون از توضیحات کامل وجامع

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۷:۵۰ ق٫ظ

  3. فاطمه

    ۳ فروردین ۱۴۰۰ در ۸:۳۶ ق٫ظ

    بهترین ماده خوراکی برای زخم معده عسله البته عسل طبیعی نه این عسل هایی که توی مغازه هاس و همه تقلبی هست من خودم با عسل درمان شدم واقعا معجزه س

    پاسخ

  4. عدنان

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۵ ق٫ظ

    خیلى عالى

    پاسخ

  5. ضیایی

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ در ۶:۳۶ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…