باغ فردوس، بهشت سینمای ایران

۵
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
در باغ فردوس تهران، زیبا ترین باغ موزه سینمای ایران دایر شده که غیر از ارائه‎ گنجینه ای از سینما، به یکی از پر جاذبه ترین مکان های گردشگری تهران نیز تبدیل شده است.
موزه سینما

امروز به یکی از باغ موزه های تهران سر می‌زنیم. به باغ فردوس که موزه سینما و یکی از جاهای گردشگری تهران است. فرصتی برای آشنایی با تاریخچه سینمای ایران که طیف وسیعی از جوایز هنرمندان سینما را در بر گرفته و فضایی دل انگیز و آرامش بخش دارد. همچنین عکس ها، وسایل شخصی و عروسک های استفاده شده در فیلم ها، که همگی خوراک نوستالژی گرد هاست در این موزه وجود دارد.

فردوس بعدها نام باغی شد که درباریان آقا محمدخانِ قاجار پس از مرگ‎ش احداث کردند. آقا محمدخان در سال‎های آخر عمرش در حال ساختن قصری بود به نام قصر محمدیه در نزدیکیِ تجریش. اما با مرگ وی کار ساخت و ساز نیمه کاره رها شد.

با مجله دلتا همراه شوید تا به جایی برویم که به شما این امکان را می‌دهد تا قدیمی ترین فیلم های سینمای ایران و جهان را در نمایی کوچک و قدیمی به تماشا بنشینید.

باغ فردوس

خدمتِ درباریانِ قجری

درباریان قاجاری در سال ۱۲۶۴ خورشیدی در نزدیکی همان عمارت رها شده باغی را احداث کردند که به دلیل زیبایی درختان درهم رفته چنارش و فضای بی نظیر و دلنشین آن مکان، به باغ فردوس معروف شد. فردوسی به مساحت ۲۰۰۰۰ متر مربع.

باغ فردوس دارای دو عمارت بود که ساخت آنها از سال ۱۲۵۰ شروع شده بود. دو عمارت شمالی و جنوبی؛ گرچه امروزه از عمارت شمالی چیزی باقی نمانده است اما عمارت با شکوه جنوبی هنوز زیبایی های خود را به رخ بازدید کنندگان می‎کشد.

عمارت باغ موزه سینما

از ناصرالدین شاه تا خاتمی

داستان پر فراز و نشیب این باغ از این قرار است که ابتدا هدیه‎ی عروسی ناصرالدین شاه به دخترش بود که بعد از برگزاری مراسم، به دلیل عدم رسیدگی روبه ویرانی نهاد. پدر دوست داماد یعنی جناب دوست علی خانِ نظام‎الدوله که خود معمار بود عمارت جنوبی را تمام کرد، اما دوباره پس از مرگش باغ رها شد تا اینکه تاجری شیرازی به اسم حاج میرزا حسین باغ را خرید و یک بار دیگر آن را تعمیر کرد.

باغ فردوس ایران

در سال ۱۳۱۶ وزیر معارف آن زمان دستور ساخت مدرسه شاپور تجریش را در این باغ صادر کرد. که در دهه پنجاه به مکانی به نام دفتر برنامه ریزی جشن‎های ملی تغییر کاربری داده و پس از انقلاب در اختیار سازمان صدا و سیما قرار گرفت وَ نهایتا در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی موزه سینما به این باغ انتقال داده شده و از تابستان ۱۳۸۱ تا به امروز میزبان علاقمندان به سینما و تمامی فعالیت های مربوط به این صنعت شد.

موزه سینما

موزه سینما

گنجینه ای از  ۴۰ هزار عکس. ۵ هزار جلد نشریه سینمایی. اسناد تاریخی، ۳۵۰ دستگاه مربوط به بخش فنی سینما، ۴ هزار فیلمنامه از جمله آثار تحت حفاظت این مجموعه است.

موزه سینما از بخش‎های متعدد و بسیار جالب و دیدنی تشکیل شده‎است. تالار آغازگران با عکسهایی از اولین‎های سینمای ایران، نخستین فیلمسازان و همچنین نخستین ادوات سینمایی مزین شده است. تالار معاصران یا تالار میانی که پر است از تصاویری از هنرمندان معاصر، غرفه های اختصاصی ای برای هنرمندان معاصر. و در نهایت تالار بین المللی پر از جوایزی که سینمای ایران از جشنواره‎های خارجی کسب کرده‎است مانند نخل طلایی، شیر ونیز، خرس برلین و…

موزه ای برای سینمای ایران

سپس نمایشگاه دفاع مقدس را شاهدیم با آثاری مربوط به این ژانر سینمایی، همچنین غرفه شهید آوینی. نمایشگاه کودک که شمارا در مقابل تمام عروسکهای دوران کودکی تان که در سینما دیده اید قرار می‎دهد.

شاه نشین عمارت متعلق به علی حاتمی ست. آثار و عکسهایی از پشت صحنه فیلم‎هایش. حتی می‎توانید اورا پشت میز تدوین مشاهده کنید.

خانه فرهاد، نمایشگاه صدا و دوبله، نمایشگاه نام آوران با ماکتهایی از بزرگان و نام آوران سنمای ایران که یکی پس ارز دیگری مقابل چشمان شما ظاهر می‎شوند.

تالار شاه نشین موزه سینما

امکانات رفاهی موزه سینما

دو کافی شاپ، فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی. سرویس بهداشتی، سالن سینما با خرید اینترنتی بلیط و حضوری و همچنین فروشگاه‎های عرضه پوشاک و صنایع دستی.

باغ فردوس

۵ دیدگاه

  1. روزبهانی

    ۲۸ دی ۱۳۹۸ در ۶:۵۳ ب٫ظ

    تاریخی ودیدنی

    پاسخ

    • گلزار

      ۲۹ دی ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۰ ق٫ظ

      بلی بلی 🙂

      پاسخ

  2. حیدری

    ۲۳ دی ۱۳۹۸ در ۱:۵۹ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • گلزار

      ۲۳ دی ۱۳۹۸ در ۳:۴۳ ب٫ظ

      بلی ممنونم

      پاسخ

  3. محمد حسن بیگدلی

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ در ۴:۴۸ ب٫ظ

    سپاسگذارم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…