آنچه درباره معاملات قولنامه ایی باید بدانید

۴
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
معاملات قولنامه‎ایی سندعادی هستند که اگر با توجه به نکات حقوقی،درست تنظیم شوند می‎توانند در دادگاه‎ها مورد استناد قرار گیرند تا به این وسیله، دو طرف به حقوق قانونی خود دست یابند.
معاملات قولنامه ایی

دراین مطلب درباره معاملات قولنامه‎ایی و آنچه را که معامله کنندگان باید در این خصوص بدانند توضیحاتی داده شده است:

اگر خریدارید

۱- ابتدا باید مطمئن شوید بنگاه معاملات ملکی که در آنجا قولنامه را می‎نویسید، از اتحادیه مجوز داشته باشد. در ضمن حق بنگاه ‌دار باید در قولنامه درج و چنانچه اسنادی به امانت نزد مشاور املاک گذاشته می‌شود، در قرارداد قید شود.

۲- سند ملک را شخصاً ملاحظه و مطمئن شوید که ملک در وثیقه نباشد. همچنین اگر می‌خواهید خیالتان از نظر اینکه فروشنده آن ملک را فقط به شما فروخته است راحت شود، می‌توانید از طریق کد رهگیری، پیگیری کنید که قبلاً به فرد دیگر فروخته نشده باشد. افزون براین، مشخصات مالی را که می‎خواهید خریداری کنید با آنچه در سند ذکر شده مطابقت دهید. اگر معامله بر سر خرید خانه است، دقت کنید که ملحقات و مشاعات ملک مانند آب و برق و پارکینگ و انباری و… در سند نوشته شده باشد.

۳- اگر کسی که قولنامه را امضا می‌کند، وکیل و نماینده مالک است، مطمئن شوید که نمایندگی او قانونی است و حق امضا در این مورد خاص را دارد.

۴- اگر مالی که می‎خواهید بخرید، به فروشنده  ارث رسیده است، حتماً گواهی انحصار وراثت و تسویه حساب مالیات بر ارث را ببینید.

۵- مطمئن شوید که فروشنده ممنوع‌المعامله نیست، در غیر این صورت قادر به انتقال سند رسمی به شما نخواهد بود.

۶- تا زمانی که مال را دریافت نکرده‎اید یا سند به نام شما نشده است، از پرداخت کل مبلغ خودداری کنید.

معاملات قولنامه ایی

۷- اگر ملکی را که می‎خواهید بخرید مستأجر دارد، با فروشنده بر سر زمان و نحوه تخلیه ملک توافق کنید.

۸- اگر مال، چند نفر مالک داشته باشد، همه آن‌ها باید زیر قولنامه را امضا کنند، مگر اینکه یک نفر از طرف همه آن‌ها وکالت داشته باشد.

۹-  در قولنامه ذکر کنید که اگر درباره مالی که به شما فروخته شده، فرد دیگری ادعای مالکیت کرد، مسئولیت جبران خسارت بر عهده کیست.

۱۰- علاوه بر امضای فروشنده و خریدار و مهر بنگاه دار، دو نفر شاهد مورد اعتماد دو طرف، زیر قولنامه را امضا کنند تا از مشکلات احتمالی آینده جلوگیری شود. فراموش نکنید در قولنامه تاریخ و محل دفتر خانه‎ای را که باید فروشنده در آن جا سند ملک را به نام شما ثبت کند حتماً بنویسید.

۱۱-هم‌چنین «اسقاط کافه خیارات» در قولنامه را فراموش نکنید؛ این به آن معنی است که راه برای هرگونه برهم زدن معامله توسط فروشنده بسته می‌شود.

۱۲- از نوشتن و امضا کردن قولنامه‌های دستی خودداری کنید. قولنامه باید در سه نسخه‎ی چاپی تنظیم شود. یک نسخه دست خریدار، یک نسخه برای فروشنده و یک نسخه نزد بنگاه دار می‌ماند.

معاملات قولنامه ایی

اگر فروشنده هستید

اگر شما فروشنده‎اید، پیش از هر گونه دردسر، از توان مالی خریدار برای پرداخت مبلغ معامله مطمئن شوید. هم چنین در صورتی که قرار است مبلغ معامله از طریق چک پرداخت شود، اگر چک خریدار برگشت خورد، شما فقط می‌توانید تقاضای قیمت چک را بکنید و اختیاری درباره برهم زدن معامله ندارید. فقط یک راه وجود دارد و آن این است که شرط برهم زدن معامله را در صورت برگشت خوردن چک، در قولنامه بگنجانید.

افزون بر این می‌توانید در قولنامه تصریح کنید که اگر روزی که برای مراجعه به دفتر اسناد رسمی و تنظیم سند مشخص شده، خریدار حضور نیابد یا پول مورد نیاز را همراه نداشته باشد، معامله «منفسخ» می‎شود، یعنی به خودی خود منتفی شود. حتی می‌توانید قید کنید که اگر این اتفاق افتاد این مال را بدون نیاز به مراجعه به دادگاه به هر کس دیگری که بخواهید می‌فروشید.

اگر فروشنده از آمدن به دفتر اسناد رسمی خودداری کرد یعنی در روز مقرر به دفتر خانه رفتید و فروشنده نیامده بود، از سر دفتر گواهی عدم حضور فروشنده را بگیرید و به دادگاه مراجعه کنید. با تقدیم دادخواست و گواهی عدم حضور، الزام فروشنده به حضور در دفتر اسناد رسمی و انتقال سند به نام خودتان را از دادگاه درخواست کنید. اگر باز هم فروشنده امتناع کرد، نماینده اجرای احکام به جای وی سند را امضا خواهد کرد.

همان ‌طور که گفته شد، قولنامه یک سند عادی است. اما اگر درست و با توجه به نکات گفته شده تنظیم شود، به استناد آن می‌توانید به دادگاه مراجعه و حقوق مندرج در قولنامه را پیگیری کنید. با توجه به مفاد قولنامه، خریدار می‌تواند فروشنده را مجبور به تنظیم سند رسمی کند. فروشنده هم می‌تواند مبلغ پرداخت نشده معامله را از خریدار بگیرد.

برای مطالعه بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی، مجله دلتا مراجعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. مهدی مختاری

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۸ ق٫ظ

    بسیار عالی و کاملا درست

    پاسخ

  2. ضیایی

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۷ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  3. پویان

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ در ۵:۱۵ ب٫ظ

    اعتماد به ” آژانس املاک حرفه ای” خیلی از مشکلات رو حل می کنند . همونطور که در احکام حقوقی و قضایی بهتر که با یک وکیل حرفه ای کار بشه در مورد خرید و فروش ملک هم این نکته صادقه. هرچقدر مشاور املاک و دفتر املاک حرفه ای و با سابقه بیشتر باشه خیال شما از سالم بودن معامله بیشتر میشه… هر چند اطلاع داشتن از مطالب ذکر شده خالی از لطف نیست.

    پاسخ

    • یلدا صدرالحسینی

      ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۹ ق٫ظ

      بله همین طوره که میفرمایید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …